Käykö romanit koulua?! :O

  • Viestiketjun aloittaja "gemma"
  • Ensimmäinen viesti
"gemma"
Täälläkin päin niitä tuntuu olevan vaikka kuinka paljon, mutta sitten koulussa (3 eri lasta, 3 eri koulua) en ole ikinä nähnyt yhtään :0

Onko niillä yleensä minkäänlaista jatkokoulutusta?

Aloin vaan miettiä ton eilisen ohjelman jälkeen...


En sit tarvii mitään näsäviisaita "tietty, kaikki suomessa käy" -vastauksia, kaikkien liikennesääntöjenki pitäisi tietääkseni koskea kaikkia, mutta harvoin näkee kys. ryhmän niitä noudattavan...
 
uåfhef
Kun olin ala-asteella niin luokallani oli yksi romanipoika. Kävi koulussa n. kerran kuukaudessa :O En muista, että olisin sen 3 luokan jälkeen enää kyseistä lasta nähnyt koulussa. Ei ainakaan siinä koulussa ollut missä minä.
 
"gemma"
Alkuperäinen kirjoittaja uåfhef;26650434:
Kun olin ala-asteella niin luokallani oli yksi romanipoika. Kävi koulussa n. kerran kuukaudessa :O En muista, että olisin sen 3 luokan jälkeen enää kyseistä lasta nähnyt koulussa. Ei ainakaan siinä koulussa ollut missä minä.
Juurikin tällaista tarkoitin. Että kunn "käydä koulua" voi olla vähän eri kun käydä koulua...
 
[QUOTE="gemma";26650397]Täälläkin päin niitä tuntuu olevan vaikka kuinka paljon, mutta sitten koulussa (3 eri lasta, 3 eri koulua) en ole ikinä nähnyt yhtään :0

Onko niillä yleensä minkäänlaista jatkokoulutusta?

Aloin vaan miettiä ton eilisen ohjelman jälkeen...


En sit tarvii mitään näsäviisaita "tietty, kaikki suomessa käy" -vastauksia, kaikkien liikennesääntöjenki pitäisi tietääkseni koskea kaikkia, mutta harvoin näkee kys. ryhmän niitä noudattavan...[/QUOTE]

Peruskoulu kaikkien on toki käytävä ja suoritettava läpi, joten eivätköhän ko. ryhmää sen kuitenkin käy - arvosanat toki voivat olla kehnoja.
Jatkokoulutuksen sijaan sitten taas taitaa olla aika heikosti, varsinkin vanhemassa ikäpolvessa.
 
Varmaan ovat "kotiopetuksessa" ja käyvät kokeita ehkä tekemässä koululla. Yläasteella oli yksi romanipoika josta tehtiin oikein tv-ohjelma kun oli ensimmäinen (?) romani joka pääsi peruskoulusta. Oli kanssani saman ikäinen. Kuulin myöhemmin että oli potkittu amiksesta pois kun oli varastanut sieltä tavaraa.
 
"jaa"
90-luvulla meidän kylällä romanit kävi samaa koulua kuin kehitysvammaiset tai muuten vähän heikompilahjaiset. En ikinä ymmärtänyt että miksi!! Yksi romanityttö tuli yläasteella samaan kouluun kuin me muutkin, mutta tosiaan kaikki muut romanilapset ja -nuoret oli siellä eri koulussa :O Vieläköhän tänä päivänä menee samalla tavalla?
 
Enimmäkseen ovat kotiopetuksessa ja osa jättää jatkokoulutuksen suorittamatta ihmisten ennakkoasenteiden vuoksi.
Myös työn saaminen on vaikeampaa kuin valtaväestöllä, kiitos ihmisten ennakkoluulojen.
 
"niin"
Enimmäkseen ovat kotiopetuksessa ja osa jättää jatkokoulutuksen suorittamatta ihmisten ennakkoasenteiden vuoksi.
Myös työn saaminen on vaikeampaa kuin valtaväestöllä, kiitos ihmisten ennakkoluulojen.
En tiedä noista ennakkoasenteista kaikkien kohdalla mutta ehkä ne vähenisivät sillä, että ollaan tekemisissä valtaväestön kanssa. Tosin asia ei varmasti ole näin yksiselitteinen.
 
"gemma"
[QUOTE="niin";26650511]En tiedä noista ennakkoasenteista kaikkien kohdalla mutta ehkä ne vähenisivät sillä, että ollaan tekemisissä valtaväestön kanssa. Tosin asia ei varmasti ole näin yksiselitteinen.[/QUOTE]

Minäkin olin aluksi sitä mieltä että valtaväestö on ilkeää ja ennakkoasenteista ja suotta leimaa kaikki romanit, mutta sen jälkeen kun olin vuoden kaupan kassalla töissä, niin tulin siihen tulokseen, että ihan he ovat itse syypäitä "maineeseensa".
 
Kyllä nuita näkee koulussa olevan ja tiedän nuoren romaninaisen joka on kouluttautunut
eteenpäin peruskoulun jälkeen ja opiskelee lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
"niin"
[QUOTE="jaa";26650487]90-luvulla meidän kylällä romanit kävi samaa koulua kuin kehitysvammaiset tai muuten vähän heikompilahjaiset. En ikinä ymmärtänyt että miksi!! Yksi romanityttö tuli yläasteella samaan kouluun kuin me muutkin, mutta tosiaan kaikki muut romanilapset ja -nuoret oli siellä eri koulussa :O Vieläköhän tänä päivänä menee samalla tavalla?[/QUOTE]

Nyt kun kerroit, niin muistan, että puhuttiin romanilasten käyvän apukoulua silloin kun olin ala-asteiässä. Nuo puhutaan-jutut voisi toki jättää omaan arvoonsa mutta kun kerroit oman kyläsi romanilapsista, ei juttu kai ihan tuulesta temmattua ole. Vaikea kyllä uskoa, että yhdessä väestöryhmässä olisi niin paljon vähälahjaisuutta...
Olisi kiinnostavaa tietää totuus tästä kouluasiasta ja 16-vuotiaana eläkkeelle siirtymisestä.
 
viik
Hei aloittaja, paljonko olet viettänyt aikaa lastesi kouluissa? Oletko siis varma, ettei kouluissa ole yhtään romania? Tunnistatko romanilapsen ulkonäöltä, esimerkiksi omia lapsiani luullaan usein ulkomaalaisiksi.

Ja vastauksena kysymykseesi, kyllä, romanit käyvät koulua. Lähipiiristäni tiedän yhden romanipojan, joka rankan kiusaamisen jälkeen jätti peruskoulun kesken, oli siis kotiopetuksessa mutta ei silti saanut suoritettua peruskoulua.
 

Yhteistyössä