Käynnistys

Synnytyksen käynnistämisestä on varmaan keskusteltu täällä aiemminkin, mutten jaksanut alkaa etsimään. Voisivatko asian kokeneet kirjoittaa kokemuksistaan. Tiedä, vaikka olisi täälläkin edessä.
 
Daughter of Dawn
Itselläni käynnisteltiin PUOLITOISTA VIIKKOA, koska minulla oli maksahepatoosi...ja lopulta itse lähti syntymään välipäivänä kotona...
kaikillahan se ei kestä näin kauaa ja minulla käynnistettuun cytotecilla...koska oli epäkypsä kohdunsuu...jos on kypsyyttä niin muistaakseni lapsiveden puhkasu yksi vaihtoehto ja oksitosiinitippa toinen...mutta sitten kun poika lähti syntymään niin se olikin menoa siten...olin ensinsynnyttäjä ja poika syntyi päälle 9 tuntiin...käynnistys ihan hyvä juttu mutta minun olisi pitänyt olla tiukka ja sanoa että leikkaavat kun noin kauan käynnistelivät...mutta eihän sitä silloin tajunnut, seuraavalla kerralla osaa olla sitten jo viisaampi...
mutta onnea käynnistykseen :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2005 klo 15:39 Daughter of Dawn kirjoitti:
Itselläni käynnisteltiin PUOLITOISTA VIIKKOA, koska minulla oli maksahepatoosi...ja lopulta itse lähti syntymään välipäivänä kotona...
kaikillahan se ei kestä näin kauaa ja minulla käynnistettuun cytotecilla...koska oli epäkypsä kohdunsuu...jos on kypsyyttä niin muistaakseni lapsiveden puhkasu yksi vaihtoehto ja oksitosiinitippa toinen...mutta sitten kun poika lähti syntymään niin se olikin menoa siten...olin ensinsynnyttäjä ja poika syntyi päälle 9 tuntiin...käynnistys ihan hyvä juttu mutta minun olisi pitänyt olla tiukka ja sanoa että leikkaavat kun noin kauan käynnistelivät...mutta eihän sitä silloin tajunnut, seuraavalla kerralla osaa olla sitten jo viisaampi...
mutta onnea käynnistykseen :wave:
huh huh! Ja mie kun olen pitänyt itseäni maratoonarina omalla 72h:n kärvistelyllä. Supparit kyllä tuli, mutta kohdunsuu ei auennut (vauvan koon takia).

Mutta siis käynnisteltiin, aluksi tabuja kohdunsuulle, sitten kalvot ja sitten tippa. Siinä kai ne tekniikat. Miun äidillä on kolme lasta syntynyt käynnistämällä ja kaikki on tulleet 6-12 tunnin aikana. Niin kai sen pitäisi normaalisti mennä. Ja monilla tutuilla on kans mennyt.
 
vieraana
Minulla käynnistetty oksitosiinitipalla lapsiveden vähyyden vuoksi. Tosi hyvin meni, eikä ollut yhtään sen kipeämpi kuin itsestään alkanut synnytys, kestikin vain 5 tuntia.
 
Myrskytähti
Mulla käynnistettiin pillereillä ja syntyi 24h ekan pillerin ottamisen jälkeen. Synnytys kesti 19h, pahin vaihe alkoi vasta 9h:n jälkeen ekoista supistuksista, jotka olivat tosi laimeat. Kärvistelyä ei tarvinnut kestää, kun sain epiduraalin. Ihan hyvät kokemukset jäi.
 
Mulla käynnistettiin kun lapsvedet meni... Kohdun suu oli kiinni , eikä lyhentynyt... Sain sunnuntaiaamuna yhdeksältä puolikkaan käynnistystabletin suun kautta ja maanantaina puolilta päivin syntyi poika... Supistukset oli siedettäviä. Koko päivän supisteli sunnuntaina, mutta ei kipeästi ja synnytyksen kestoks on laitettu n. 16 tuntia! Sain tosi tehokkaat kipulääkitykset, joten eipä jäänyt kivun kannalta kovin pahoja muistoja...

Ei siis haittaa vaikka tämä toinenkin käynnistettäis...
 
martsis
Mulla käynnistettiin pillereillä siten että lauantaina annettiin kolme puolikasta pilleriä (en nyt nimeä muista), sunnuntaina samaten, siis suun kautta. Ne eivät tehonneet muuten kuin että sunnuntaina iltapäivällä oli pieniä suppareita, mutta niitä oli jo ollut minulla aiemminkin. Silloin sunnuntaina päivällä irtosi limatulppa. Maanantaina puolikas pilleri pistettiin emättimeen aamulla kuudelta. Yhdeksään mennessä olin jo valmis luopumaan toivosta,ei merkkiäkään supisteluista. 45min. kuluttua alkoi aivan mielettömät supistukset, puolen tunnin päästä siitä meni vedet ja 12.55 minulla oli pikkuinen poikani jo sylissä, eli kun synnytys vaan käynnistyi kunnolla,ei siihen sitten mennyt kuin 3,5 tuntia =) Synnytys oli helppo ja siis nopea, epiduraali vaikuttu sitten alapäätä kursiessa kokoon :LOL: Kohdunsuu oli tuolloin vesien menon aikaan 4cm, 12.40 10cm. Kätilö sanoi että ilmeisesti synnytys oli "normaalia" kivuliaampi, johtuen nopeasta tahdista, mutta minulla kun ei ole mitään mihin sitä verrata niin en voi sanoa että sattuiko paljon vai "normaalisti". Niin, ja mulla käynnistettiin pre-eklamsian takia synnyttys, poika syntyi rv 38+1 :heart:
 
höpönassu-79
Mulla synnytystä käynnisteltiin viikko toisen lapsen kohdalla kohdunsuulle laitettavan geelin avulla (eka oli jo leikattu suunnitellusti ahtaan lantion takia), sitten vkonlopuksi kotiin odottelemaan maanantai aamun äit.poliklinikka käyntiä jossa lääkäri vielä arvuutteli kalvojen puhkaisua(vaikka ei kypsä kohdunsuu)... Toisen lääkärin konsultaatio ja kuiteskin päädyttiin sektioon, taas ahtaan lantion takia. Nyt takana 4.suunniteltua sektiota. Ei ollut mukava kokemus tuo käynnistys!
 
äiti 04 la 06
esikoinen tuli käynistyksellä la-su välisenä yönä klo.3.33 elokuussa 2004. rv oli tuolloin 42+2 ja jos en olisi vaatinut saada jäädä osastolle eivät ainakaan taysissa olisi vielä käynnistäneet, kun lapsi voi masussa hyvin ja istukka oli täydellinen. Keskipäivällä sain yhden neljäsosan tabletista ja sitten tuli ongelmia ja päätettiin ettei anneta lisää ainakaan ennen iltaa tippaa mietittiin eli oksitosiinia mutta se käynnistää niin nopeasti. eli odoteltiin ja illaal sitten sydänkäyrän jälkeen sain toisen pillerstä eli nyt oli puoli tablettia masussa ja ilta 8 meni limatuppa ja vähän vettä ja kouhun kaula alkoi 10jälkeen katoamaan ja kohdunsuu aukeamaan synnytkseen meni kokonais aikana n. 6 ja puol tuntia eli aika nopeesti. Saaa sitten nähdä miten käy helmi maaliskuun vaihteessa joudutaanko taas käynnistämään monethan tosin sanovat jotka ovat normaalin ja käynnistyksen kokeneet että normaali tapa on kivuttomampi, mutta kyllä käynnistyksestäkin selviää, tosin en itse ehtinyt saamaan juuri mitään kivunlievitystä ja olo oli jossain vaiheesa lähellä loppua melko tukala.
 
Äiti vaan
Minulla käynnistettiin tipalla. Synnytys oli nopea mutta tosi kivulias, sillä ilman kivunlievitystä kärvistelin. Jos joskus vielä synnytän niin tasan tarkkaan vaadin kipuihin lievitystä. Se onkin toinen juttu uskallanko siihen puuhaan enää ryhtyä, oli se niin painajaista!
 
Myös mulla käynnistettiin oksitoosiini tiputuksella, koska lapsivedet meni eikä synnytys alkanut.

Muistaakseni tippa oli sovittu aloitettavaksi kello 2 (samaan aikaan kun miehen mamman hautajaiset, oli tarkoitus, että mies ehtii hautajaisista synnytykseen). Noin 16 allkoi supistukset (vai pitäiskö sanoa supistus...synnytys alkoi heti täysillä, ei tosiaankaan ollu mitään välejä supistusten välillä) ja vauva syntyi kahdeksan jälkeen. Synnytyksen kestoksi merkattiin noin 4h 15 min.

