Kai se on pakko kierukka ottaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Kumiallergia enkä mä kortsuun oikein luota.. Enkä siitä tykkää. Samaa syy (veritulpan riski ) miksei ehkäisyrengaskaan käy :/

Minulla vähän sama. Olen laitattanu hormonikierukan, eikä se ole mikään paha juttu. Olen ollu tyytyväinen. Ekan lapsen jälkeen taisi olla käytössä kolmisen vuotta, sitten alotettiin toisen teko.
Nyt on taas uus paikallaan. En enää muuta harkitsiskaan.

Täh?
Tottakai "ne" sulle kierukan laittaa, ja kuka tahansa lääkäri osaa sen poistaa sitten vuoden päästä kun te alatte yrittämään uutta vauvaa =). Tai vaikka parin kuukauden päästä jos siltä tuntuu.
Ei kukaan sitä saa sun puolesta päättää, että sun on nyt pakko pitää kierukkaa vuosikausia.

Alkuperäinen kirjoittaja Höbänä:
no siis mä sen nyt vaa heitin että 1kk.. jne.. mut eihän se niiltä oo pois jos sä sen haluut aikasemmin pois? :o ja kauas sulla on sit ehkäsyä sitte tarkotus käyttää?
Luulis niiden nyt laittavan jos sulle ei muu käy..

Eivät varmaan pakota pitämään jos välttämättä sen pois haluan, mutta sanoivat että mikäli tarkoitus käyttää vaan 1v niin sitten cerazzettet. Onks tää nyt joku kynnyskysymys?

Alkuperäinen kirjoittaja Pajulanpirkkona:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Miten, eikö sulle kävisi se NuvaRing? Onko siinäkin tuo veritulpan riski?

Eiköhän tämä ole ihan sama asia kun e-pillerit.

Siis jos toi on se rengas joka laitetaan alapääosastolle, niin siinä on paljon vähemmän hormoneja kun vaikuttaa paikallisemmin.

Mulla oli kuukautisten aikaan taipumuksena saada migreenikohtauksia ja mulle sanottiin ehkiksessä, että mikään muu ehkäisyväline ei käy kuin kierukka tai minipillerit. Olin siis aiemmin käyttänyt rengasta, mutta myös se erittää sen verran reilummin hormoneja, että ei mun tapauksessa käy.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Edelleen, eivät ne sitä lähde laittamaan jos tarkotuksena pitää esim vain 1 kk.

Edelleen, ketkä ne?? :)

Ehkäisynlassa sanoivat etteivät he lähde sitä laittamaan jos kyse vaan lyhyestä ajasta. Tarkoittivat varmaan HEITÄ, HOITOHENKILÖKUNTAA.

Ei ne voi sitä sun puolesta sanoa, kuinka kauan sun pitää jotain ehkäsyä käyttää, höpö höpö. Eikä sun niille mitään aikaa täydy sanoa, että kauanko annat sen kierukan olla. Heidän tehtävä on vaan tarjota sulle sopiva ehkäisy ja sinä itse (miehesi kanssa ehkä ) päätät kauanko sitä käytätte.

Kumiallergia enkä mä kortsuun oikein luota.. Enkä siitä tykkää. Samaa syy (veritulpan riski ) miksei ehkäisyrengaskaan käy :/

Tykkäämiseen en voi vaikuttaa mutta on niitä lateksittomiakin, ja jos kerran on tarkoitus lisää lapsia saada niin tartteeko sen ehkäisyn olla 100%:nen, jos siitä huolimatta tulee niin eiköhän se oo tarkoitus.
Tai siis eihän mikään oo pomminvarmaa

no siis mä sen nyt vaa heitin että 1kk.. jne.. mut eihän se niiltä oo pois jos sä sen haluut aikasemmin pois? :o ja kauas sulla on sit ehkäsyä sitte tarkotus käyttää?

Eivät varmaan pakota pitämään jos välttämättä sen pois haluan, mutta sanoivat että mikäli tarkoitus käyttää vaan 1v niin sitten cerazzettet. Onks tää nyt joku kynnyskysymys?

ihan sama mikä kymysys se on :D mutta jankkaan asiasta edelleen.. musta tuo on neuvolan kannalta väärin sanoa ees noin... voithan käydä ottaa siel neuvolassa.. kyllä sen joku muu voi ottaa sitte pois jos se heille niin ylivoimaista on..

mites nuo muut minipillerit? ite söin mini pill merkkisiä ja sopivat mulle paremmin ku cerazetet..
Mulle lykättiin hormonikierukka just tulppa/aivoinfarktiriskin vuoks suunnittelematta asiaa kovin hyvin, ti soitti lääkäri et pitäs pillerit lopettaa ja seuraavana maanantaina se lykättiin paikalleen..

No...on, koska kirjoitit että sun on pakko lykätä vauvahaaveita viidellä vuodella jos kierukan otat, vaikkei se todellakaan ole niin.

En lukenu koko ketjua, mut etköhän nyt tee kärpäsestä härkäsen? Eihän sun tarvii sanoa ettet aio pitää kierukkaa viittä vuotta. Paits jos sen maksaa sulle joku sossu tms niin sit en tiedä mitä määräyksiä on, mut muuten tossa asiassa on kyllä ihan itsemäärämisoikeus jos muutenkin saa omista asioistaan päättää. Vai näistäkö jommasta kummasta kiikastaa? Taitaa olla sit selibaatti tai toinen laps. Aika vähissä tuntuu vaihtoehdot olevan.

