Käytätkö ihmisistä ja eläimistä yleensä sanaa se vai hän? Missä päin asut?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Jos en ”nimittele” niin ihmisistä hän ja eläimistä se.

t. Tsadista olen kotoisin ja täällä edelleen olen.
 
Jos en ”nimittele” niin ihmisistä hän ja eläimistä se.

t. Tsadista olen kotoisin ja täällä edelleen olen.
Täkäläinen murre ja puheentyyli vierastaa koko HÄN- sanaa. Esim aviopuolisosta käytettävä san on ilmanmuuta "toi", (kirjakielellä tuo)
Että kyllä se on enenpi "SE", mitä käytän.
Nijja oon stet Tyrväältä kotosin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Täkäläinen murre ja puheentyyli vierastaa koko HÄN- sanaa. Esim aviopuolisosta käytettävä san on ilmanmuuta "toi", (kirjakielellä tuo)
Että kyllä se on enenpi "SE", mitä käytän.
Nijja oon stet Tyrväältä kotosin.
Murteet onki kivoja!❤
Täällä tsadissa kun rakasta isoäitiä kutsuisi ämmäksi niin voisi kulmakarvat osalla vähän kohota.:unsure:
 
Lähtökohtaisesti kieliopin mukaisesti ihmisestä hän ja eläimistä se. Pelkän nimen käyttöhän johtaa tautologiaan: "Timo söi perunaa. Se maistui Timosta kerrassaan mainollta. Olihan se Timon lempilajiketta: Timoa".

Joistakin eläimistä saatan käyttää termiä "hän". Ihan vaan siksi jo esim. lemmikin omistajat näin tekevät. Koskee myäs omia eläimiä kun vaimoni ja lapseni näin tekee.

Mutta tietyissä tilanteissa ei voi käyttää edes henkilöstä "hän"-sanaa:

SE PERKELEEN KUSIPÄÄ!
 
vierailija
Lähtökohtaisesti kieliopin mukaisesti ihmisestä hän ja eläimistä se. Pelkän nimen käyttöhän johtaa tautologiaan: "Timo söi perunaa. Se maistui Timosta kerrassaan mainollta. Olihan se Timon lempilajiketta: Timoa".

Joistakin eläimistä saatan käyttää termiä "hän". Ihan vaan siksi jo esim. lemmikin omistajat näin tekevät. Koskee myäs omia eläimiä kun vaimoni ja lapseni näin tekee.

Mutta tietyissä tilanteissa ei voi käyttää edes henkilöstä "hän"-sanaa:

SE PERKELEEN KUSIPÄÄ!
Ai niin mähän asun pk-seudun kupeessa. Kotoisin en ole oikein mistään. Eri puolilla E-Suomea on tullut asuttua. Juureton lurjus.
 

Yhteistyössä