Käyttääkö kukaan enää purkkipapuja ruanlaitossa? Mitä teette niistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Just tein ruokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Varsinkin, kun syödään tortilloja, niin laitan jauhelihan sekaan papuja. Joskus saatan tehdä itse maustettuja lohkoperunoita ja sen lisäksi kans jauheliha-papusekoitusta.

Käytän aina kidneypapuja ja sellaisesta "tölkistä". Vai mikä se on? Ei peltipurkki, vaan sellainen niinkuin pieni mehupurkki. :D

no chilicon carnea tukee tehtyä, samoin papusoppaa tai muhennosta. Säilykkeitä syödään yleensä silloin kun ruoka on loppu eikä jaksa lähteä kauppaan, parin viikon välein siis. Tuolloin vaihtoehtoina on tonnikala, papuruoat tai purkkihernekeitto.

Kastikkeisiin, keittoihin ja pataruokiin. Joskus teen papulasagnea. Marinoituina syön sellaisenaan, ruuan lisukkeena tai salaatin seassa. Teen myös pavuista pihvejä ja pyöryköitä. Niin ja paputahnaa esim leivän päälle tai dippikasviksille.

En käytä purkkipapuja juuri koskaan, mutta papuja usein. Luin joskus, että nuo säilyketölkit ei ole nykyään yhtään sen turvallisempia kuin ennen (Ylen uutissivuilta) ja sen jälkeen oon yrittänyt niitten käyttöä vähentää.

Pavut on muutenkin niin paljon halvempia ostaa kuivattuina, että oon aina suosinut niitä. Purkkipapuja on ollut lähinnä hätävaraksi. Nyt ei kyllä edes sellaiseksi.

En käytä purkkipapuja juuri koskaan, mutta papuja usein. Luin joskus, että nuo säilyketölkit ei ole nykyään yhtään sen turvallisempia kuin ennen (Ylen uutissivuilta) ja sen jälkeen oon yrittänyt niitten käyttöä vähentää.

Pavut on muutenkin niin paljon halvempia ostaa kuivattuina, että oon aina suosinut niitä. Purkkipapuja on ollut lähinnä hätävaraksi. Nyt ei kyllä edes sellaiseksi.
Mä laskin purkkipavuiksi myös ne pahvitölkeissä olevat. Mulla kans eniten käytössä kuivatut, mutta varalla on myös aina säilöttyjä.

Just eilen laitoin tortilloihin kidneypapuja. Samoin kastikkeisiin niitä on kiva heittää.
Kuivatut pavut tulis halvemmiksi, mutta niitä on niin työlästä alkaa liottaa kun pitäisi jo edellisenä päivänä tietää, mitä aikoo tehdä. Lisäksi tykkään enemmän tölkkipapujen kuin kuivattujen papujen mausta. Tölkkipavut ovat mehevämpiä kuin itse keitetyt kuivatut pavut.

[QUOTE="rep";26843441]Ainoastaan chili con carneen tulee laitettua.

Mutta mihin te käytätte kikherneitä?
Lahjaksi saatu pussi edelleen kaapissa nököttää. :)[/QUOTE]

Hummusta on tullut joskus tehtyä. Oli ihan hyvää leivän päällä.

[QUOTE="rep";26843441]Ainoastaan chili con carneen tulee laitettua.

Mutta mihin te käytätte kikherneitä?Lahjaksi saatu pussi edelleen kaapissa nököttää. :)[/QUOTE]

Viimeksi laitoin ne yöksi marinadiin, jossa oli oliiviöljyä, tomaattipyrettä, mustapippuria, suolaa, murskattua valkosipulia, tilkka sitruunamehua sekä silputtua basilikaa. Parina päivänä söin niitä, salaattia ja leipää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26843573:
Viimeksi laitoin ne yöksi marinadiin, jossa oli oliiviöljyä, tomaattipyrettä, mustapippuria, suolaa, murskattua valkosipulia, tilkka sitruunamehua sekä silputtua basilikaa. Parina päivänä söin niitä, salaattia ja leipää.

