\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 19:44 Nasu1 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 19:36 Pro kirjoitti:
Kyllä sitä olisi ihan oikeatakin tietoa, mutta sitä ei passaa levittää, ettei jotkut suutu. Sitäpaitsi oikeaa tietoa kun antaa, niin aina löytyy jokukymmenen kotiäitiä, jotka myös suuttuu kun ne ei voi hyväksyä ostaneensa muuta kuin on kuvitellut ja kyselee taas, että olisiko jollain "oikeaa tietoa", kun se oikea tieto ei ole heidän mieleensä.
Kerro ihmeessä, mua todella kiinnostaa, mutta haluaisin jotain faktaa eikä vaan näitä "kyllä minä tiedän" kommentteja
Nuokin lista tiedot taitavat olla jonkun lehden vaunuesittelystä peräisin. Maahantuojat saavat ilmoittaa sinne mitä haluavat.
Nykyäänhän ei ole pakko ilmoittaa valmistusmaata
Nykyään kaikilla ns. sopimusvalmistajilla, jotka tekevät vaunuja eri merkeille, on ISO laatustandardit riippumatta siitä missä maassa ne sijaitsevat. Osa valmistaa myös omia "merkkejään", suurimmat ovat vain sopimusvalmistajia. Näitä tehtaita on maailmassa vain muutama, isoin osa Kiinassa.
Kuluttajan on melko mahdoton saada tietää oikeaa valmistusmaata.
"Sisäpiiritietoa" on alan ihmisillä, jotka saavat tiedon vaikkapa osien valmistajilta, jotka kertovat mihin maahan ja tehtaaseen eri merkkien osia toimitetaan. Samoin kankaiden valmistajilta, joita ei tähän tarkoitukseen löydy monia. Yksi hyvä tietolähde on kuljetuspakkaukset ja dokumentit. Niistä löytyy yllättävän paljon informaatiota lähtöpaikasta ja lähettäjästä.
Lastenvaunujen reaaalihinnat ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana laskeneet noin 40%. Vuonna 1995 hyvät yhdistelmävaunut maksoivat 500-600 ?. Nyt paremmilla toiminnoilla ja ominaisuuksilla olevia vaunuja saa alle 300,-?. On tullut ilmarenkaat, heittoaisat, jne. Samaan aikaan kuluttajien käytettävissä olevat nettotulot ovat kasvaneet n. 40% (Tilastokeskus hintakehitysvertailu). Tämä on pakottanut valmistajat siirtymään kiinalaisten tai itä-eurooppalalaisten sopimusvalmistajien käyttöön.
Hintaerot eivät nykyään kerro varsinaisesti laatueroista. Tälläkin alalla tuotteen [/b]brandista
saa maksaa suuren summan.
Kyse on myös mainontaan käytetyistä euroista. Ostajat maksavat jokaisen mainoksen. Halvemmat tuotteet on tehty osin halvemmalla tuotantotavalla. Ompelussa on piilosaumoja, jotka ovat kauniita ja kalliimpia tehdä. Toiset ompelevat vain päältä. "Höttöisempi" ja nayttävä, muhkea vanu kankaiden sisällä on hyvän näköinen, mutta ei kerro mitään lämpöarvoista. Neliöpaino kertoisi enemmän, samoin vanun lämpöarvo. Muoviosat ja putket ovat merkistä riippumatta aika saman hintaisia, paljolti vakio-osia. Teräputki halvempaa kuin alumiini.
Mielenkiintoista on myös, että eri alueilla suunnitellut vaunut miellyttävät juuri sen alueen käyttäjiä. Pohjoismaisia vaunuja ei Keski-Euroopassa huolita. He pitävät niitä rumina ja kömpelöinä.
Kysymys on perinteestä ja tottumuksesta, uusi on outo.
Meillä tilanne on varmasti muutumassa, kun ihmiset liikkuvat ja näkevät enemmän vaihtoehtoja. Huomattava on myös, että Keski-Euroopassa tämäkin talvi on ollut paljon ankarampi kuin meillä.
Mikä on siis pointti mainostaa vaunuja "Pohjolan oloihin ja onko sille vastinetta. Tietysti on paljon malleja, joissa lähtökohta ei olekaan ollut lumessa kahlaaminen, mutta niitähän ei tarvitse jokaisen ostaa.
Malleja on joka lähtön ja tarpeeseen, eläköön erilaisuus.
Vaunujen laadusta ja merkkien paremmuuskilpailusta on kuluttajien kesken tullut "uskonto" ja siitähän pitää sotia. "Oikeaa tietoa" ei ole eikä sitä tule olemaankaan. Jossakin käytössä joku merkki kestää paremmin ja toinen huonommin. Joku saa rikki kaiken.
Menkää kauppaan ja kertokaa omat tarpeenne avoimin silmin.
Se on tärkeämpää kuin kaverin mielipide omista "varmasti parhaista" tai "tutun kaverin huonoista kokemuksista". Hintakin riippuu vain omasta maksukyvystä tai halukkuudesta. Kummastakaan ei pidä palstoilla syyllistää.