Kaiken näköisiä porsaita. varmasti ovat tapailleet jo ennen vaimon kuolemaa

Äkkirakastuminen yllätti viisikymppiset: ”Soitin ihastukselleni heti, kun jäin leskeksi”

Neljäntenä päivänä vaimon kuoleman jälkeen Arto Hyödynmaa soitti Hannele Hietikolle. Tuttavat paheksuivat suhdetta syvästi, mutta Arto ja Hannele kysyvät, onko suremisen noudatettava tiettyä kaavaa.
 
vuoden päivät oli sairastellut. mutta mä en jaksais edes ajatella uutta suhdetta sinä aikana, eikä sen jälkeen heti.
Ihmiset ovat erilaisia. Toiset kaipaavat kumppania ja seuraa. Minusta on hienoa, että sellainen löytyy, jos sellaista haluaa.
Minusta on turha syyllistää ihmisiä tälllaisista jutuista. Aika usein puolisokin antaa siunauksensa uudelle suhteelle ja on tyytyväinen, että puolisolla on joku, jonka kanssa jakaa elämäänsä.
 
Ihmiset ovat erilaisia. Toiset kaipaavat kumppania ja seuraa. Minusta on hienoa, että sellainen löytyy, jos sellaista haluaa.
Minusta on turha syyllistää ihmisiä tälllaisista jutuista. Aika usein puolisokin antaa siunauksensa uudelle suhteelle ja on tyytyväinen, että puolisolla on joku, jonka kanssa jakaa elämäänsä.
ensin sais tuoda minulle avioeropaperit
 
vierailija
Laitoshoidossa on potilaita, joilla pitkälle edennyt dementia tai Alzheimer. Puolisot käyvät heitä tervehtimässä vaikka nämä eivät enää edes tunnista rakkaitaan. Toisella voi olla potilaana vaimo ja toisella mies. Eikö ole aika kaunis ajatus jos nämä kohtaavat ja löytävät ystävyyden, tuen tai rakkauden.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Niin. Voihan se asiaa ymmärtämättömille ja juuri syitä tietämättömälle näyttäytyä paheksuttavana. Mutta asiat eivät ole mustavalkoisia. Minun kummitätini mm. sairasti parantumatonta syöpää, mikä vei hänet ennenaikaiseen hautaan. Hän oli miehelleen sanonut ennen kuin vietti viimeiset kuukaudet sairaalassa saattohoidossa, että on hyvä, että etsisi rinnalleen toisen kanssakulkijan. Huoli kummitädilläni oli suuri miehensä selviytymisestä useamman pienen äidittömän lapsen kanssa. Loppu on kaunista historiaa.
Tilanteita ja niistä selviytymisiä on monia. Ei ole olemassa yhtä oikeaa. Se, että on jo joutunut kohtaamaan kuoleman jokapäiväisen läsnäolon ja sen rakkaan ihmisen menetyksen sairaudelle, on jo niin suuri koettelemus, että minusta on vain hyvä jos siinä on ihminen joka tukee a pitää toista pystyssä.
Annetaan ihmisten elää omanlaistansa elämää.
 
Mä en ole sitä vastaan, vaikka uusi suhde alkaisi vaikka kuukausi puolison kuolemasta.

Mutta mietin että - mihin leskillä on kiire?
Tuntuu että varsinkaan miehet eivät osaa olla yksin sekuntiakaan puolison kuoleman jälkeen.

Alzheimerin se loppuvaihe, kun toinen ei oikeasti enää tunnista ketään, on usein joku pari vuotta.
Jos se uusi siippa on tullakseen niin se jaksaa odottaa. Se ei lähde elämästä pois.

Mutta kun odottaminen ei suju oikein mitenkään nykyihmisellä....
 
Mä en ole sitä vastaan, vaikka uusi suhde alkaisi vaikka kuukausi puolison kuolemasta.

Mutta mietin että - mihin leskillä on kiire?
Tuntuu että varsinkaan miehet eivät osaa olla yksin sekuntiakaan puolison kuoleman jälkeen.

Alzheimerin se loppuvaihe, kun toinen ei oikeasti enää tunnista ketään, on usein joku pari vuotta.
Jos se uusi siippa on tullakseen niin se jaksaa odottaa. Se ei lähde elämästä pois.

Mutta kun odottaminen ei suju oikein mitenkään nykyihmisellä....
ja nykyajan ihmiset yleensäkään ei jaksa elää yksin vanha ovesta ulos ja uusi toisesta ovesta sisään
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä