käynnistyksestä

• Viestiketjun aloittaja edessäpäin
  • Ensimmäinen viesti
mulla laitettiin oksitosiinitippa (kirjoitetaankohan se noin??) aamulla noin klo 9 ja säännölliset supistukset alkoivat klo 11 (juuri kun mies oli kerinnyt lähteä syömään). silloin tällöin joku kävi lisäämässä tehoa (en muista miten usein) poika syntyi klo 18.19. ponnistusvaihe kesti 1h 20 min, joten aika nopeasti kaikki sitten tapahtui.

irmi
Yksi synnytys kolmesta on minulla jouduttu käynnistämään. Laitettiin oksitosiinitippa ja sen jälkeen kaikki eteni vauhdilla. Synnytys kesti 2 h 40 min. ja ponnistusvaihe 16 min. Kipeä olin, mutta kaikki meni ok.

Pauppi
Mulla aloitettiin cytoteceillä myös, ehdin saada yhden satsin, kun lääkärit päättivät että puhkaistaan kalvot (mulle tuli hepatoosi). Puhkaisusta 5 h ja tyttö tuli :heart:

iidajohanna
Mulla myös käynnistettiin tipalla. Aluksi supistukset kivuttomia vaikka tulivatkin käyrän mukaan 1-2 min välein. Tippaa laitettiin kovemmalle olikohan se 30 min välein ja ainakin 3 kertaa. Kun supistukset rupesivat olemaan kipeitä ei niiden välillä ollut aina minuuttiakaan. Avautumisvaihe 2h 25min, ponnistus 5 min ja jälkeiset 10 min.

Aamulla menimme, ja ensivalmistelujen jälkeen puhkaistiin kalvot, noin klo 9.00. Puolen päivän aikaan laitettiin o-tippa, ja vauva (5200g/55,5cm) syntyi klo 16.47. Eli kauaa ei mennyt kun olen kuullut viikokausiksi venyneistä käynnistyksistä. Laskettu aika oli jo mennyt meillä, eli siksi suoraan toimintaan. Mutta niin monta erilaista käynnistystä kuin äitiä jolle tämä tehdään, eli mielipiteitä on puolesta ja vastaan. Minulla lapsi oli kolmas, ja kaksi aikaisempaa lähteneet itsestään, eli ensimmäinen käynnistys oli. Ei jäänyt pahaa mieltä. Muista keskustella kätilöiden, ja lääkäreiden kanssa jos jotain kysyttävää, ettei jää mitään itselle epäselväksi. Tsemppiä!!

Yhteistyössä