käynnistys

  • Viestiketjun aloittaja äitikö harmaana
  • Ensimmäinen viesti
äitikö harmaana
tilanteeni on seuraava
kohdunsuu ollu auki kaksi viikkoa sitten pikkasen ja pehmeä muuten.vauvan pää ei kuitenkaan ole kiinnittynyt.
lauantaina olis aika käynnistyksen arviointiin.
onkohan toi sellanen hyvä tilanne et ne sitten samantien alkaa käynnistelemään?ja kuinkahan kauan tollasessa tilanteessa menee ennenkuin synnytys käynnistyy ihan todella..?
 
Mullahan käynnistettiin synnytys kun menin yliaikaiskontrolliin,mulla meni
11 päivää lasketun ajan yli. Mulle annettiin 12.10 klo 12 eka pilleri ja lähdin osastolle odottelemaan. Olin jo illalla ottamassa kolmatta pilleriä kun supistukset alkoivat. illalla klo 11 lähdettiinkin jo synnytys osastolle
seuraavana päivänä klo 12.12 syntyi 3298g ja 50cm tyttö.. =)
Mutta sekin synnytyksen käynnistystyminenkin on yksilöllistä. Yhdellä mun tutulla kanssa käynnistettiin ja hänellä kesti kaks päivää ennen ku pääsi synnyttämään.
 
Mulla on joka synnytys (olen synnyttänyt 4 lasta) käynnistetty kun on kohdunsuu ollut niin paljon auki.(n.1 vk ennen laskettua aikaa)Jokaisella kerralla on kalvot puhkaistu ja viiminen synnytys kalvojen puhkaisusta synnytykseen kesti puoli tuntia,vajaa puol tuntia supistuksia ja ponnistusvaihe vajaan minuutin.Mutta on tooooooooosi yksilöllistä.Noista käynnistys pillereistä mulla ei ole kokemusta,mutta näin mun kokemus kalvojen puhkaisukäynnistyksestä.Ja joka kerta kun olen jäänyt synnyttämään niin olen mennyt rutiinitarkastukseen jolloin lääkäri on sanonut synnytyksen alkaneen.(viimeks oli kohdunsuu auki 6 cm enkä ollut huomannut mitää...) =)
 
Mulla käynnistettiin ensimmäinen.
Viikkoja 42+5.
Sain kolme kertaa päivässä tabletteja niellä ja sen jälkeen tunti käyrässä.
Käynnistys aloitettiin maanantai aamuna ja käynnistyi tiistai iltana. Tyttö syntyi ke aamuna 4.06. :heart:

Kivut oli kovat (en halua pelotella),mutta muakin varoiteltiin ja ne oli kovat.
Mutta kammoa ei jäänyt.
Tsemppiä sulle :hug:
 

Raskaus oli edennyt yhdeksän päivää yli lasketun ajan esikoiseni kanssa, eikä
mulla ollut kohdunsuu auki yhtään kun menin osastolle torstaiaamuna yhdeksän aikaan. puoli kymmeneltä laitettiin ekapilleri kohdunsuulle (tai siis eka yks neljäsosaa pilleri). kahden aikaan lääkäri tuli laittamaan seuraavaa, mutta tutkittuaan tilannetta totesikin ettei uskalla enempää laittaa ettei pikkuinen tule syöksyen ulos. torstai-iltapäivä ja ilta odoteltiin. mies lähti illalla kotiin kun lääkäri ilmoitti että jos ei yön aikana mitään tapahdu niin perjantai aamuna kahdeksan aikaan puhkaistaan kalvot. Aamuyöstä puoli viiden aikaan kuitenkin lapsivedet menivät ihan itsestään ja sen jälkeen alkoivat säännölliset, kovat supistukset viiden minuutin välein.
kello 11.37 samana perjantai-aamupäivänä olimme onnellisia poikalapsen vanhempia.
synnytyksen ajaksi tuli 6h 37min. joka kuulemma oli ensisynnyttäjälle nopea toimintaa. seuraava saattaakin sitten tulla kuulemma juosten.

onnea teille! :hug:
 
mulla käynnistettiin vk 39 tasan..kohdunsuu oli auki sormelle!aamulla 9.00 puhkaistiin kalvot ja seuraavana aamuna vasta puoli yhdentoista jälkeen syntyi ihana vauvamme =) käynnistys oli mielestäni erittäin rankka ja pitkä kokemus ja toivonkin että jos joskus vielä aion lapsia hankki niin lähtisi synnytys itsestään liikkeelle tai sitten sektio...
 
Minut ottivat osastolle yliaikaiskontrollissa 41+5, lapsivesi oli vähentynyt ja istukka alaknut kalkkeutumaan.
Kanavaa oli kuitenkin vielä 2-3cm jäljellä, paikat pehmenneet ja sormelle auki..
Laitettiin 12.30 kohdunkaulalle kypsytys kapseli!
Klo 18 alkoi supistelut (18.30 olisi annettu toinen kapseli, 6 h välein saa antaa). Sanoivat jo päiväll, että tämä on hidasta hommaa, voi mennä päiviä, että alkaa kanava häviämään ja pitää useimpia kapseleita laittaa.
No minulla kävi "hyvä tuuri", kun käynnistyi melkein heti synnytys.
02.57 syntyi tyttö!
Synnytyksen kestoksi merkattiin 9,5h!
Nopea synnytys minun mielestäni. Supistukset kivuliaita, onneksi epiduraali helpotti!
Ihan hyvä kokemus!

Tsemppiä!
 
