Käyttäkää ehkäisyä RASKAANA!!!!

• Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti
:)
http://www.mtv3.fi/helmi/ihmissuhteet/artikkeli.shtml/964992

Julia Grovenburg, 31, sai ultraäänitutkimuksessa tietää odottavansa kahta lasta. Lapset eivät ole kaksosia, vaan sikiöillä on kaksi viikkoa ikäeroa. Nainen on siis tullut raskaaksi kaksi kertaa peräkkäin.

Tämän kaltaisia tapauksia tunnetaan ennestään vain kymmenkunta.

- Olemme siunattuja, mutta aluksi asia kuulosti huonolta vitsiltä ja voin pahoin, Grovenburg kertoo Times Onlinelle.

Lapsista vanhempi on tyttö, jonka laskettu aika on jouluaattona. Nuorempi puolestaan on poika ja laskettu aika on 10. tammikuuta. Lääkärit olettavat kuitenkin, että molemmat lapset syntyvät samaan aikaan. Koska sikiöillä on niin vähän ikäeroa, on todennäköistä, ettei nuorempikaan vauva ole vaarassa, vaikka syntyisikin ennenaikaisesti.

Niin prkl :whistle:

Oho! Tästä muuten tuli mieleen, että olen kuullut myös neitsyestä, joka tuli raskaaksi ja sai lapsen. Nainen (tai teinityttö se oikeastaan oli) oli neitsyt, mutta harrasti käsipeliä poikaystävänsä kanssa. Tyttö välillä "hoiteli" ensin poikakaverinsa ja sitten itsensä, mutta tulikin raskaaksi. Lääkäri vahvisti että tyttö oli neitsyt, siis immenkalvo oli tallella.

jp
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mua kiinnostais tietää että miten ne on onnistuneet määrittämään sen, että lapsilla on juuri tuo kaksi viikkoa ikäeroa.

Niin,tuli sama mieleen.Jos ultralla katsottu,niin eikö voi olla vaan a)mittavirhe tai b) erikokoiset kaksoset?

aino
Alkuperäinen kirjoittaja jp:
Mua kiinnostais tietää että miten ne on onnistuneet määrittämään sen, että lapsilla on juuri tuo kaksi viikkoa ikäeroa.

Niin,tuli sama mieleen.Jos ultralla katsottu,niin eikö voi olla vaan a)mittavirhe tai b) erikokoiset kaksoset?
Jos ihan ekoilla viikoilla käy ultrassa, niin ne erot on nähtävissä. Onhan tavallisilla kaksosillakin muutaman päivän heittoja, mutta 14 päivää on jo aika iso ero.

vieras
Ei se välttämättä mikään absoluuttinen totuus ole, mutta utrassa määritellään sikiön ikää kyllä päivänkin tarkkuudella reisiluun mitan ym. perusteella, ja pari viikkoa ero kehityksessä näkyy kai aika selvästikin.

äiti ja puoli
kyllähän ne mittaa niitä sikiöitä siellä ultrassa, eli toinen on kooltaan sen verran pienempi, että ikäeroa on esim. tuo 2 viikkoa. kyllä mullakin otettiin 1. ultrassa 1 päivä pois sikiön "iästä" just noiden mittojen perusteella. mutta koska ei tuo 1 päivän ero ole iso (yli 2 viikkoa, vai mikä se raja onkaan?), niin eipä siinä laskettua aikaa lähdetä muuttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Näkeehän sen ultrassa ihan päivienkin erot.
No mutta kun se laite määrittää lapsen iän koon perusteella. Ja kaksosilla tuota kokoeroa on usein ihan muutenkin vaan. Sikiöiden iästä riippuen 500g:n asti ihan "normina", sen jälkeenhän aletaan seurata mahdollista fetofetaalitransfuusio-oireyhtymää. Mä en käsitä miten tuo kaksosien kohdalla voidaan päätää että tää mittausero johtuukin siitä että sikiöt on eri ikäisiä. Tuon ikäisillä sikiöillä kokoero on muutenkin hyvin pieni jos ikäeroa on vain 2 viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei se välttämättä mikään absoluuttinen totuus ole, mutta utrassa määritellään sikiön ikää kyllä päivänkin tarkkuudella reisiluun mitan ym. perusteella, ja pari viikkoa ero kehityksessä näkyy kai aika selvästikin.
:D Joo kyllä mä tiiän aivan hyvin nää että miten ultrassa sikiöitä mitataan, mutta tosiaankin kaksosilla on AINA jonkun verran kokoeroa. Hyvin harvoin ne tismalleen saman mittaisia on vaikka olisivat samaan aikaan hedelmöittyneet.

Jos ihan ekoilla viikoilla käy ultrassa, niin ne erot on nähtävissä. Onhan tavallisilla kaksosillakin muutaman päivän heittoja, mutta 14 päivää on jo aika iso ero.
No tätä mäkin mietin, että jos asia onkin huomattu ultrassa hyvin aikaisin, mutta luulis silloin että tuo tieto olisi julkisuuteenkin tullut aikaisemmin, nythän on laskettuun aikaan kuitenkin vain reilu 8 viikkoa. Hmmm... joo, olisi vaan mielenkiintoista lukea hiukan perehdyttävämpi artikkeli tuosta.

Muoks. Ei kun onhan siihen laskettuun aikaan enemmän aikaa, katoin sen väärin tuosta jutusta

aino

No tätä mäkin mietin, että jos asia onkin huomattu ultrassa hyvin aikaisin, mutta luulis silloin että tuo tieto olisi julkisuuteenkin tullut aikaisemmin, nythän on laskettuun aikaan kuitenkin vain reilu 8 viikkoa. Hmmm... joo, olisi vaan mielenkiintoista lukea hiukan perehdyttävämpi artikkeli tuosta.
Niin joo, mä oletin, että on ollut tiedossa jo pidempään.

