Kaikki taaperoiden äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoton äiti

Vieras
Nyt kaipaisin neuvoja meidän 2v pojan nukuttamiseen iltaisin. Eli tähän asti ollaan menetelty näin: iltapala, hampaidenpesu ja sitten yöpuku päälle ja nukkumaan. Nukutus kestää puolituntia-1 1/2h! Vieressä pitää istua ja paijata päätä. Jos otat käden pois ja yrität lähteä huuto on kova. Yöllä jos poika herää, sama juttu:istut vieressä ja paijaat päätä.
Nyt tuntuu että pojan pitäisi osata itse nukahtaa mutta miten sen teet?
Olisiko hyviä vinkkejä kuinka siis tuo nukuttaminen onnistuisi ilman että aina jompikumpi minä tai mieheni istutaan joka ilta pahimmillaan 2tuntia vieressä nukuttamassa poikaa(yleensä se nukuttaja olen minä)!? Hrmitaa kun yleensä ainut kahdenkeskinen aika meillä miehen kanssa on juuri iltaisin ja suuri osa siitä menee tuolla makuuhuoneessa istumiseen.

meillä oli sama juttu vajaa kaksivuotiaan kanssa....kunnes mieheni on kovempi ja jämäkämpi kerran alkoi vana viemään poikaa sänkyyn ja snoi hyvä yötä...ja sinne jäi...sitten mies teki sitä säännööllisesti...ja se oppi nukahtamaan ite. Ja sitten kerran kokeilin niin toimi minultakin. Tätä ennen myös piti olla huoneessa silitellä tai sitetn joskus riitti että sohvalla oltiin....

Mutta uskon ettei minulta olisi onnistunut tuo mutta mieheltä onnistu. Ja öisin poika myös vaati että silityksiä kun heräs...mutta kun mies meni ja sano päätyynyyn niin jatkoi unia...näin päästiin kaikista vedätyksitä.

Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
meillä oli sama juttu vajaa kaksivuotiaan kanssa....kunnes mieheni on kovempi ja jämäkämpi kerran alkoi vana viemään poikaa sänkyyn ja snoi hyvä yötä...ja sinne jäi...sitten mies teki sitä säännööllisesti...ja se oppi nukahtamaan ite. Ja sitten kerran kokeilin niin toimi minultakin. Tätä ennen myös piti olla huoneessa silitellä tai sitetn joskus riitti että sohvalla oltiin....

Mutta uskon ettei minulta olisi onnistunut tuo mutta mieheltä onnistu. Ja öisin poika myös vaati että silityksiä kun heräs...mutta kun mies meni ja sano päätyynyyn niin jatkoi unia...näin päästiin kaikista vedätyksitä.

Kerran kokeiltiin tuota sänkyyn jättämistä, mutta poika marssi aina vain olohuoneeseen hysteerisesti huutaen! aikamme vietiin takaisin sänkyyn mutta sitten loppui kärsivällisyys ja taas alkoi paijaus... Mietin vain että pitäisiköhän kokeilla lukea vaikka pieni iltasatu ja sitten vain valot pois ja hyvänyön toivotukset...?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
älä vaan jää siihen viereen, pari yötä ehkä huutaa, sit loppuu. pari kolme kertaa voi huudon välissä käydä silittämässä

Voi kun mun luonne antaisi periksi jättää lapsi huutamaan pimeään huoneeseen yksin :( Pakko kyllä ruveta kokeilemaan..ei oikein enää selkäkään tykkää tuolla sängyn vieressä roikkumisesta..