äitikö harmaana
joo..lauantain aamuna sitten käynnistivät..
olipa todellinen kokemus..ensi ei tapahtunut mitään ja sitten ku alkoi tapahtumaan niin olin todella kipeä ja synnytys lähti sujumaan todella nopeasti eteenpäin ja oli kyllä nopeasti ohitse..
supistukset oli kyllä todella kipeitä viimeisessä vaiheessa..itku ihan pääs..
mutta nyt synnytys ohitse ja kaikki hyvin
kiitos kaikille vinkeistä!
 
Anteeksi nipotus, mutta synnytys voidaan käynnistää vain kalvojen puhkaisulla ja/tai oksitosiinilla. "pillerit" ovat kohdunsuun kypsyttämiseen, jotta se saataisiin kalvojen puhkaisulle otolliseksi. Tokihan synnytys joskus käynnistyy myös "pillereillä" tai paremminkin sanoisin että käynnistyy itsekseen kypsyttämisen jälkeen.
Miksikö nipotan? Ettette hermostuisi odottamiseen, kun "käynnistetään" eikä välttämättä heti käynnisty eikä kohtakaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.11.2006 klo 14:45 vieras kirjoitti:
Anteeksi nipotus, mutta synnytys voidaan käynnistää vain kalvojen puhkaisulla ja/tai oksitosiinilla. "pillerit" ovat kohdunsuun kypsyttämiseen, jotta se saataisiin kalvojen puhkaisulle otolliseksi. Tokihan synnytys joskus käynnistyy myös "pillereillä" tai paremminkin sanoisin että käynnistyy itsekseen kypsyttämisen jälkeen.
Miksikö nipotan? Ettette hermostuisi odottamiseen, kun "käynnistetään" eikä välttämättä heti käynnisty eikä kohtakaan.
Eiköhän aika monelle kuitenkin ole tiedossa, että pillereitä jos annetaan, niin synnytys ei käynnisty heti, ei välttämättä pariin päiväänkään. Mutta on myös meitä, joilla pillereilläkin käynnistyy pian :wave: Mulla alkoi säännölliset (alle 10min välein) supparit 4h ekasta pilleristä ja katsottiin synnytys käynnistyneeksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.11.2006 klo 14:55 tolnaato kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.11.2006 klo 14:45 vieras kirjoitti:
Anteeksi nipotus, mutta synnytys voidaan käynnistää vain kalvojen puhkaisulla ja/tai oksitosiinilla. "pillerit" ovat kohdunsuun kypsyttämiseen, jotta se saataisiin kalvojen puhkaisulle otolliseksi. Tokihan synnytys joskus käynnistyy myös "pillereillä" tai paremminkin sanoisin että käynnistyy itsekseen kypsyttämisen jälkeen.
Miksikö nipotan? Ettette hermostuisi odottamiseen, kun "käynnistetään" eikä välttämättä heti käynnisty eikä kohtakaan.
Eiköhän aika monelle kuitenkin ole tiedossa, että pillereitä jos annetaan, niin synnytys ei käynnisty heti, ei välttämättä pariin päiväänkään. Mutta on myös meitä, joilla pillereilläkin käynnistyy pian :wave: Mulla alkoi säännölliset (alle 10min välein) supparit 4h ekasta pilleristä ja katsottiin synnytys käynnistyneeksi.
No enhän toki väittänyt ettei voisi käydä kuin sinulla... Huomioitavaa kuitenkin on, että "pillereillä" siis prostaglandiinianalogeilla alkavat säännöllisetkään supistukset eivät välttämättä tarkoita että synnytys on käynnistynyt (edelleen totean, että sinulla siis toki käynnistyi), eikä kypsyttelyn jälkeen supistustiheyden tai säännöllisyyden perusteella voida sanoa onko synnytys käynnissä, vaan arvio pitää tehdä sen perusteella onko kohdunsuulla tapahtunut edistymistä vai ei. Veikkaan että vähintään puolet niistä jotka täälläkin kirjoittavat synnyttäneensä Vuorokausitolkulla (ei tapahdu nykysairaaloissa nimittäin) on supistellut pitkään pillereillä tai ilman, ilman että kohdunsuulla tapahtuu yhtään mitään -> synnytys siis ei ole ollut käynnissä.

Ketjun otsikko on käynnistys ja puhutaan virheellisesti käynnistyksestä pg-analogeilla, tämän halusin oikaista.
 
Itselläni käynnistyi pillerin puolikkaalla. laitettiin yhdeksältä jolloin paikat vasta puolelle sormelle auki ja lapsi ei ollut edes laskeutunut. Sanottiin että kolmen tunnin päästä voi laittaa uuden jos ei mitään tapahdu. Puol 12 alko melkeen taukoomattomat todella kipeät supistukset ja puol neljän aikaan vasta 3 cm auki ja neljältä 10 cm... vauva synty puol 5. Synnytyksen kesto 5 h 5 min. Joten minulla siis "murunen" käynnisti...

Tosin ei ihan perinteinen kun vedet oli mennyt kertalojauksella 2 päivää aikasemmin.laskettuun aikaan olisi ollut vielä viikko...
 
kotäityli
mulle laittettiin niitä kapseleita alapäähän mut ne ei auttaneet mitään, seuraavana aamuna pääsin saliin ja laitettiin oksitosiini(niiköhän se oli) tippa, se laitettiin 11 aikaan ja poika synty 16.24. Käynnistettiin rv 36+4 lapsimenon takia.
 
Minulla käynnistettiin synnytys viikolla 36+4 koska lapsivesi meni eikä supistuksia tullut yhtään. Oksitosiini-tipalla käynnistettiin koska kohdunsuu oli ns. kypsä ja 5h tipanlaiton jälkeen syntyi tyttö. Synnytys oli helppo, en saanut kipulääkettä, koska en siihen tarvetta tuntenut.
 

Yhteistyössä