Kaikki syömiset tuntuu aiheuttavan hengenahdistusta. Mistähän voi johtua?

  • Viestiketjun aloittaja Eijaksa
  • Ensimmäinen viesti
Eijaksa
Tätä on ollut jo tosi kauan, ja lääkärillä olen käynyt valittamassa, mutta ei juuri enää kantaa ota.
Äsken söin kaks banaania, niin johan rupes tuntuu, että röörit ja varsinkin kurkunpää turpoaa umpeen. Voi tulla kahvin juonnista, jogurtin syömisestä, ihan mistä vaan. Tai vaikka syömättä mitään, mutta yleensä jonkun nauttimisen jälkeen.

Astma tutkittiin, ei ole. Eläin- ja pölyallergiat otettu, ei näyttäneet mulla allergiaa olevan.

Kurkku on myös koko ajan kipeä, mutta lääkäri ei katsomisella näe mitään erikoista. Rupeaa olemaan tosi pelottavaa elämää. Mitä kannattais pyytää tutkimaan?
 
"vieras"
Refluksi. Mulla noita hengenahdistusoireita tulee, jos syö suuria annoksia. Tulee n. 1-2 tunnin kuluttua ja ahdistaa monta tuntia. Tuohon liittyy myös liman nousua ja yskää ja todella helposti tulee yskän mukana oksennuskin, joten sulkijalihas on tuota ruokatorven ja mahalaukun välistä varmaankin löystynyt. Lääkärissä en ole käynyt, vaan ihan netistä lukemalla diagnoosi. Närästystä mulla ei ole ikinä ollut.

Nyt välttelen isoja ruoka-annoksia ja laihtumistakin on tapahtunut, mikä on toivottavaa.
 
Eijaksa
Gastoskopiaan ruikutin ajan, ja siihen on pari viikkoa. Josko sitten kuitenkin on refluksia. Juu, limaa mulla on tullut paljon ja aina. Paljon on myös ylävatsakipuja. Tämä helpotti, en ehkä teekään kuolemaa. Turvottaako se refluksi limakalvoja, vai mikä on sen aiheuttaman hengenahdistuksen syntytapa?
 
"vieras"
Mäkin heittäsiin joko refluksin/pahan närästyksen ja vastan tulehduksen. Tai sit histamiinireaktion. Tuota voi googlata ja käsittääkseni se on tutkittavissa ja jopa lääkkeillä hoidettavissa.
 
Eijaksa
Kokeileppa ilman reseptiä saatavia närästyslääkkeitä? Niin tiedät. Ja jos auttaa niin voit sanoa lääkärille = tähystys.
Mulla on tähystys parin viikon päästä. Sain ruikuttamallaruikuttaa. En vaan itse ole refluksia ajatellut... tai närästystä. Vaan jotain pahempaa. Oon syönyt puoltoista pakettia Somac Controllia. Ekan paketin lopussa oli parempi olo, mutta sitten taas paheni. Rennie auttoi joskus kovaan rintalastan kohdalla olevaan kipuun yöllä. Kyllä mä sitä taas on imeskellyt päivittäin, mutta hengenahdistus on kova.
 
tdrhdghfghddfgh
Hmm..no sitten voisi hyvinkin olla psyykkistä. Itsellä on todettu vaikea ahdistuneisuushäiriö. Tuntuu kuin joku istuisi rinnan päällä. Joskus öisin herään siihen että korventaa pahasti, ei pysty kunnolla hengittämään ja pitää nieleskellä. Olen ajatellut jotain paniikkihäiriön tyyppistä.

Mutta lapsella sitten se refluksi, voi olla jotain yhdistelmää. Ehkä sinulla sama?
 
Eijaksa
On mulla psyykkistäkin ahdistusta, mutta siihen auttaa hyvin lääke. Tämä tulee niin selkeästi syömisistä ja juomisista, tuntuu että ois kaikille allerginen. Kävin lukemassa refluksista, sopii kuin nenä päähän mun oireisiin.
 