Meillä on myös ollut niin et lapsi 1,5 v haluaa yöunilleen mennessä jomman kumman patjalle huoneeseensa köllimään siksi aikaa et hän nukahtaa. Nyt hän oli joululomalla useamman yön mummolassa ja kun hän tuli takaisin haemme vaan tuttipullon pois ja hipsimme pikku hiljaa huoneesta. Sanomme hänelle et isi/äiti vie pullon pois ja hyvää yötä (itse silitän vähän päätä ) . Tämä siis oli yllättävä käänne, koska meillä myös nukutettiin pahimmillaan monta tuntia per ilta. Mut mä tiedän et vaativat lapset ei välttämättä taivu minnekään vaan heillä on omat sinnikkäät vaatimuksensa. En siis osaa antaa mitään selkeetä neuvoa, toivottavasti teilläkin tulis käänne jossain vaiheessa. Tsemppiä! Se on raskasta...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Meillä on myös ollut niin et lapsi 1,5 v haluaa yöunilleen mennessä jomman kumman patjalle huoneeseensa köllimään siksi aikaa et hän nukahtaa. Nyt hän oli joululomalla useamman yön mummolassa ja kun hän tuli takaisin haemme vaan tuttipullon pois ja hipsimme pikku hiljaa huoneesta. Sanomme hänelle et isi/äiti vie pullon pois ja hyvää yötä (itse silitän vähän päätä ) . Tämä siis oli yllättävä käänne, koska meillä myös nukutettiin pahimmillaan monta tuntia per ilta. Mut mä tiedän et vaativat lapset ei välttämättä taivu minnekään vaan heillä on omat sinnikkäät vaatimuksensa. En siis osaa antaa mitään selkeetä neuvoa, toivottavasti teilläkin tulis käänne jossain vaiheessa. Tsemppiä! Se on raskasta...

HÄH TUTTIPULLON???

Kokeilkaa satuCD:tä tai tuutulauluCD:tä jonka lapsi saa vaikka itse valita jos on useampia. Meillä ainakin laulaminen tai hyräileminen on ollu se nukutuskikka, tosin joskus oon itse nukahtanu ensin ja sitten vasta poika. Kokemuksesta voin sanoa, että yleensä noissa nukuttamisasioissa pääsee jossain vaiheessa helpommalla ja sitten tulee taas kausia että nukuttaminen kestää pidempään, kiukutellaan ja ravataan vessassa jne. Meillä 1v4kk:lle tepsi unikoulu kirjan Lempeä matka höyhensaarille tms. (en enää muista kirjan nimeä), kannattaa kokeilla siinä on vinkkejä myös isomman lapsen unikoulua varten.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Kiitos! :) Meidän poika kyllä on luonteeltaan lapsi joka tietää mitä tahtoo, eikä hevillä anna periksi. Nyt vaan alkaa äidin kärsivällisyys loppua.. :(

Entä jos huone ei oleisikaan pimeä? Jos kävisitte yhdessä valitsemassa jonkin kivan yövalon kaupasta. Sit vaikka teet niin että meet tuolille istumaan sinne huoneeseen ja luet itsellesi jotain kirjaa tai lehteä (ei siis ääneen lapselle). Lapsi näkee äidin kuitenkin ja äiti on paikalla. Sit ilta illalta siirrät tuolia kauemmas sängystä kunnes se on huoneen ulkopuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja ammis:
Entä jos huone ei oleisikaan pimeä? Jos kävisitte yhdessä valitsemassa jonkin kivan yövalon kaupasta. Sit vaikka teet niin että meet tuolille istumaan sinne huoneeseen ja luet itsellesi jotain kirjaa tai lehteä (ei siis ääneen lapselle). Lapsi näkee äidin kuitenkin ja äiti on paikalla. Sit ilta illalta siirrät tuolia kauemmas sängystä kunnes se on huoneen ulkopuolella.

Poika on tottunut pimeään huoneeseen vauvasta saakka. ei nukahda ellei huone ole pimeä. Päiväunillekin huone on pimennettävä.

juu A ja O on tässä just se että sun kärsivällisyys riittäis, muuten ei siit nukuttamisesta ei välttis tuu mitään

juu..tiedän kyllä mutta siis ajattelen vaan itsekseen kuinka väsynyt alan olla tilanteeseen. Ulospäin en tätä tietenkään näytä.

Miksi olette ylipäätään aloittaneet tuommoisen paijauksen?!