Kyllähän sen voi ottaa aikaisemmnkin pois. Itsellä hormonikierukka oli vain 3 kk, alkoi mennä järki tiputteluun.. Viel ois pitänyt kärsiä se kolme kuukautta, että tiputtelu ois ehkä loppunut, mutta mun kohdalla tuskin ois niin käynyt..

Kalliiksihan se toisaalta kävi, mutta en halunnut omaa mielenrauhaa menettää :whistle: .

Kyllä ne se laittaa. Ei täällä ainakaan kysytty sitä, kui kauan ajattelin sitä pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

No...on, koska kirjoitit että sun on pakko lykätä vauvahaaveita viidellä vuodella jos kierukan otat, vaikkei se todellakaan ole niin.

Ööö.. tota siis tää nyt ei ollu mun pointti koko tässä hommassa. Siis se 5 vuotta EI nyt liittynyt kierukkaan vaan ihan ylipäänsä, jos me odotetaan sen toisen tekemisen kanssa kauemmin kun 1v niin sitten me odotetaan yli 5v koska mä hoidan opiskelut alta pois siinä tapauksessa. Ja tän takia mä en haluaisi sitä kierukkaa ottaa kun vasta kakkosen jälkeen, ellei odoteta sitten pidempään. Ja neuvolassa kun keskusteltiin niin päädyttiin siihen tulokseen että mä tässä nyt mietin pari päivää että miten teen, otanko kierukan ja odotan vai en.

Alkuperäinen kirjoittaja Red Dragon:
Kyllähän sen voi ottaa aikaisemmnkin pois. Itsellä hormonikierukka oli vain 3 kk, alkoi mennä järki tiputteluun.. Viel ois pitänyt kärsiä se kolme kuukautta, että tiputtelu ois ehkä loppunut, mutta mun kohdalla tuskin ois niin käynyt..

Kalliiksihan se toisaalta kävi, mutta en halunnut omaa mielenrauhaa menettää :whistle: .

Kyllä ne se laittaa. Ei täällä ainakaan kysytty sitä, kui kauan ajattelin sitä pitää.

No mulla kysyttiin, varmasti riippuu myös ihan siitä hoitajasta. Ja kun mä itse nyt kovin välttämättä en sitä kierukkaa viellä haluaisi, se siis pointti.

Ööö.. tota siis tää nyt ei ollu mun pointti koko tässä hommassa. Siis se 5 vuotta EI nyt liittynyt kierukkaan vaan ihan ylipäänsä, jos me odotetaan sen toisen tekemisen kanssa kauemmin kun 1v niin sitten me odotetaan yli 5v koska mä hoidan opiskelut alta pois siinä tapauksessa. Ja tän takia mä en haluaisi sitä kierukkaa ottaa kun vasta kakkosen jälkeen, ellei odoteta sitten pidempään. Ja neuvolassa kun keskusteltiin niin päädyttiin siihen tulokseen että mä tässä nyt mietin pari päivää että miten teen, otanko kierukan ja odotan vai en.

Jaa. Aikaisemmin et kyllä maininnut sanaakaan opiskeluista, vaan kirjoitit siihen tyyliin että jos otat kierukan, on sitä pakko pitää viisi vuotta, vaikka te haluaisitte alkaa jo vuoden päästä yrittämään vauvaa. Eli taisi mennä jokaiselta tähän ketjuun vastanneelta pointti pahasti ohi :D
Ja joka tapauksessa, sä voit ottaa kierukan ja poistattaa sen vuoden päästä, sanoi ne ehkäisyneuvolassa mitä tahansa. Mikään laki, mikään sääntö ei sano, että kierukkaa olisi pakko pitää kauan. Sen osaa kuka tahansa lääkäri poistaa, kun haluat sen pois. En tiedä, miksi ja millä oikeudella ne ehkäisyneuvolassa sanoo ettei sitä aleta vuodeksi laittamaan. Mutta kukaan ei voi myöskään pakottaa sua kierukkaa ottamaan, jos et halua.

Sinuna ottaisin sen kierukan nyt. Ja sitten vuoden tai 5 vuoden päästä ottaisin pois, riippuen tilanteesta mihin päädytte. "Niille" ei kannata mitään suunnitelmiaan kertoa eivätkä "ne" niistä päätä. Sinä itse päätät ehkäisysi.

Jaa. Aikaisemmin et kyllä maininnut sanaakaan opiskeluista, vaan kirjoitit siihen tyyliin että jos otat kierukan, on sitä pakko pitää viisi vuotta, vaikka te haluaisitte alkaa jo vuoden päästä yrittämään vauvaa. Eli taisi mennä jokaiselta tähän ketjuun vastanneelta pointti pahasti ohi :D
Ja joka tapauksessa, sä voit ottaa kierukan ja poistattaa sen vuoden päästä, sanoi ne ehkäisyneuvolassa mitä tahansa. Mikään laki, mikään sääntö ei sano, että kierukkaa olisi pakko pitää kauan. Sen osaa kuka tahansa lääkäri poistaa, kun haluat sen pois. En tiedä, miksi ja millä oikeudella ne ehkäisyneuvolassa sanoo ettei sitä aleta vuodeksi laittamaan. Mutta kukaan ei voi myöskään pakottaa sua kierukkaa ottamaan, jos et halua.

No mä olen ehkä siitä erikoinen palstalainen että mulla ei ole tapana/ en ole kokenut tarpeelliseksi kertoa kaikkea elämästäni, tää on kuitenkin vaan yleinen internetpalsta.

Yhteistyössä