Annappas ihan kunnon resepti. Mulla on kaapissa kikherneitä, tarttis tehdä jottain.

Kikherneitä en käytä paljon muuhun kuin kasvissosekeittoon.

Kuivatut pavut on ihan helppoja. Liottaa ja keittää paketin tai kaksi kerralla ja pistää pakastimeen. Sieltä voi sitten aina napata papurasian, kun tarvii. Tietty ei onnistu, jos ei ole pakastinta...

Mä ostan pavut aina tetroissa, en jaksa alkaa liottamaan itse. Paitsi kerran kuussa herneitä, kun teen itse hernaria.

Chili sin carne, sadonkorjuukeitto, falafel-pullat ainakin meillä tehdään säilötyistä pavuista.

[QUOTE="vieras";26843590]Annappas ihan kunnon resepti. Mulla on kaapissa kikherneitä, tarttis tehdä jottain.[/QUOTE]
Hmm... no mä vaan lorauttelen sitä ja tätä. Mutta koitan nyt antaa suurinpiirtein oikeat mitat eli
- 3 rkl oliiviöljyä
- 1-2 rkl vastapuristettua sitruunamehua
- 2 rkl tomaattipyrettä
- 6-8 kierrosta mustapippuria myllystä
- 2-3 murskattua valkosipulinkynttä
- 2-3 rkl tuoretta silputtua basilikaa
- pahvitölkillinen säilöttyjä kahviherneitä...veikkaan, että siinä tölkissä on noin 2 dl
- suolaa maun mukaan esim 1/4 teelusikallinen

Marinadin ainekset sekaisin ja valutetut kikherneet vähintään pariksi tunniksi marinadin sekaan jääkaappiin maustumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26843631:
Hmm... no mä vaan lorauttelen sitä ja tätä. Mutta koitan nyt antaa suurinpiirtein oikeat mitat eli
- 3 rkl oliiviöljyä
- 2 rkl tomaattipyrettä
- pahvitölkillinen säilöttyjä kahviherneitä...veikkaan, että siinä tölkissä on noin 2 dl

Marinadin ainekset sekaisin ja valutetut kikherneet vähintään pariksi tunniksi marinadin sekaan jääkaappiin maustumaan.

Kiitos! =)

[QUOTE="vieras";26843646]Kiitos! =)[/QUOTE]
Ollos hyvä vaan :) Basilikan tilalla voi käyttää jotain muutakin tuoreyrttiä, esim timjamia tai persiljaa. Tomaattipyreen voi jättää kokonaan pois tai laittaa sen tilalta vaikka pestoa. Joskus olen laittanut tuoreyrtiksi korianteria ja mustapippurin tilalle ras el hanout -mausteseosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26843631:
- 3 rkl oliiviöljyä
- 2 rkl tomaattipyrettä

Olisiko sinulla myös soijapavuille hyvä marinadi-resepti?

[QUOTE="vieras";26843688]Olisiko sinulla myös soijapavuille hyvä marinadi-resepti?[/QUOTE]
Soijapapuja en ole käyttänyt marinoituna. Kun esikoinen (kasvissyöjä) asui vielä kotona, tuli käytettyä soijarouhetta, soijasuikaleita, tofua yms niin paljon, etten käyttänyt soijapapuja muulla tavalla. Mutta jos nyt miettisin soijapavuille marinadia, niin tekisin sen seesamiöljystä, soija/hoisin/ketjap manis -kastikkeesta, tuoreesta raastetusta inkivääristä ja valkosipulista. Sekaan ehkä vielä chiliä tai sambal olekia.

Mä teen tortilloihin (tai siis fajitoihin kaiketi) joko kidneypavuista tai kikherneistä sellaista lisukepaistosta, jossa on punasipulia, noita papuja ja salsakastiketta. Salsakin siis lämmitetään. Sitten makeutan sitä vähän sokerilla. (Lisäksi laitan fajitoihin broileria, jääsalaattia, tomaattia, creme fraichea jne.)

Yhteistyössä