Kai limpparin päälle saa syödä purkkaa?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Vai onko siinäKIN kiille vaarassa?

Minusta tuntuu, että mikään ei tänä päivänä enää ole yksinkertaista. Jo hampaidenhoitokin on niin monimutkainen ja vaatii älyttömät koukerot.

ap
Eikö purkka nimenomaan kuulu laittaa happohyökkäyksen estämiseksi? Ei siitä ole enää mitään iloa parin tunnin kuluttua.

Minä ainakin karkin ja limpparin päälle aina heitän purkan suuhun.

hammashoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö purkka nimenomaan kuulu laittaa happohyökkäyksen estämiseksi? Ei siitä ole enää mitään iloa parin tunnin kuluttua.

näin nimeneomaan. purkka tai xylitolipastilli heti syömisen jälkeen, niin happohyökkäys loppuu. :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hammashoitsu:

näin nimeneomaan. purkka tai xylitolipastilli heti syömisen jälkeen, niin happohyökkäys loppuu. :)
NO minä jo säikähdin, että olenko nyt muka pilannut hampaani. Syön ahkerasti purkkaa nimittäin.

Zoe-F

En oo ajatellu asiaa, mutta hampaidenpesun tai purkan syönnin jälkeen itse ainakin vältän hedelmien syöntiä ja limujen juontia pari tuntia.

viera
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:

En oo ajatellu asiaa, mutta hampaidenpesun tai purkan syönnin jälkeen itse ainakin vältän hedelmien syöntiä ja limujen juontia.
Häh? Eikös se just mee toisinpäin? Siis heti syönnin päälle ei saa pestä hampaita. Mutta ei se etukäteen haittaa käsittääkseni.

Sen takia aamuisinkin pitäisi pestä hampaat heti herättyä, ennen aamupalaa.

hammashoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja hammashoitsu:

NO minä jo säikähdin, että olenko nyt muka pilannut hampaani. Syön ahkerasti purkkaa nimittäin.
joo ihan oikein olet tehnyt. :) vaikkei ihan joka ilta "ehtis" pestä hampaita, niin periaattees ei tule reikiä, jos aina muistaa ottaa purkan tai xylipastillin syömisen jälkeen. happohyökkäykset on pahinta hampaille. ja just happamat mehut, limut. se huono puoli on, jos ei muista hampaita pestä, niin hampaiden pinnalla oleva plakki saattaa kovettua ja tulee hammaskiveä. :)

Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja viera:

En oo ajatellu asiaa, mutta hampaidenpesun tai purkan syönnin jälkeen itse ainakin vältän hedelmien syöntiä ja limujen juontia.
Häh? Eikös se just mee toisinpäin? Siis heti syönnin päälle ei saa pestä hampaita. Mutta ei se etukäteen haittaa käsittääkseni.

No mä olen jostakin syystä ymmärtänyt että hampaidenpesun jälkeen pitäisi hapokkaita asioita välttää. Ja kyllä mä pesen aamulla hampaat, aamupalan jälkeen.

hammashoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja viera:

just niin, ettei kannata noin puoleen tuntiin pestä hampaita syönnin/juonnin JÄLKEEN, koska happohyökkäys on käynnissä ja hampaan kiille lähtee vekeen, jos menee samantien harjaamaan. jos ennen syöntiä pesee hampaat, niin hampaat saa ns. suojan, joten ruoka ei jää niin helposti hampaiden pinnoille.

Zoe-F
"Hammaskiilteen nopeaa kulumista edesauttaa myös hapan ympäristö eli ennen hampaiden pesua syödyt happamat hedelmät ja mehut."

"Tulisiko hampaat pestä ennen ruokailua vai sen jälkeen?
On tärkeää, että hampaat pestään kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Jos harjaustekniikka on oikea, ei ole oleellista, harjataanko hampaat ennen ruokailua vai sen jälkeen. Hampaiden harjaus ei ole suositeltavaa välittömästi happamien juomien juonnin tai hedelmien syönnin jälkeen."
http://www.viruhambakliinik.ee/fi/Viru/kkk

http://www.digipaper.fi/terveydeksi/4095/index.php?pgnumb=8

"Kaksi kertaa päivässä hampaiden harjaus, kerran päivässä hammasvälien puhdistus. Ohje, että hampaat harjataan ennen aamupalaa on minustakin oikein ja hedelmien syönnin jälkeen illalla on hyvä odottaa ainakin puolisen tuntia ennen kuin harjaat hampaat.
Happamien juominen ja hedelmien syönti on todellakin hyvä rajoittaa. Hampaat kestävät tämän happovaikutuksen siinä viisi kertaa päivässä, joten aamupala, lounas, iltapala ja kaksi välipalaa.
Ruokailun jälkeen on hyvä ottaa aina xylitolpurkka hetkeksi ja se vähentää tuota happohyökkäytsä tehokkaasti."
http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/0020057

Tuollaista tietoa löysin. Itse en ole niinkään tietoinen asioista, kun pesen hampaat aamulla ja illalla, eikä minun kiille ole ainakaan kärsinyt. Piti vielä sanomani, että pesen itse aamupalan jälkeen ja iltapesun jälkeen en mitään syökkään. Purkkaa syön todella harvoin.

Yhteistyössä