Itse en edes voisi moista tehdä, kun perheessä on muitakin lapsia mukaanlukien pieni vauva. Missähän semmoisia pitkää pinnaa, auktoriteettia ja johdonmukaisuutta myytäisiin, kun tuntuu niin monelta olevan lopussa...

Alkuperäinen kirjoittaja Voi voi:
Miksi olette ylipäätään aloittaneet tuommoisen paijauksen?!

Itse en edes voisi moista tehdä, kun perheessä on muitakin lapsia mukaanlukien pieni vauva. Missähän semmoisia pitkää pinnaa, auktoriteettia ja johdonmukaisuutta myytäisiin, kun tuntuu niin monelta olevan lopussa...

jaa a..ensimmäinen lapsi on joten ei sitä sen pidemmälle ajateltu kun joskus tuo "nukuttaminen" aloitettiin. Isäänsä ei kuitenkaan vaadi paijaamaan. Silloin riittää että istuu vieressä kunnes nukahtaa. Mutta minulle tekee kaikki temput..

ajattele että jos muutaman päivän vielä jaksaisit sitä huudatusta ja sitten lapsi jo ehkä nukkuisi hyvin

no,päiväkodissa sanoivat että lapsi huutaa yleensä 5yötä,jolloin rauhoittuu! Mutta jos suoraan sanotaan niin koita itse valvoa 5yötä ja sit aamulla herätä töihin "virkeänä"!! No jospa tuo poika ei kuitenkaan jaksaisi 5yötä huutaa. Mutta tänään kokeilen tuota sänkyyn jättämistä ja yritän pitää pääni etten taivu kesken kaiken taas paijaus linjalle..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108 harmailee:
oletteko kokeilleet jotain unikoulua?

ei olla kokeiltu..olen vain yrittänyt keksiä ratkaisua mikä olis järkevin tapa opettaa poika yksin nukahtamaan..

Pikkuhiljaa menee pojan sängyn vierestä kauemmaksi ja lopulta pois huoneesta. Aina n. 3-4 iltaa vähän kauempana. Lopulta pääsee pois huoneesta.

Jossain vaiheessa lapsi alkaa tulla pois sängystään, mutta silloin lapsi pitää viedä takas sänkyynsä. Loputtomalta tuntuvaa toimintaa kovatahtoisen lapsen kanssa,mutta ennemmin tai myöhemmin palkitsee.

Meillä tähän ruljanssiin meni vajaa 2kk ja edelleenkin lapsi saattaa juosta pois sängystään. Pahimmillaan lasta vietiin takaisin sänkyyn 200 krtaa illassa parin tunnin ajan.

Mutta tässä pitää siis olla todella päättäväinen, ja pitää kiinni suunnitelmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

ei olla kokeiltu..olen vain yrittänyt keksiä ratkaisua mikä olis järkevin tapa opettaa poika yksin nukahtamaan..

Pikkuhiljaa menee pojan sängyn vierestä kauemmaksi ja lopulta pois huoneesta. Aina n. 3-4 iltaa vähän kauempana. Lopulta pääsee pois huoneesta.

Jossain vaiheessa lapsi alkaa tulla pois sängystään, mutta silloin lapsi pitää viedä takas sänkyynsä. Loputtomalta tuntuvaa toimintaa kovatahtoisen lapsen kanssa,mutta ennemmin tai myöhemmin palkitsee.

Meillä tähän ruljanssiin meni vajaa 2kk ja edelleenkin lapsi saattaa juosta pois sängystään. Pahimmillaan lasta vietiin takaisin sänkyyn 200 krtaa illassa parin tunnin ajan.

Mutta tässä pitää siis olla todella päättäväinen, ja pitää kiinni suunnitelmasta.

Juu,voisi olla ihan hyvä ajatus kunhan ensin pääsee irti tuosta paijauksesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Juu,voisi olla ihan hyvä ajatus kunhan ensin pääsee irti tuosta paijauksesta :)

Juu, se on se ekasteppi :)...lapsi huutaa aikansa ja on raivostuttavaa, mutta pikkuhiljaa =).

Yhteistyössä