Kätkythälytin

  • Viestiketjun aloittaja Pallomassu09
  • Ensimmäinen viesti
Pallomassu09
Onko kenelläkään ollut tätä: http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=view&products_id=1613

Mietin vaan, kannattaako ostaa kun hintaa kuitenkin on. Järki sanoo, että en pysty lasta vahtimaan eikä mitenkään ennaltaehkäistä mutta ulkomaisilla sivustoilla tuo laite on kovasti kehuttu. * hormooneista pimahtamassa*
 
ProudMama
Äsken olin vielä onnellisen tietämätön koko vekottimesta! Tuliskohan sitä vaan entistä hullumaksi moisen kapineen kanssa, en tiedä miten herkkä se on reagoimaan ja mitenkä sitä sitten itse reagoisi...

Mitäpä sitä ei vauvansa turvallisuuden eteen tietysti tekisi, ensimmäistä täällä odotellaan. Tuskin kuitenkaan tullaan hankkineeksi...Enkä siis tunne ketään, jolla olisi kokemusta laitteesta, mutta kaikkea sitä keksitäänkin...
 
ProudMama
Piti vielä lisätä, että jos laitteessa olisi itkuhälytinominaisuus samassa, voisin tosissani harkita se hommaamista. Nyt tuntuu vähän hätävarjelun liioittelulta...kai.
 
wre
Parilla tutulla on ollut ja se laite tekee tooosi paljon turhia hälytyksiä ja niistä onneksi on olleet kaikki hälytykset turhia. En muista luinko täältä vai mistä joskus aikoinaan sellaisen urbaanilegendan, että vauva oli lääkärin syliin kuollut kätkyt kuoleman, kun mitään ei vaan ollut enää tehtävissä yrityksestä huolimatta. :( Jos tuntuu, että tuosta tulee parempi mieli, niin sitten vaan hankkimaan, mutta itse en ole siihen onneksi sortunut vaikka kaikkea muuta "tärkeää" onkin tullut hankittua...
 
Pallomasu09
Kiitos teille vastanneille. Vähän olen itsekin sitä mieltä, että onkohan hätävarjelun liiottelua, mutta jotenkin silti luulen, että tuon laitteen kanssa nukun yöni paremmin : ) Laitoin tilauksen menemään ja katsotaan, miten turhaksi tai tarpeelliseksi osoittautuu : )
 
rimrim
Tutulla oli kätkythälytin ensimmäisen lapsen ollessa vastasyntynyt ja hommaavat myös toiselle. Kuulemma rauhoitti niin paljon äidin elämää. Itse olin aika neuroottinen oman vauvani kanssa että piti käydä yöllä tsekkaamassa että kaikki on hyvin, joten mietin vakavasti itsekin hankintaa.
 
RiAda
Mun kaverilla on Nanny-hälytin, se ei ole antanut turhia hälytyksiä. Ovat kovasti tyytyväisiä, kun ei tarvitse hermoilla että hengittääkö vauva vai ei. Ei ollut paha hintakaan. Ja ovat jopa opetelleet ensiavun antamista :) Heitti vähän huumorilla, että oliskohan hätävarjelun liioittelua, mutta totesi sitten, että ainakin hän on tehnyt parhaansa, koskaan ei voi tietää mitä sattuu ja on hän ainakin varautunut. Tää nyt vain on sellainen asia, että toiset kiinnittää turvavyön ja toiset ei, toiset ottaa vakuutuksen ja toiset ei, useimmilla on kuitenkin on palovaroitin, kaikilla ei :) Jokainen seuratkoon sisintään :)
 
en hankkisi
Olen terveydenhuoltoalalla ja ko kapistuksesta on keskusteltu puolesta ja vastaan, myös lastenlääkärit. Jos laite rauhoittaa vanhempia, miksei hankkisi. Tosiasia on, että vaikka äiti olisi vieressä, kun vauva lakkaa hengittämästä, ei tapahtumaa voi tod.näköisesti estää. Aivot eivät anna hengityskäskyä ja vauva menehtyy tähän.

Verrattavissa kotidoppleriin. Sydänäänien kuunteleminen rauhoittaa, mutta ei pidä vauvaa hengissä. Mutta kuten sanoin, varmasti hyvä hankinta, jos äiti pysyy rauhallisempana.
 
RiAda
Minä olen käsittänyt asian siten, että jos vauva "unohtaa" hengittää ( olisko sama asia kuin että aivot eivät anna hengityskäskyä?) niin vauva saadaan hengittämään joko jo siinä vaiheessa kun vauva kuulee kovan hälytysääneen tai viimeistään siinä kohden, kun vanhemmat elvyttävät. Samoin kuin puhutaan siitä, että vauvan nukkuessa samassa pedissä vanhempien kanssa ja vauvalle tulee hengityskatkos, niin vanhempien hengityksen kuuleminen auttaa takaisin hengitysrytmiin?