Henna
Alkuperäinen kirjoittaja Teelikamentten:
Oho! Tästä muuten tuli mieleen, että olen kuullut myös neitsyestä, joka tuli raskaaksi ja sai lapsen. Nainen (tai teinityttö se oikeastaan oli) oli neitsyt, mutta harrasti käsipeliä poikaystävänsä kanssa. Tyttö välillä "hoiteli" ensin poikakaverinsa ja sitten itsensä, mutta tulikin raskaaksi. Lääkäri vahvisti että tyttö oli neitsyt, siis immenkalvo oli tallella.
Niin ja eikös joko tullut raskaaksi myös pyyhkeestä...? :D

teoriassa mahdollista
no mut jos on käynny hedelmöityshoidossa laittaa sen ekan lapsen ja sit se toinen tulee. siitä vois tietää, että on ollu jo raskaana kun toinen vauva saannu alkunsa.

vieras
BKM - veikkaisi, että ei tästä uutista ole saman tien tehty kun on tilanne huomattu, eikö siihen LA:hankin ole jo aika vähän aikaa? Vaan n huomattu kaksi lasta ja kokoero, ja seurattu tilannetta raskauden ajan, jolloin on ehkä pysytytty päättelemään, että kyse on kahdesta eri-ikäisestä lapsesta eikä vain erikokoisista kaksosista tai siitä kaksosten ongelmasta, jonka nimeä en muista.. :)

vieras
No mutta kun se laite määrittää lapsen iän koon perusteella. Ja kaksosilla tuota kokoeroa on usein ihan muutenkin vaan. Sikiöiden iästä riippuen 500g:n asti ihan "normina", sen jälkeenhän aletaan seurata mahdollista fetofetaalitransfuusio-oireyhtymää. Mä en käsitä miten tuo kaksosien kohdalla voidaan päätää että tää mittausero johtuukin siitä että sikiöt on eri ikäisiä. Tuon ikäisillä sikiöillä kokoero on muutenkin hyvin pieni jos ikäeroa on vain 2 viikkoa.
Niin, eihän ne lääkärit mitään tiedä. Parempi olisi ollut tuonkin naisen tulla kysymään palstalta, miten asia oikeasti on. Täällähän on asiantuntijoita joka lähtöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Henna:
No juu, täällä palstallahan kaikki on mahdollista, mutta tuo mun kertoma juttu ei ole palstalta kuultu. :D

Niin, eihän ne lääkärit mitään tiedä. Parempi olisi ollut tuonkin naisen tulla kysymään palstalta, miten asia oikeasti on. Täällähän on asiantuntijoita joka lähtöön.
:eek: No anteeksi vaan kun mä en ihan purematta niele kaikkea mitä joku Suomen MTV3 kirjoittaa. Sä näköjään uskot. Tosiasia on kuitenkin, että tällaisista tapauksista ei ole minkäänlaisia tutkimuksia eikä juurikaan mitään dokumenttia lääketieteellisessä kirjallisuudesta. En mä mikään asiantuntija ole, mutta tiedän kyllä jotain raskauksista ja ultraäänistä, ja luen myös lääketieteen kirjallisuutta.

http://abcnews.go.com/Health/ReproductiveHealth/pregnant-woman-pregnant-julia-grovenburg-conceives-consecutively/story?id=8656369

Tuolta katselin videota aiheesta. Se on huomattu silloin, kun toinen sikiö oli oletettavasti viikoilla 11+ ja toinen 8+ . Mitään kliinistä varmuutta asiasta ei ole voitu saada, ja se varmistuu mahdollisesti vasta lasten synnyttyä. Kaikki lääkärit eivät ollenkaan usko, että kaksoset ovat eri aikaan syntyneet. Niinkuin tuolla sanotaan. Osa lääkäreistä pitää siis mahdollisena että kaksoset vaan kehittyvät eri tahtiin.

http://www.huffingtonpost.com/2009/09/24/pregnant-woman-pregnant-a_n_298633.html

vieras
:eek: No anteeksi vaan kun mä en ihan purematta niele kaikkea mitä joku Suomen MTV3 kirjoittaa. Sä näköjään uskot. Tosiasia on kuitenkin, että tällaisista tapauksista ei ole minkäänlaisia tutkimuksia eikä juurikaan mitään dokumenttia lääketieteellisessä kirjallisuudesta. En mä mikään asiantuntija ole, mutta tiedän kyllä jotain raskauksista ja ultraäänistä, ja luen myös lääketieteen kirjallisuutta.
Mistäs päättelit että mä uskon kaiken lukemani? Ja kyllä mäkin luen lääketieteen kirjallisuutta.

no joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja Henna:
Mulla on yksi tuttu joka on synnnyttänyt kaksi lastakin, ja silti on immenkalvosta osa jäljellä. joillakin se vaan on sen verran vahva ettei ole välttämättä puhjennut, ainakaan kokonaan.

Mistäs päättelit että mä uskon kaiken lukemani? Ja kyllä mäkin luen lääketieteen kirjallisuutta.
Johtuen tuosta ivallisesta vastauksestasi jossa viittasit siihen, että täällä olisi vihjattu, etteivät lääkärit tiedä mitään. No, ilmeisesti ET lue lääketieteen kirjallisuutta jos vastaus on tuota laatua. Mun mielestä jokaiselle, joka on lääketieteen kanssa ollut tekemisissä pitäisi tulla mieleen että tässä on kyse vain eri kokoisista kaksosista.

Yhteistyössä