KAIKKI KM:N KOKENEET tai mitään siitä tietävät, sanokaa suoraan:

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
HUOM! Tämä on jo vanha ketju. :) Lopussa lopputulos.

Tiedättekö yhtään tapausta, jossa olisi käynyt hyvin enää suunnilleen vastaavassa tilanteessa: :'(

Mulla on menossa 11+6, mutta olen koko viikon tuhrutellut ruskeeta, joka toissa iltana ekan kerran muuttui punaiseksi. Koko viikon on ollut jos mitä ihmeellisimpiä kipuja, ei yleensä pitkäkestoisia. Kävin eilen viimeksi gynellä ultrassa ja tarkastuksessa ja sikiö oli vielä hengissä ja potki, MUTTA gynen mukaan kivut kuulostavat siltä, että kohtu supistelee. Kohdun suu tiukasti kiinni (sekä sisempi että ulkoisempi) ja kanava normaali.

Ja oikeassa oli. Viime yönä oli ekaa kertaa vähän pidempään kestäviä teräviä kipuja ja menkkakipuja, jotka tuntui selässä asti. Mitä kovemmat kivut, sitä voimakkaampi, vaikka edelleen niukka vuoto. Eilen alkoi ekaa kertaa tulla pientä hyytymää. Tosi pientä, mutta tänä aamuna huomasin ainakin yhden isomman, peukun pään kokoisen hyytymän.

Nyt ei satu, ja vuoto on taas niukkaa ja ruskeeta. Mutta tosiaan... aina kipujen myötä tuo muuttuu punaiseksi. Väliajoilla voi olla, ettei vuoda yhtään. Kivut on toistaiseksi yltyneet vain viimeisenä kahtena päivänä 1-2 kertaa päivässä.

Mulla itsellä kirves alkaa olla kaivossa, mutta ukon vuoksi vielä kyselen: onko kellään enää tässä tilanteessa käynyt hyvin? :'(

:hug: onko katsottu ultralla istukan paikka? mulla vuoteli istukka kohdunsuulla rv15..
ja noi kivuthan voisi olla ihan normaaleja..
tai sitten menee kesken...
toivotaan parasta. :hug:

kun odotin noita meidän kaksosia, mulla oli vuotoja rv 17 asti. ja niinki runsaita, että jouduin pitään sidettä koko ajan. nyt en kyllä muista oisko ollu kipuja, mutta kävin kerran viikossa tarkistuttamassa tilanteen ultrassa. mitään selitystä ei löytynyt ja koko ajan mulle sanoivat että kyllää tää varmaan keskenmenee.... no lopputulos oli se, että pojat syntyi rv 26 mutta selvisivät siitäkin.

Toivon sulle kaikkea hyvää :hug:

Itsellä on kaikki kolme keskenmenoa ollut sellaisia et tuhruvuoto ja kivut on menneet ja tulleet,vasta utrassa huomattu että pienet eivät jaksaneet :( Keskeytynyt keskemeno tuomiona ja kaavintaan...

Mä en pääse lääkärille uudestaan ennen kuin kivut tai vuoto yltyy niin voimakkaiksi, et voin mennä Taysiin. :'( Lähete on, mut eivät ota vielä tässä vaiheessa.

Istukan sijaintia ei vielä voi määrittää, mut voisko siinä vuodossa olla hyytymiä ja/tai kipuja?

Mulla 2 keskenmenoa takana, jollon lääkärit ovat sanoneet että hyvä "nyrkkisääntö" on jos rusehtava tuhru muuttuu kirkkaaks vereks niin tietää huonoa sillon, mulla molemmilla kerroilla se muuttui vereks ja kesken meni...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mä en pääse lääkärille uudestaan ennen kuin kivut tai vuoto yltyy niin voimakkaiksi, et voin mennä Taysiin. :'( Lähete on, mut eivät ota vielä tässä vaiheessa.

Istukan sijaintia ei vielä voi määrittää, mut voisko siinä vuodossa olla hyytymiä ja/tai kipuja?

no mulla se vuoto alkoi semmosella hyytymällä ja jatku kirkkaana verenä, tosin sitä tuli vaan vähän.
mutta olin kyllä ihan paniikissa, kun tiesin että kirkas veri tarkoittaa huonoa.. :/
ei sitä vuotoa kauaa kyllä kestänyt, ja muuttui nopeasti rusehtavaksi.