Niin tai näin, varmuuden vuoksi minä hankkisin vauvalleni kätkythälyttimen, jos tässä vielä kolmannen lapsen jossakin vaiheessa hankkisin. Varsikin ensimmäisen lapsen vauvaiän nukuin aika minimaalisesti koska ramppasin jatkuvasti tutkimassa vieläkö esikoiseni hengittää ja ensimmäiset kunnon yöunet nukuin vasta kun poika oli liki vuoden ikäinen. Jälkikäteen ajatellen en ymmärrä miten jaksoin 1-2 tunnin unenpätkillä koko sen ajan :)
 
TerttuK
Meillä on ollut tuo Babysense kaksosilla käytössä (ostettiin katkythalytin.com osoitteesta, jossa toimituskulut sisältyvät hintaan). Jotenkin tuntuu, että kun laittaa paljon rahaa vaatteisiin, vaunuihin yms, eikö tämä ole kuitenkin tärkeämpää. Kaverini sanoi, että myi laitteen huuto.netissä 100 eurolla eteenpäin, eli loppujen lopuksi aika pieni investointi....
 
mimi:)
Liputan myös sen hälyttimen puolesta ainakin jos se auttaa äitiä rauhoittumaan. Esikoisen aikaan en tiennyt tuollaisesta laitteesta mutta olisin(ja varsinkin minua kajahtaneena pitänyt mies olisi) ostanut ko. laitteen, En olisi itsestäni ikinä uskonut miten hysteeriseksi hormonit minut saikaan! Vauvan ensimmäisen elinvuoden heräilin jatkuvasti varmistamaan että hengittääkö pieni, vaikka vauva nukkui vieressä... Ja meidän vauva ei olisi herätellyt yöaikaan juuri lainkaan eli olisin saanut nukkua ruhtinaalisesti. Lisäksi ensimmäiset 3kk nukutin vauvan kantokoppaan aina siihen huoneeseen jossa oleilin ja kannisekelin koppaa sitten mukanani aina kun siirryin huoneesta toiseen... Hysteeristä,mutta ahdistus oli valtava jos en jatkuvasti nähnyt nukkuvaa vauvaa.
 
kääääääk
Mulla kyllä pelottaa tollaset hysteeriset äidit :/ Seuraatte lastanne kouluunkin ja tarkkailette tunteja ikkunasta? Tuollaisen käytöksen selittää vain ja ainoastaan oman äitiyden epävarmuus ja itseluottamuksen puute. Nyt ryhtiä ja sassiin!
 
Vierailija
Minä olen pohtinut ihan vakavissani kätkythälytintä jos saan toisen lapsen. Esikoiseni sai apneakohtauksen vastasyntyneenä ja jos se olisi tullut yöllä... En edes halua ajatella. Toisaalta sairaalassa vauva oli apneahälyttimessä joka kyllä hälytteli melko usein turhaan koska vastasyntyneen hengitys on välillä kovin pinnallista. En edes osaa kuvailla sitä tunnetta kun hälytykseen herää keskellä yötä. Huh. Liian hysteeriseksi ei saa eikä kannata ruveta mutta itse olen tapahtuneesta edelleen sen verran traumatisoitunut että jotain sitä pitäisi keksiä että uskaltaisi nukkua.
 
mimi:)
Alkuperäinen kirjoittaja kääääääk;10268913:
Mulla kyllä pelottaa tollaset hysteeriset äidit :/ Seuraatte lastanne kouluunkin ja tarkkailette tunteja ikkunasta? Tuollaisen käytöksen selittää vain ja ainoastaan oman äitiyden epävarmuus ja itseluottamuksen puute. Nyt ryhtiä ja sassiin!

Aika tylyä tekstiä:/ Mutta osittain tottakin! Siitä mun hysteriani varmaan just oli peräisin. Se nyt vaan on varsinkin esikoisen kohdalla niin että jotkut sitä epävarmuuttakin voi tuntea... Voin kuitenkin lohduttaa että toisen lapsen syntyessä olin jo paljon "itsevarmempi", enkä aio esikoista seurata kouluun parin vuoden päästä. Eli älä suotta pelkää:)
 
Suosittelen
Meillä oli Babysense-hälytin, joka ei kertaakaan hälyttänyt turhaan (otettiin tosin käyttöön vasta kun tyttö oli 1kk vanha). Olen myös ymmärtänyt, että hälytysääni voi havahduttaa vauvan, joka 'unohtaa' hengittää. Ehdottomasti hintansa väärti, meillä ei todellakaan herätty tarkistamaan, hengittääkö vauva vai ei!
 
