kaikki MASENNUSLÄÄKEITÄ KÄYTTÄVÄT/KÄYTTÄNEET (TÄRKEÄÄ)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraana

Vieras
Tahtoisin tietää miten teillä kroppa reagoinnut lääkitykseen ja kuinka kauan meni ennenkuin ns. täysi vaste oli tullut.

itse olen nyt n.5vko syönnyt cymbalta 60mg aamuisin, lisäksi nukahtamislääke stellaa 10mg iltaisin.

nyt vasta alkaa tuntua ettei päivällä väsytä kauheasti ja jaksaa tehdä asioita, mutta välillä on myös päiviä kun tahtoisi vaan nukkua.

mistä sen tietää sitten että, on sellainen ns. normaali olo? ja että lääke vaikuttaa? kauan olette joutuneet syömään masennukseen lääkettä?

lisäksi mieltäni askarruttaa painon putoaminen, joka on seurausta lääkkeen aiheuttamalla ruokahalutomuudella...tuossa 5vkossa on pudonnut reilu 10kg. :O

kertokaa komemuksianne lääkkeistänne...etenkin kiinnostaa tietää kuinka monelle se on aiheuttanut painon putoamista (paljon putosi?) yleinen käsitys minulla on ollut lääkkeiden lihottava vaikutus...siksi olen hämmästynyt...

Menee aika kauna, ehkä 4 vko, ennenkun elimistö tottuu... En ole kyllä kuullut, jotta kenenkään paino olisi puonnut :o Kun sinulla on hyvä olla niin lääke vaikuttaa, vaikka en usko, että pelkkä pilleri voi kenenkään oloa helpottaa, täytyy hoitaa myös itse "syytä" lääkkeiden ottoon :hug:

Nadialle, pelkkä lääkekin voi helpottaa oloa, itse vuodenaikaismasennuksesta kärsivänä tiedän.

Ap: En ole kyllä lääkkeen huomannut laihduttavan ja minulla se vaikuttaa yleensä parissa viikossa, viimeistään kuukaudessa on "normaali" olo. Mutta lääkkeitä on monia enkä tunne noita sun käyttämiäsi. Iselläni SSRI-lääke Seronil.

Vielä en osaa sanoa kun vasta eilen sain lääkkeet, mutta olen kuullut psykologilta ja lääkäriltä, että menee väh.2 viikkoa, että elimistö tottuu ts.alkaa olla "normaali" olo. Kolmen viikon-kuukauden päästä aloittamisesta on jo varmasti tehonnut. Mikäli on vielä huonovointisuutta tms. niin on väärä lääke. Painon putoamisesta ei mitään mainittu eikä lääkeselosteessakaan ole mainintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
Nadialle, pelkkä lääkekin voi helpottaa oloa, itse vuodenaikaismasennuksesta kärsivänä tiedän.

Ap: En ole kyllä lääkkeen huomannut laihduttavan ja minulla se vaikuttaa yleensä parissa viikossa, viimeistään kuukaudessa on "normaali" olo. Mutta lääkkeitä on monia enkä tunne noita sun käyttämiäsi. Iselläni SSRI-lääke Seronil.

Kiitos vastauksesta! :hug: itselläni ne ei vaan aikanaan auttaneet, joten ajattekin, jotta kyse oli siitä, etten huolinut muuta apua.

eli voisko toi painonputoaminen johtua lääkkeen sivuvaikutuksesta jossa siitä mainittiin, mutta onko silloin väärä lääke kun edelleen aiheuttaa ruokahaluttomuutta? tuo painon putous oli hyvä juttu 79-68kg...eli nyt olisin normaali painossa. ennen lääkkeitä söin siihen olooni...voisko sekin olla syy...

kylhän se voi olla sitäkin että sun tilanne "normalisoituu"; siis jos olet masennuksen takia syöpötellyt. mut ole tarkkana, jos se vaan jatkaa putoamista niin ihmeessä mene lääkäriin ja kysy oisko aiheellista vaihtaa lääkettä. mutta toivottavasti sun olo pian "normalisoituu" ja painonpudotuskin tuo lisää puhtia elämään :) itse tässä imetyksellä laihtunut sopiviin mittoihin ja on paljon energisempi olo!