Minulle kävi kerran silleen (vkoa 11+4), että housut vallan kastuivat veren määrästä. Juoksin vessaan... Tuhatta ja sataa... Lisää verta ja möhkäleitä. Terveyskeskukseen ja lääkäri totesi keskenmenon ja parin päivän päästä ultraan, missä oli tarkoitus tarkistaa, että kohtu olisi varmasti tyhjä. Vuoto laimeni ja muuttui rusehtavaksi. Olin totta kai suruissaan menetyksestä, mutta ultra paljasti jotain ihan muuta. Kohdussa vilkutteli pieni ihmisen alku. Kohdussa oli merkkejä kaksoisraskaudesta, joissa toinen sikiö keskeytyi. Vuodon takia jäin sairaslomalle ja keskenmenoa epäiltiin. Tai edes ei epäilty vaan pidettiin varmana. Mitä enemmän aikaa kului sen enemmän pelkäsin. Paikatkin avautui hyvissä ajoin, joten riskirajoilla mentiin. Tihku vuoto välillä katosi ja ajoittain supistusten myötä palasi läpi raskauden. Terve poika syntyi lopulta 41+4.

Eli jotain toivoa on...

En tiiä. Mä olen ehkä liian realisti/pessimisti.

Kävin siis eilen jo yksityisellä. Julkiselta en saanut mitään apua. Kun punaista alkoi tulla, menin ohjeiden mukaan Hatanpäälle, jossa yleislääkäri ilman doppleria ja ultraa kattoi, et joo. Verta tulee, muttei riittävästi, jotta SAAT mennä vielä taysiin lisätutkimuksiin.

Siksi kävin eilen jo yksityisellä. ...ja nyt mulla on kaks lähetettä, jos tämä tästä yltyy. Jos ei ylly, sovittiin tuon yksityisen kanssa, et meen viikon päästä käymään siellä uudestaan. 26. päivä mulla olisi ollu nt-ultra.

Vieras, jolla syyksi paljastui kaksoisraskaus: olitko sä vielä käyny ultrassa tuolloin? ...mulla on nyt kolme ultraa takana, eikä missään syytä tai merkkiä tälle... Vuosin ekan kerran kolme päivää ruskeeta tuhrua 7+ viikolla, mut se meni ohi ja jälkikäteen lääkärit piti sitä menkkavuotona. Siksi mä tätäkin ensin veikkasin, kun osui just menkka-aikaan, mut nämä kivut ei taida tukea enää sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:

no mulla se vuoto alkoi semmosella hyytymällä ja jatku kirkkaana verenä, tosin sitä tuli vaan vähän.
mutta olin kyllä ihan paniikissa, kun tiesin että kirkas veri tarkoittaa huonoa.. :/

Mulla tuo kirkas on nyt mennyt ja tullut kaksi päivää. Tai ekana iltana tuli hulvahduksena ihan pari minuuttia ja jatkui tosi niukkana ruskeena. Eilen se alkoi vasta yöllä, kun kivut koveni hetkeksi ja sen seurauksena... Sitä tosi niukkaa punaista on tullut melkein siitä lähtien (jossakin vaiheessa se on aina ollut taas ruskeeta).

Kaverilla oli vuotoja koko raskauden ajan ja joutui välillä sairaalaan vuodelepoonkin. Istukka vuoti. Sit rv34 yllättäen istukka repesi ja tuli kiireellinen sektio. Onneksi kaveri oli silloin sairaalassa, että ehti just ja just pelastaa lapsen, joka on nyt terve 1,5v poika. Kyllä sunkin kohdalla kaikki voi kääntyä vielä hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:

Mulla tuo kirkas on nyt mennyt ja tullut kaksi päivää. Tai ekana iltana tuli hulvahduksena ihan pari minuuttia ja jatkui tosi niukkana ruskeena. Eilen se alkoi vasta yöllä, kun kivut koveni hetkeksi ja sen seurauksena... Sitä tosi niukkaa punaista on tullut melkein siitä lähtien (jossakin vaiheessa se on aina ollut taas ruskeeta).

no en tahdo nyt turhaa toivoa luoda, enkä mikään asiantuntija ole, mutta tuo kyllä kuulostaisi siltä että se istukka on kohdunsuulla.
taisin tälle palstalle sillon kirjoittaa kun mulla oli tuota vuotoa, ja siinä sain ketjuun paljon kommentteja myös tuollaisesta vuodosta, mitä sinulla on. ja kaikissa siis se istukka ongelmana.

ja mulla on kanssa ollut ihan kamalia menkkakipuja alkuraskaudessa..

ei kai auta kun toivoa ja odotella..
:hug: pidän peukut pystyssä!

Voisikohan nuo kivut olla kohdun venymiskipuja? Mulla ei ole ollut vuotoa, mutta kun odotin ihan alkuvaiheessa 5-10 viikoilla oli todella kovia alavatsakipuja. Siis oikein piti lattialla kiemurrella ja kontata keskellä yötä monena yönä. Öisin olivat pahimpia. Ei tullut joka yö/päivä, mutta tuon reilun kuukaden kestivät. Kävin 7 rv ultrassa, koska ajattelin, että on varmaan kohdunulkoinen raskaus ja munatorvet siellä repeytyy kivuista päätellen :/ . Mutta raskaus oli ihan oikeassa paikassa ja lääkäri sanoi kipujen todennäköisesti olevan venymiskipuja. Vuotoja ei tosin ollut missään vaiheessa, joten en tuota keskenmenoa sillä lailla osannut pelätä. Toivotaan, että olisi sullakin jotain sellaista. En tosin tiedä, voiko noita venymiskipuja olla vielä ihan alkuraskauden jälkeenkin, jos ei ole alussakaan ollut. Pidä vielä lippu korkealla, jos vaikka hyvin menee. :hug:
Lisään vielä, että tyttö syntyi täysiaikaisena. Jäin supistelun takia sairauslomalle noin 27 viikolla, mutta ei nuo supistelut aiheuttaneet kohdunsuulla mitään toimintaa, joten uskalsin kyllä ihan normaalisti touhuta kotona. Töissä oli vaan niin hektistä, että supistukset tuntui koko ajan ja se tuntui niin inhottavalle. Herkästi sain tuota s-lomaa, kun vain pyysin.

Mulla on ollut kohdunulkoinen, keskenmeno ja kolme normaalia raskautta jossa yhdessä oli vuotoa. Mulla ei keskenmenossa ollut kipuja vain runsas, hyytymiä sisältävä vuoto. ja sit yhdessä raskaudessa tuli 15 viikolla vuotoa ensin ruskeaa ja sit punaista kesti nelisenpäivää mutta sillä erolla että silloin ei ollut hyytymiä vain kirkasta punaista vuotoa. On aika vaikea sanoa että mitä se vuoto on keskenmenosta monesti kertoo hyytymiä vuodossa ja kivut, mutta niinkuin sanoin mulla oli kivuton. Mäkin kävin hatanpäällä silloin kun tosta esikoisesta vuodin ja oli turha reissu lähetteen sain mutta en saanut kuulemma heti mennä menin sitten seuraavana päivänä. Mutta soitapa taysin äitiyspolille ja selitä tilanne niin jos ne ottas sinne ja tarkastas tilanteen.
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja haleja sulle.

hei ap!
Onko Tampereen ohjeistus taas muuttunut? Ainakin viime vuonna kaikki "vähänkään" raskaana olevat saivat mennä suoraan Taysin synnytys vastaanottoon, eikä tarvinnu käydä hatanpäällä!...Itse luulin, kun oli kipuja viikolla 21+, että pitää mennä hatanpäälle (koska 22rv ei ollu täynnä), mutta sitten kun soitin kuitenkin synnytysvastaanottoon, niin siellä sanoivat, että tänne vaan. Ja siellä sanoivat, että nykyään kaikki saavat mennä heti sinne. Neuvolakaan ei tätä minulle ollut kertonut...

Että soita sinne synnytysvastaanotolle ja kysy voitko tulla!

Mulla oli noilla viikoilla runsasta veristä ja hyytymäistä vuotoa. Pönttö oli aina punaisena vessareissulla. Kesti noin 3 vkoa, senkin jälkeen tiputtelua. Pari kertaa menin toivoni menettäneenä ultraan, mutta pikkuinen siellä oli hyvissä voimissa. Nyt puolivuotias terve vesseli, joka syntyi tosin ennen aikojaan. Kukaan ei tiedä miksi vuodin. Suuremmista kivuista en tosin kärsinyt.

Toivotaan parasta!!

Ja kaikki meni hyvin. :) Ihana pieni tyttö syntyi helmikuussa 2009.

Vuotojen syytä ei koskaan saatu selville. Kyseessä ilmeisestikin oli kaksosraskaus, mutta vuotoja tuon toisen, syntymättömän ei uskota aiheuttaneen (se päättyi jo ihan alussa. Tytölle jäi kaksosestaan kuitenkin "merkki".).

Nostan ketjun ja päivitän tämän tuloksen tsempityksenä kaikille muille raskausaikana vuodoista kärsiville. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Tulimieli harmaana:
hei ap!
Onko Tampereen ohjeistus taas muuttunut? Ainakin viime vuonna kaikki "vähänkään" raskaana olevat saivat mennä suoraan Taysin synnytys vastaanottoon, eikä tarvinnu käydä hatanpäällä!...Itse luulin, kun oli kipuja viikolla 21+, että pitää mennä hatanpäälle (koska 22rv ei ollu täynnä), mutta sitten kun soitin kuitenkin synnytysvastaanottoon, niin siellä sanoivat, että tänne vaan. Ja siellä sanoivat, että nykyään kaikki saavat mennä heti sinne. Neuvolakaan ei tätä minulle ollut kertonut...

Että soita sinne synnytysvastaanotolle ja kysy voitko tulla!

Eivät kyllä ota noilla viikoilla Taysiin, jollei ole lähetettä.

nimim. keskenmeno vkolla 11+ ja kotona sain vuotaa

Yhteistyössä