Kävikö leivinjauhe gluteenittomaan ruokavalioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maine Coon/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sugarplum:
Mulla ainaki gluteenittomassa reseptissa lukee leivinjauhe.. Mutta en mene vannomaan...

miekin hämärästi muistelisin et se leivinjauhe sopis, mutta kun siitä on enempi aikaa, kun olen gluteenitonta väsännyt vieraille ja ajattelin täältä vielä kysellä varmistukseksi

Tattarijauhopussi vaihtelee aika paljon kaupoittain, kilon pussi saattaa toisissa olla vähän päälle 5 euroakin.

Leivinjauheen tärkkelys on maissi- tai perunapohjaista.

Siis eihän leivinjauheessa mitään viljaa ole...? Eikö gluteenia ole vain viljassa? Ja tietysti kaikessa mihin viljaa on käytetty. :) Tärkkelystä leivinjauheessa kyllä taitaa olla, jos sillä jotain merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Siis eihän leivinjauheessa mitään viljaa ole...? Eikö gluteenia ole vain viljassa? Ja tietysti kaikessa mihin viljaa on käytetty. :) Tärkkelystä leivinjauheessa kyllä taitaa olla, jos sillä jotain merkitystä.

gluteenia voi sisältää myös esim lihaliemijauhe. Tarkkaan kannattaa lukea myös maustepurkit

muistathan myös että gluteinittomat leivonnaiset paistetaan eri aikaan muiden kanssa. sjo omistat kiertoilmauunin, jossa voi paistaa useampia tuottteita niin gluteeinittomat laitetaan ensin uuniiin, sitten vasta muut

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

gluteenia voi sisältää myös esim lihaliemijauhe. Tarkkaan kannattaa lukea myös maustepurkit

Leivinjauhe käy, moniin leivonnaisiin käy myös pelkkä perunajauho. Gluteenia on tosi yllättävissäkin syötävissä esim. joissakin jäätelöissä, lihojen marinaadeissa ja sipseissä. Todella saa tavata kaikki pikkutekstit, kun ystävä on keliaatikko.

kuin myös tonnikalassa :o:o:o (siis niissä mausteliemissä),kuivatussa sipulissa,ranskanperunoissa...ja mitä ihmeellisimmistä paikoista olen bongannut gluteenia! Olen oppinut kantapään kautta lukeen jokikisen tuoteselosteen joka kerta.

Tärkkelystä leivinjauheessa kyllä taitaa olla, jos sillä jotain merkitystä.

Tärkkelys siinä on peruna- tai maissipohjaista.

Jos ei itselleen valmista, kannattaa tosiaan varmistaa syöjältä että voiko hän käyttää gluteenittomia tuotteita jotka sisältävät vehnätärkkelystä, tai käyttää varmuuden vuoksi luontaisesti gluteiinittomia. (Gluteiiniton saattaa sisältää vehnätärkkelystä, luontaisesti gluteiiniton ei sisällä edes sitä, vaan on tehty esim tattarista, maissista, riisistä, perunasta, hirssistä, quinoasta). Periaatteessa tärkkelyksessä ei pitäisi olla proteiineja, mutta täysin puhdasta se ei välttämättä ole.

muistathan myös että gluteinittomat leivonnaiset paistetaan eri aikaan muiden kanssa. sjo omistat kiertoilmauunin, jossa voi paistaa useampia tuottteita niin gluteeinittomat laitetaan ensin uuniiin, sitten vasta muut

kyllä mä nämä tiedän ja osaan olla tarkkana

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:

edes kaikki keittiöllä työskentelevät eivät tiedä. En tarkoittanut pahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:

edes kaikki keittiöllä työskentelevät eivät tiedä. En tarkoittanut pahalla.

En mä näistä muuten tietäis mitään, mutta ystäväperheessä 2 keliaakikkoa ja samoilla hlöillä vielä pari muutakin erikoisruokavaliota.Perheen äitiä olen yrittänyt kuunnella näissä tarkkana, mutta välillä tulee sellainen ikään kuin oikosulku ja pitää tarkistella =)

Yhteistyössä