Toinen synnytys alkoi itsestään ja kesti vähän pidempään (supistuksia yhteensä ehkä 10 tuntia?), mutta oli kyllä tavallaan kevyempi, ei yhtä raju kokemus. Synnytystä on kyllä aika vaikea varrata helpompi-vaikeampi, jos se kuitenkin on ollu normaali, mutta jos saa valita, mieluummin ei käynnistystä, toisaalta kun se käy niin nopeasti, kyllä sen kestää vaikka se on vähän rankempi.
 
tätimoonika
ensimmäinen synnytys alkoi kun lapsivesi meni yöllä mutta kun kohdunsuulla ei alkanu tapahtuun mitään niin aamusta kymmenen jälkeen laittoivat puolikkaan tapletin kohdunsuulle.Ja sitte alkoi tapahtumaan kahden tunnin kuluttua oli tyttö sylissä.Jälkikäteen ajateltuna oli aika kaaosta.Kaikki tapahtu niin äkkiä,kivunlievitys jäi ilokaasuun ja mieskään ei meinannu ehtiä kun passitettiin kotiin mutta kyllä siitä selvittiin ja ei jääny kammoa.Toinen synnytys käynnistyi itsekseen supistuksilla ja avautuminen oli rauhallista paitsi vipa puoli tuntia jona aukes kuudesta sentistä kokonaan ja siinä vaihees tuntu että huhhuh.kohdunkaulanpuudutus tuli vähän liian myöhään ja ponnistamisen tarvetta en tuntenu joten ponnisteltiin vaan supistuskäyrien mukaan.Mutta niin se tyttö vaan tuli maailmaan tosin ponnistusvaihe kesti kauemman kun ekalla kertaa meinas ensi olla vähän haussa että kuinkas mä nyt punnaan. Kolmas synnytys yritettiin käynnistää kalvojen puhkaisulla(kohdunsuu 4cm auki) vauvan ison koon takia, mutta ei käynnitynyt sillä joten oksitosiinitippaa seuraavaksi. sitte alkoi tulla supistuksia, ei säännöllisiä eikä kivuliaita(kesti vajaan pari tuntia) ja pikkuhiljaa lisättiin annostusta. kun säännöllisiä supistusia oli tullu pari tuntia (koko ajan annosta suurennettu) alkoi tapahtua. Tuli kipu ja alkoi tapahtua puolessa tunnissa 6 cm auki kokonaan ja ponnaamaan. Onneksi oli ihana mies mukana koko ajan ja hyvä ja mukava kätilö. En ehtiny saada mitään muuta kun ilokaasua kipuun,mutta en halunnutkaan toista kertaa saada puudutusta liian myähään niin että ei ole ponnistuksen tarvetta ollenkaan. ja täytyy myöntää että että jos ei olis ponnistamisen tarve ollu niin voimakas ei voimat olis välttämättä riittäny niin ison miehen ulos saamiseen omin avuin.
Jokainen synnytys on erilainen ja omalla kohdallani näyttää vipan tunnin aika olevan todella vauhdikasta ja kivuliasta oli sitten käynnistetty tai ei. ;)
 
Miulla aloitettiin käynisteleminen napilla kohdunsuulle. Siitä jo supparit alkokin, ei kovin kovina, eikä ne juur mitään aikaan saanu. Toista nappia en muistaakseni enää saanu, kun supistukset ei missään vaiheessa loppuneet ja tulivatkin melko tiheeseen, mutta tosiaan ei kovin kipeinä. Tämä siis tiistai-aamuna siinä yhdeksän maissa. Päivän siinä niitä supistuksia kuuntelin ja sitte alkoi ilta saapua, mutta vieläkään ei ollu juur mitään tapahtunu. Edelleenkään supistukset ei ollu mitenkään kovin kivuliaita. Joskus neljän aikaan aamuyöllä mie sain petiditiiniä, että sain muutaman tunnin nukuttua. Seuraavana aamuna kuuden aikoihin mie olin sen verran auki, että pääsin synnytyssaliin. Ja oisko ollu joskus yhdeksän maissa, kun kalvot puhkastiin, mutta eipä sekään saanu tehoa supistuksiin. Vähän ennen puolta päivää laitettiin sitte oksitosiinitippa ja se lopulta tehos. Sen myötä supistuksiinki tuli tuntua sen verran, että yhden aikoihin mie pyysin epiduraalin ja sainkin sen. Siinä vaiheessa kohdunsuu oli 3 cm auki. Mutta epiduraali ilmeisesti sen verran rentoutti paikkoja, että kahden tunnin päästä siitä oli tyttö sylissä. :heart:

Mie en tuota mitenkään rankaksi kokenu, mutta mihinkään en osaa verrata, kun tyttö kerran esikoinen on. ;)
 
Mulla käynnistettiin Cytotec:illa koska raskaus kaksi ja puoli viikkoa yliaikainen..Aamulla otettiin osastolle ja ensimmäinen murunen laitettiin kohdunsuulle puolilta päivin ja se sai aikaan laimeita suppareita ilman tulosta. Toinen laitettiin kuuden aikaan illalla ja supistukset alkoivat TODELLA voimakkaina ja lapsi syntyi aamu kuudelta eli 12h synnytyksen kesto. Olin siis ensisynnyttäjä... Ei ollut kamala kokemus, vaikka alun supistukset olivatkin tosi kovia- kun pääsin synn.osastolle kaikki kivunlievitykset osuivat nappiin :)
 
Esikoisen synnytys käynnistettiin rv 42+0 puolikkaalla tabletilla (?) kohdunsuulle, siinä vaiheessa kohdunsuu jo auki 2,5 cm. Lääkkeestä tunnin päästä alkoivat voimakkaat ja kivuliaat supistukset ja tyttö syntyi 4 ja puolen tunnin päästä kolmen minuutin ponnistuksella! Eli vauhtia riitti, eikä kivunlievitystä ehditty antaa. Toisen lapsen syntymä oli nopea, mutta varsin lempeä tuohon käynnistykseen verrattuna. Katsotaan, miten kolmannen kanssa käy, nyt rv 27.
 
Huomenna aika ä-polille, saas nähdä, mille alkavat. Kohdunkaula oli reilu 5 vkoa sitten lääkärintarkastuksessa 2 cm pitkä ja kanava sormelle auki (osasinkohan sanoa tämän niinkuin piti...). Huomenna selviää tämän hetken tilanne ja päätetään mahdollinen käynnistys.
 
minulla kaksi lasta molemmat käynnistetty yliaikaisina(42 ja 42.2 rv)odotusaikoina ei ollut yhtään supistuksia.molemmat käynnistettiin tabletin murulla kohdunsuulle,1.synnytys kesti 3h40min toinen alle 3h.tabletit laitettiin heti aamulla,mutta kunnon supistukset alkoivat vasta iltapäivällä.tosi rajuina,tauottomina,ilokaasua sain,epiduraalit epäonnistuivat.nopeita,mutta tosi kivuliaita synnytyksiä.nyt kauhea vauvakuume,toiv saisin kokea synnytyksen ilman käynnistystä.. =)
 
Joopa!

Esikoista käynnistettiin kolme päivää yhteensä 6 Cytotecia sain eikä YHTÄÄN MITÄÄN tapahtunut. Sitten kiireellisen sektion avulla hyvävointinen pikkumies saatiin ulos rv42+3.

Syitä ei selvitetty, mutta eipä se haittaa... :wave:
 
1.päivä:cytotec
2.päivä:cytotec
3.päivä:pidettiin vähän taukoa
4.päivä:eek:ksitosiinitipassa synnytyssalissa 6tuntia.
5.päivä:eek:ksitosiinitipassa parituntia jonka jälkeen puhkaistiin kalvot.Sen jälkeen synnytys kestikin vaivaiset 5h15min.
rv syntyessä:42+6

 
kilu
mulla ekasta pillerimurusta n. 12h ku alko jossain tuntua ja siitä 4,5h oli tyttö vierellä! avautuminen nopeaa sitte ku alkuun lähti, eikä niin tuskasta ku oli odottanu. ponnistusvaihe sitte toinen juttu, mutta selvittiinpä siitäki, vaikkei niin kunniakkaasti ku siihen asti muuten menny! ;)
 
keväänlapsi
:hug: Mulla oli raskausdiabetes ja vauvan kokoarvio oli ISO, joten käynnistys aloitettiin alapäähän laitettavilla tableteilla, joita sitten laittoivat kaksi päivää, ennen kuin tapahtui muutoksia. Oksensin ja pääsin synnytyssaliin ponnistamaan. Kalvot puhkaistiin ja siinä sitten puhisin jonkin aikaa, kunnes lääkäri ilmoitti, että on avotarjonta eli vauvan kasvot olivat virheasennossa, ettei saanut kiinni, joten laikkaussaliin ja isokokoinen vauva sieltä tuli. Ihanat muistot jäi. :hug:
 

Yhteistyössä