Kaikki psykoterapiassa käyneet/käyvät!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija.
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
On tuttua. Itselläni (ja väitän että aika monilla muillakin) se liittyy siihen
, että kun oma olo parani niin halusi jättää terapian ja kaikki ne ikävät asiat taakse ja eihän se homma noin toimi. Siinä vaiheessa, kun täytyy alkaa katsomaan itseään REHELLISESTI niin moni haluaa paeta. Eikä voi tehdä tuota, vaan sitten on terapia inhottavaa, terapeutti on huono jne. Kun terapeutti haluaa haastaa niin se otetaan syyllistyksenä jne. Luulen, että aika moni terapia epäonnistuu siksi, ettei ihminen ole itselleen täysin rehellinen ja odottaa terapeutilta liikaa, vaikka itsellä se työ pitää tehdä.
Tai sitten terapeutti syyllistää, mitätöi ja käyttää valtaansa "jotta sairas saisi terveemmän käsityksensä itseään ja ymmärtäisi olevansa sairas ja tarvitsevansa pitkää terapiaa 2*krt vko a90e krt"
 
vierailija
Olen kokeillut muutaman kerran. Ei sovi mulle, ärsyttää vaan. Ei siellä mitään vastausta mihinkään saa, se on sen pointti että ite ne solmut ratkoo. En tykkää siitä tyylistä, ne terapeutit vaan kysyy "miltä se tuntuu" ja sit vaan jahkailee. Ite koin paremmaksi itse käsitellä asiat ilman terapeuttia. Joku muu esim ratkaisukeskeinen terapia saattaisi sopia paremmin, mutta en ole kokeillut koska tällä hetkellä ei tarvetta.
 
vierailija
Kävin vuoden kun ex-vaimo ja suku pakotti. Täyttä paskaa se oli. Ainoo mitä opin oli se, että terapeutti oli mun ex-vaimon suvun puolella. No nyt on vittu siitä paskasta päästy. Mutta paljon maksoi ja aivan saatanan turhaan.
 
vierailija
[QUOTE="wieras";29209302]No ei todellakaan ole pakko käydä. (Tosin ehkä jonkunnäköisestä terapiasta olisi apua, jos olet noin toisten vietävissä.) Ens kerralla sanot sille, että sä et yksinkertaisesti tule enää ja jos lasku tulee perässä niin otat seuraavana yhteyttä Suomen psykologiliittoon ja poliisiin. Ja oikeasti myös teet niin, jos hän yrittää pakottaa käymään tai laskuttaa vaikka et käy.
Ihania nämä mt-ongelmaiset ihmiset, ketkä ravaa riippuvaisina terapiassa ja kun asiat ei mene oman mielen mukaan, osata sanoa suoraan, vedetään mukaan poliisi, liitot jne.
Ëi sillä, että vihjaisin aloittajaan, kunhan tuli mieleen.
[/QUOTE]
Joissakin tapauksissa poliisi on aivan oikea tapaus ottaa yhteyttä jos kokee väkivaltaa.
 
vierailija
En ole käynyt psykoterapiassa. Pari juttua luin ketjusta. Miksi ihmiset käyvät ja jatkavat sitä jopa Kelan tukemana 3 v. jos siitä tulee velvollisuus ja jopa pahempi olo eikä paranna, joka varmaankin olisi tarkoitus.
Siitähän joutuu kuitenkin itse maksamaan aika paljon viikottain, ei ole kuitenkaan ilmaista. Tuleeko terapiasta riippuvuus, jota terapeutti vielä ruokkii saadakseen jokaviikkoisen palkkansa.
Olen enemmän lyhytterapian kannalla kuin pitkien vatvovien terapioiden kannalla. Miksi niitä vanhoja asioita pitää kaivella syvemmältä ja syvemmältä vuositolkulla , jotta tulee niistä vielä pahempi vointi. Ajatus on ilmeisesti, että ymmärtää miksi itse käyttäytyy niin ja näin ja siinä sitten jotenkin ihmeellisesti parantuisi tai jotain.
Joskus vanhat asiat voi vain jättää taakseen ja todeta: näin kävi mun elämässä, mutta se ei vähennä minun ihmisarvoani eikä se tee minusta huonoa ihmistä. Ja pohtii ratkaisukeskeisesti elämäänsä ja tulevaisuuttaa eteenpäin eikä taaksepäin.
 
vierailija
Hyvään terapiasuhteeseen vaikuttaa usein asetelma terapeutin ja asiakkaan/"potilaan" välillä. Paras tulos saadaan aikaan dialogin kautta eli asetelma ei saisi olla sellainen, että toinen ohjaa ja määrää toista osapuolta. Päätöksiin ja tuloksiin pitää päästä yhdessä. Suosittelen tutustumaan tarpeenmukaiseen hoitoon, jossa yksi pääpointeista on juuri tuo avoin dialogi. :https://mielipalvelut.fi/artikkelit/tarpeenmukainen-hoito/
 

Yhteistyössä