kahdet päikkärit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miisa

Vieras
Missä vaiheessa teidän vauvat on alkaneet pärjätä yksillä päiväunilla? Meidän poju nyt 1 vuotta ja tuntuu että jos nukkuu kahdet unet päivällä ni sit ei saa illalla millään nukkumaan. Mut yksillä unilla on kyllä illansuussa jo ihan sippi...

Unirytmi on todella yksilöllinen juttu aivan kuten ruokailukin. Meillä alettiin selvitä yksillä pitkillä 3-4 h päiväunilla noin 9 kk iästä alkaen. Yöunia nukuttiin silloin 9-10 h kerran yöllä ruokaillen. Nyt on haasteena päiväkotirytmi. Siellä annetaan nukkua vain kaksi tuntia ja päiväunet pitäisi aloittaa jo klo 12. Yllättävän hyvin tuo siirtyminen on kuitenkin sujunut. Nuo välivaiheet uuteen rytmiin siirtymisessä tuottavat usein hankaluuksia, mutta sitähän se kasvaminen on - jatkuvaa muutosta.

Meillä siirryttiin yksiin päiväuniin 10 kk iässä. Alussa ne oli reilun kolmen tunnin mittaisia ja sitten kaksi, nyt korkeintaan tunnin pituiset. Poika nukkuu yöllä n. 12 tuntia, joten unta ei enää päivälle riitä, vuoden ikäisen unentarve on 13 tuntia.

Yksilöllistä =) meidän typy on aina nukkunut paljon. Typy alkoi tuossa iässä vasta jättämään kolmansia päikkäreitä pois. Mutta on aina myös valvonut myöhään. Kun iskä on ""aina"" töissä, niin muuten ei vauva näkisi isää koskaan.

Meillä 1½ vuoden iässä alettiin siirtymään yksiin päikkäreihin.

Mutta riippuu todella myös mihin aikaan, taapero/vauva menee yöunille. Kun jos nukuu kahdet päikkärit, ei varmasti vielä 7 nukutakkaan.

Meillä tuo siirtyminen kaksiin uniin meni niin kivuttomasti, etten ole itse alkanut taaperon unta säännöstelemään. Mutta itse olen kotosalla, joten ei tarvitse vielä ajatella hodossa nukkumisia jne.

meillä lapsi 1,4kk nukkuu vielä kahdet päikkärit. yöunille laittaa n. klo 19 ja heräilee n.6.30. sit syötän puuron, ja vähän aikaa touhuilee, ekat päiväunet n. klo 8.00-9.30. toiset päiväunet on sitten päivällä, n. klo 13-14.30. en oo kyl koittanutkaan toisia unia pois, koska nukkuu kumminkin yöt niin hyvin ja heräilemättä. joskus yöunille haluais jo viiden- kuuden aikaan, mut oon koittanut sitä venyttää kuitenkin edes seitsemään.

Yhteistyössä