Miten ajattelit noiden vaikuttavan? Kätilöopintojen pääsyvaatimuksiin kuuluu lukio tai aiempi ammatillinen koulutus. Peruskoulupohjalta ei kätilöksi pääse opiskelemaan, joten kaikilla kätilöillä on jo jompi kumpi noista. Harvemmin tosin amispohjalta lähdetään lukemaan kätilöksi. Yleensä lähtökoulutuksena on joko lukio tai lähihoitajan tutkinto.Tietääkö kukaan, että saako kätilönä parempaa palkkaa jos on käyny lukion tai amiksen? Tai siis onko sillä eroa?
Ah, my mistakeAlkuperäinen kirjoittaja toinen kätilö;28721926:Niin. Lähihoitaja on amispohjainen (eli ammattikoulu).Meidän kätilöluokalla aikoinaan oli n. puolet amispohjaisia (melkein kaikki lähihoitajia) ja puolet lukio.
No hyvä että onnistuin piristämään sun iltaasi
Okätilö olen joo. Perustelisitko vähän miksi olen mielestäsi idiootti?Joo jos olet oikeesti kätilö niin harvinaisen idiootti![]()
Silloin kun minä opiskelin, ei ollut lähihoitajan tutkintoa olemassakaan. Oli koulupohjainen perushoitajan tutkinto ja opistopohjainen sairaanhoitajan/kätilön/terveydenhoitajan jne tutkinto. Näitö opiskeltiin sairaanhoito-oppilaitoksissa, joista osa muutettiin minun opiskeluaikanani ammatti-instituuteiksi. Ammattikoulu oli ihan erillinen paikka. Yhä edelleen täällä ammattikoulu on samassa paikassa kuin ennenkin ja ammtiikouluksi sitä myös sanotaan täälläpäinEn ole ko. vastaaja, mutta itse olen lähihoitaja, valmistuin ammatti-instituutista, eli ihan helkutti saman tason laitoksesta kuin muutkin amikset.![]()
No kato jotkut on olleet aikuisia silloin kun ei lähihoitajia ollut vielä olemassakaanEt oo tosissas, et funtisit et onko ammatti-instituutti amisoikeesti hilpeetä
Niin ja tiesitkös sinä sen, ettei ammatti-instituutti ole aina ollut amisEt oo tosissas, et funtisit et onko ammatti-instituutti amisoikeesti hilpeetä
Sillä oletko pohjakoulutukseltasi yo vai lh ei ole mitään käytännön merkitystä palkkauksen suhteen. Sillä sen sijaan voi olla merkitystä, mitä opiskelet kätilöksi valmistumisesi jälkeen. Eli voit saada henkilökohtaisen lisän lisäkoulutuksesi/pätevyytesi ansiosta. Käytännössä en ole huomannut eroa myöskään työllistymisen suhteen sen perusteella, oletko lähtenyt opiskelemaan yo vai lh -pohjalta. Ei niitä todistuksia sitten enää katsota sillä silmällä. Enemmän työnsaantiin vaikuttaa se, millainen opiskelija/harjoittelija olet ollut.Yks aikuinen sano, että saattaa saada parempaa palkkaa jos on lukiopaperit, ni sen takia kysyin kumpaa mun kannattaisi mennä.