"vieras"
Refluksi ja paniikki-/ahdistuneisuushäiriö, pahentavat toinen toistensa oireita - kokemusta on.
Tätä mäkin ehdotan, ja on itsellänikin! Etenkin iltaisin tuntuu että kuolenkohan nyt, ja kun alan siitä ahdistua, alan röyhtäillä, ruokaa nousee, kurkkua kuristaa, jne...noidankehä on valmis! Mulla on ollut "krooninen kurkkukipu" noin 7-vuotiaasta asti, mutta vasta nyt aikuisena olen todennut että se on ollut refluksia jo silloin, ja korvakierrelapsi olen ollut, sekin on yhteydessä siihen.

Älä syö banaania, äläkä ainakaan kahta. Älä juo kahvia, äläkä jugurttia/rahkaa puolta purkkia enempää. Ei suklaata, ei kypsentämätöntä porkkanaa, omenaa, eikä muitakaan kasviksia paljon kerralla. Ylipäätään syö vähän kerrallaan ja useammin, mutta ei enää 3h ennen nukkumaanmenoa jos oireesi pahenee iltaa kohti.
 
"Neiti"
Allergia? Esim. siitepölyallergiaan ja astmaan liittyy todella paljon ruoka-aineallergioita. Itsellä oireita voi aiheuttaa lähes kaikki hedelmät ja vihannekset, peruna, maustetut jugurtit (joissa allergian aiheuttajaa, esim. hedelmäjugurtit), jopa siiderit ja mehut, joissa on omenaa. Myös suklaa pahentaa astmaa.

Allergiatestit vaihtelee täysin riippuen vuodenajasta, vuorokaudenajasta ja päivästä. Itsekin kävin kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä testeissä ja ihan eri tulokset tuli. Astma oli mullakin "hilkulla", puhallusten perusteella, onneks laitettiin keskussairaalaan, jossa tehtiin kattavat testit ja tulos oli selvä astma.

Aikuisena astma ja allergiat voi pahentua yhtäkkiä todella voimakkaasti, itselläkin on välillä kausia, jolloin paljon syötävää vihanneksista ei keksi...
 
natriumlauryylisulfaatti syy
Mitä SOMAC Control sisältää
- Vaikuttava aine on pantopratsoli. Yksi tabletti sisältää pantopratsolinatriumseskvihydraattia joka vastaa 20 mg pantopratsolia.
- Muut aineet ovat:
- Tabletin ydin: natriumkarbonaatti (vedetön), mannitoli, krospovidoni, povidoni K90, kalsiumstearaatti
- Tabletin päällyste: hypromelloosi, povidoni, titaanidioksidi (E171), keltainen rautaoksidi (E172), propyleeniglykoli, metakryylihappo-etyyliakrylaattikopolymeeri, natriumlauryylisulfaatti, polysorbaatti 80, trietyylisitraatti
- Painomuste: shellakka, punainen, musta ja keltainen rautaoksidi (E172) ja ammoniakki, väkevä.
 
Eijaksa
Refluksi ja paniikki-/ahdistuneisuushäiriö, pahentavat toinen toistensa oireita - kokemusta on.
Tämä on kyllä ihan totta. siinä vaiheessa kun hengitys käy raskaaksi, ja alkaa rintakivut sun muut, sitä väkisinkin rupeaa miettimään mahdollista hengenlähtöä. Välillä kivut on sitä luokkaa ja siinä paikassa, että sopis sydäriin. Tuntuu paniikki tekevän lisää hengenahdistusta. Ja tekeekin.

Maitotuotteet mulle ei tunnu käyvän ollenkaan, hiilihapolliset röyhtäyttää pirusti ja kauan(olen nauttinut vichyä paljon), omena on aikas paha jne.

Menee kyllä meleko suppeaksi mun ruokavalio, kun peruna, tomaatti, hiiva- ja maitotuotteet on jo pois luettu. Lisäksi oon nyt jättänyt sitrushedelmät ja omenan pois. Hitto, aamukahvia en tahtois jättää, en selviä hengissä ilman sitä.
 

Yhteistyössä