Niips
Oli suuri kynnys hankkia hengityshälytin, mutta se rauhoitti todella paljon omaa oloani. Meillä on Nanny-merkkinen ja saa yölläkin vain katsoa, että valo vilkkuu ja jatkaa unia. Turhia hälytyksiä on tullut pari, koska vauva on pinniksessä ollut niin kaukana sensorilevystä. Nyt on tullut myös oikeita hälytyksiä ja vauva on alkanut hengittää kun olen vähän silitellyt tai töninyt. Olisi varmaan alkanut hengittää ilman minuakin, mutta enpä jäänyt odottelemaan.
Itsellä oli ajatuksena se, että vaikka en saisi vauvaa elvyttämälläkään henkiin, niin en halua herätä aamulla siihen että vauva on kuollut yöllä ja minä olen vain nukkunut onnellisesti.
 
Manna
Moi! Kannattaa ehdottomasti hankkia! Meillä ollut Babysense käytössä jo kahden lapsen kanssa, ja on antanut kyllä rauhallisempia yöunia minulle ja miehelleni. Babysensessä on se hyvä, että se vaikuttaa olevan maailmalla kaikkein suosituin merkki, ja siinä on kaksi sensorilevyä mukana (meillä ollut yksi sängyssä ja toinen vaunuissa päiväunia varten....).
 
Iikku
Onpa täällä keskustelua hälyttymistä! Vietän iloista odotusaikaa ja "rakennan pesää" - ja sanokaa säikyksi, mutta hälyttimen tilaan meille valmiiksi ennen vauvan syntymää. Tein tuotevertailuja (eipä ole paljon tarjolla) ja päädyin Nannyyn. Hinta 2:lla patjalla postikuluineen 164 ja saa myös halvemmalla yhden patjan versiona. Luotettavuuden tunnetta lisää mielestäni 2 vuoden takuu (joka on 2 kertaa enemmän kuin kilpailijalla).

Enkä minäkään aio seurata lastani kouluun, mutta eikös se ole äidille ominaista että huolehtii ja varjelee lastansa? Epänormaalia olisi mielestäni jos ei yhtään miettisi asioita etukäteen ja yrittäisi lapsensa parhaaksi toimia :)))
 
sanotaanko nyt näin
että laitteesta on varmasti hyötyä äideille, jotka heräävät vähän väliä kuulostelemaan, hengittääkö vauva. Näin tein itse esikoisen pikkuvauva-aikaan, ja uskoisin, että huomattavasti paremmin oltaisiin nukuttu meillä vastaavan laitteen kanssa. Meillä vauva hengitti tosi äänettömästi ja nukkui pitkään, ja usein käytiinkin ihan tönimässä, että onko tuo elossakaan enää. Se oli stressaavaa aikaa, mutta kaipa sitten olin hysteerinen ja olisi vaan kannattanut "ryhdistäytyä".. En siis itsekään usko, että laitteesta olisi apua vauvan hengissäpitoon, mutta hermoiltua tulisi varmaan vähemmän, kun näkee heti , että pieni hengittää. Silti en nyt toisen lapsen tulossa tiedä, hankitaanko moista.. kun nyt pärjättiin ekakin raskaus ilman. Harkinnassa on.
 
Voiapuaaah
Meille on kohta syntymässä toinen lapsi.
Tuikitarpeellisina, lähes välttämättöminä olen jo hankkinut

- kotidobbler
- itkuhälytin valvontakameralla
- kätkythälytin
- lämpölamppu hoitopöydän päälle
-pullojen desinfiointikattila
- täristävä babysitter
- ilmankostutin vauvan sängyn läheisyyteen
- konttauskypärä

... ja vielä on pari tonnia käyttämättä kaikkeen tuikitarpeelliseen.
Ei sentään!

Oikeesti, markkinavoimat keksii jatkuvasti kaikkea uutta ja tosi tarpeellista. Ehkä vähän vähemmällläkin tulis toimeen?
 
Annu
Heippa! Meillä käytössä jo toisen lapsen kanssa, ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Kätkytkuolema on oikea riski, ja investointi aika pieni sen estämiseksi. En ole samaa mieltä "markkinavoimien" tuputtamisesta tämän laitteen osalta, näitä samoja laitteita (mm. Babysense) käytetään myös julkisessa terveydenhuollossa keskosille. Uskoisin, että erikoislääkärit tietävät näistä olevan oikeasti hyötyä.