Kai ne voi paljonkin painoon vaikuttaa. Mulla oli ruokahalua lisäävä lääke. Ensimmäisen kuukauden aikana painoni nousi 47 - 60 kiloa. Sen Kahden vuoden aikana, mitä lääkettä käytin, nousi painoni 83 kiloon. En varmaan syönyt ruokaa kuin normaalit määrät, mutta makeanhimo oli kova.

Mä syön seroniliä, ja ensimmäisellä kerralla kun söin niin paino putosi 3 viikossa 11kg. Mulla se jotenkin nopeutti aineen vaihduntaa. Nyt tällä kertaa putosi muutaman kilon vaan, mutta sekin tuli vähitellen takaisin. Mulla kesti reilu 8 viikkoa ennenkuin totuin, eli ei väsyttänyt enää ja pikkuhiljaa alkoi sitten tuntumaan että auttaa. Ei sitä varsinaisesti tunne milloin olo helpottaa, mutta jossain vaiheessa vaan huomaa että ei nyt enää niin paska fiilis olekkaan. Tai mulla ainakin näin, mutta nuo seronilit onkin aika mietoja.

Mulla myös SSRI_lääke, Cipralex ja mulle sanottiin, että vaikutuksia voi alkaa odottaa 2 viikossa.
Tiedän olevani todellinen poikkeustapaus; ei ainuttakaan sivuvaikutusta, jonka voisin sanoa varmaksi lääkkeestä johtuvaksi ja vaikutus alkoi heti ja kaiken huippuna olen kerran unohtanu ottaa lääkkeen ja sinäpäivänä romahdin 2 kertaa ennen kun olin huomannu, et lääke on ottamatta. Loppupäivä meni jotenkin, kun osas asennoitua niin, että se johtuu unohtuneesta lääkkeestä...
Mä aloitin painonvartijat lähes samaan aikaan lääkityksen kanssa, joten painonpudotus on ollu vaan positiivista, tosin ehkä helpompaa. Kyllä saattaa olla, että huomasin sellaisia asioita kuin nälkä/kylläisyys lääkkeen aloittamisen jälkeen paremmin, mutta en osaa niitä ainakaan sivuvaikutuksina pitää, minulle ne on enemminkin merkki paranemisesta; enää ei tarvi syödä kokoaikaa, vaikka ei ole yhtää pätkää nälkä ja on ihan kiva syödä, kun on oikeasti nälkä.
Unioireista mä taas sanoisin, että ennen mä tunnuin nukkuvan kokoajan enkä ollu koskaan oikeasti hereillä, niin ehkä kun se tasainen harmaa mössä alkoi selkiytyä saattoi välillä tuntua että valvoo yöllä, kun ennen siinä tasaisen vitutuksen peiton alla ei ollu pätkän väliä mikä vuorokauden aika sattui olemaan, kun siellä peitonalla surkeudessaan rypi.
Ihan vaan ylimääräinen lisähuomautus: mä en suostuis ottamaan mieliala lääkkeitä miltään tk-lääkäriltä "tule kuukauden päästä kertomaan milta tuntuu" ohjeella. Ite kävin psykiatrian erikoislääkärillä aluksi joka viikko, sitten jokatoinen ja nyt on alkamassa intensiivinen psykoterapia jokaviikko. Lääkkeillä saadaan ehkä kuuppa senverran järjestykseen, että on kykenevä ottamaan terapian vastaan -psykiatrini sanoi, ettei halkua käyttää sanaa hoito, kun siinä kukaan ei hoida ketään vaan kyse on itsetutkiskelusta- mutta pelkät lääkkeet ei paranna, se syy lääkityksen tarpeelle on etsittävä myös.

Yhteistyössä