Käynnistyksiä pyhänä?

  • Viestiketjun aloittaja esim. Naistenklinikalla
  • Ensimmäinen viesti
esim. Naistenklinikalla
Osaisko joku sanoa, et tehdäänkö yleensä tai täällä Helsingin Naistenklinikalla suunniteltuja käynnistyksiä pyhien aikana/viikonloppuisin, vai pyritäänkö ensisijaisesti hoitamaan arkena?

Katselin tuossa just kalenteria, ja jos vauva venyttää synnytystä parilla viikolla yli tulee se juuri pitkälle perjantaille ja siitä eteenpäin, eli niille pääsiäisen pyhille.

Toinen kysymys liittyen tuohon: kuinka paljon sen 42 viikon yli annetaan mennä jos voinnissa ei mitään ihmeellistä? Eli voiko esim. viikkoa 43 saavuttaa vai aloitetaanko käynnistys aina ennen 43:sta?

Kiitos vastauksista.
 
aloittaja
Niin ja tosiaan ymmärrän että käynnistyksiä tehdään 24/7 jos äidin vointi sitä niin vaatii, eli esim. jos tulisi jotain komplikaatioita tai äidin vointi huononee, niin käynnistys tehdään milloin vain.

Itse mietin siis tilannetta jossa ei muuta syytä käynnistykseen kuin yliaikaisuus.
 
äitix3
mutta vastaanpa kuitenkin, kun on omakohtaisia kokemuksia. Tosin Oulusta eikä Helsingistä.. Itselläni tuli aikanaan 42 viikkoa täyteen pääsiäislauantaina. Kävimme ottamassa vauvan sydänkäyrää synnytysosastolla pari kertaa pääsiäisen aikana ja koska mitään häikkää ei ollut äidillä eikä vauvalla, niin synnytys käynnistettiin vasta ensimmäisenä arkipäivänä, kun raskaus oli kestänyt jo 42+3.

Minun käsityksen mukaan siis käynnistystä ei välttämättä tehdä juuri silloin, kun 42 vk on täynnä. Jos vaan vauvalla ja äidillä on kaikki ok. Enemmänhän väkeä on sitten arkena töissä. Täällä on Oulussa oli viimesynnytyksen aikanakin peruttu käynnistyksiä, koska synnytysosastolla oli ollut niin kova ruuhka. Näinkin voi siis käydä..
 
Inkku-64
Meillä piti käynnistää synnytys Naistenklinikalla perjantaina rv 40+0, koska vauva ei ollut ultrien mukaan kasvanut muutamaan viikkoon. Lääkärillä oli kiirettä, eikä käynnistystä olisi ehditty aloittamaan ennen kuin iltapäivällä ja se siirrettiin sitten maanantaille. Vauva olikin vain 2860 g, joten käynnistys tosiaan oli aiheellinen. Mutta käynnistystä ei olisi maanantainakaan jatkettu klo 15.00 tabletin jälkeen, jottei synnytystä olisi tapahtunut yöllä. Joten luulen, ettei synnytyksiä käynnistetä viikonloppuisin, jos ei ole pakko.
 
Inkku-64
Kävin tarkastuksessa NKL:llä lapsivesivuotoepäilyn takia muistaakseni joskus 30 viikolla. Silloin vauvan koko oli ultrassa alakäyrillä. Seurantaa rv. 36 asti. Rv 39+5 mulle tuli kaamea päänsärkykohtaus, jolloin huomattiin, ettei kasvua lainkaan sen viikon 36 jälkeen.
Syytä ei tiedetä varmasti. Epäiltiin verenpainetta, jota oli loppuraskaudessa neuvolassa tai sairaalassa mitattaessa, ei kotona. Itse kuvittelin, että minuun oli iskenyt "valkotakkikammo", joka nosti paineita virallisissa mittauksissa. Istukka oli ulostultuaan vain 350 g ja osittain jo vihreä, joten sekin saattoi vaikuttaa asiaan. Pääasia, että poika on kasvanut hyvin ja on nyt melkein 5 kk. Painoi siis syntyessään 2860 g ja oli 51 cm pitkä. Siis laiha tapaus.
 

Yhteistyössä