Kaiken maailman muista doplereista en tiedä, mutta kätkythälyttiminen hyödyistä on selkeää tieteellista näyttöä ja paljon terveydenhuollon käyttökokemuksia.
 
terve järki auttaa aina
Voin hyvin kuvitella, että jos olisin ollut esikoisen syntymän aikaan kätkytkuolemasta peloissani, olisin ostanut tuon hälyttimen. Jotenkin niitä uusia asioita oli niin paljon että lapsen synnyttyä kätkythälytin oli viimeinen asia mitä olis muistanut. Heräsin herkästi kaikkiin vauvan liikkeisiin ja herään vieläkin tunnin välein ihan automaattisesti kun lapsi liikahtaa (8kk).
Mutta ymmärrän jos jotkut haluavat mielenrauhaa lapsen voinnista. Mikään ei ole ihanampaa kun tietää että lapsi voi hyvin. Odotan toista lasta mutta jätän tuon hälyttimen oston väliin. Luulen että muuten tulisi hankkia kaiken maailman hälyttimiä taloon jotka reagoivat lapsen liikkeeseen, ääneen ja itkuun. Kohta vauvat on sensoreita täynnä: toimiiko sydän, maksa, munuaiset??
Ei sillä, mummini kaksoispojat kuolivat kehtoon yöllä vuonna 1966.
 
...
Heippa! Meillä käytössä jo toisen lapsen kanssa, ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Kätkytkuolema on oikea riski, ja investointi aika pieni sen estämiseksi. En ole samaa mieltä "markkinavoimien" tuputtamisesta tämän laitteen osalta, näitä samoja laitteita (mm. Babysense) käytetään myös julkisessa terveydenhuollossa keskosille. Uskoisin, että erikoislääkärit tietävät näistä olevan oikeasti hyötyä.

Kaiken maailman muista doplereista en tiedä, mutta kätkythälyttiminen hyödyistä on selkeää tieteellista näyttöä ja paljon terveydenhuollon käyttökokemuksia.
Mulla on keskospoika joka on syntynyt tyksissä eikä siellä ainakaan ollut ko laitetta. Ihan normaalit valvontalaitteet siellä on.
 
Viimeksi muokattu:
kaksipiippuista
Alkuperäinen kirjoittaja terve järki auttaa aina;10379294:
Voin hyvin kuvitella, että jos olisin ollut esikoisen syntymän aikaan kätkytkuolemasta peloissani, olisin ostanut tuon hälyttimen. Jotenkin niitä uusia asioita oli niin paljon että lapsen synnyttyä kätkythälytin oli viimeinen asia mitä olis muistanut. Heräsin herkästi kaikkiin vauvan liikkeisiin ja herään vieläkin tunnin välein ihan automaattisesti kun lapsi liikahtaa (8kk).
Mutta ymmärrän jos jotkut haluavat mielenrauhaa lapsen voinnista. Mikään ei ole ihanampaa kun tietää että lapsi voi hyvin. Odotan toista lasta mutta jätän tuon hälyttimen oston väliin. Luulen että muuten tulisi hankkia kaiken maailman hälyttimiä taloon jotka reagoivat lapsen liikkeeseen, ääneen ja itkuun. Kohta vauvat on sensoreita täynnä: toimiiko sydän, maksa, munuaiset??
Ei sillä, mummini kaksoispojat kuolivat kehtoon yöllä vuonna 1966.

Hyvin puit sanoiksi myös omat ajatukseni. Kohta on hälyttimiä talot täynnä kun halutaan valvoa lapsen hengitystä ja muita toimintoja.
Mutta kaksi piippuinen juttu tämäkin: Mitäs JOS ne lapset jotka ovat kuolleet kätkytkuolemaan olisi voitu pelastaa? Hälytin soisi ja äiti ehtii antamaan ensiapua... Huomatkaa kuitenkin kuinka harvinaista on että sattuisi kohdalle.
 
joku vaan
Meille on kohta syntymässä toinen lapsi.
Tuikitarpeellisina, lähes välttämättöminä olen jo hankkinut

- kotidobbler
- itkuhälytin valvontakameralla
- kätkythälytin
- lämpölamppu hoitopöydän päälle
-pullojen desinfiointikattila
- täristävä babysitter
- ilmankostutin vauvan sängyn läheisyyteen
- konttauskypärä

... ja vielä on pari tonnia käyttämättä kaikkeen tuikitarpeelliseen.
Ei sentään!

Oikeesti, markkinavoimat keksii jatkuvasti kaikkea uutta ja tosi tarpeellista. Ehkä vähän vähemmällläkin tulis toimeen?
Konttauskypärää ei suositella enää. Lapsi tottuu muksauttelemaan päätään eikä suojamekanismit ala toimimaan kunnolla. sitten lapsella ei joku kerta olekkaan kypärää ja vanhasta tottumuksesta muksauttaa päänsä ja siinähän tuleekin sitten pieni tai vähän isompi pipi...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä