Kätilön palkka...

"kätilö"
Tietääkö kukaan, että saako kätilönä parempaa palkkaa jos on käyny lukion tai amiksen? Tai siis onko sillä eroa?
Miten ajattelit noiden vaikuttavan? Kätilöopintojen pääsyvaatimuksiin kuuluu lukio tai aiempi ammatillinen koulutus. Peruskoulupohjalta ei kätilöksi pääse opiskelemaan, joten kaikilla kätilöillä on jo jompi kumpi noista. Harvemmin tosin amispohjalta lähdetään lukemaan kätilöksi. Yleensä lähtökoulutuksena on joko lukio tai lähihoitajan tutkinto.

toinen kätilö
[QUOTE="kätilö";28721905]Miten ajattelit noiden vaikuttavan? Kätilöopintojen pääsyvaatimuksiin kuuluu lukio tai aiempi ammatillinen koulutus. Peruskoulupohjalta ei kätilöksi pääse opiskelemaan, joten kaikilla kätilöillä on jo jompi kumpi noista. Harvemmin tosin amispohjalta lähdetään lukemaan kätilöksi. Yleensä lähtökoulutuksena on joko lukio tai lähihoitajan tutkinto.[/QUOTE]

Niin. Lähihoitaja on amispohjainen (eli ammattikoulu). ;) Meidän kätilöluokalla aikoinaan oli n. puolet amispohjaisia (melkein kaikki lähihoitajia) ja puolet lukio.

"kätilö"
Alkuperäinen kirjoittaja toinen kätilö;28721926:
Niin. Lähihoitaja on amispohjainen (eli ammattikoulu). ;) Meidän kätilöluokalla aikoinaan oli n. puolet amispohjaisia (melkein kaikki lähihoitajia) ja puolet lukio.
Ah, my mistake ;) Täälläpäin lähärit valmistuvat ammatti-instituutista, ei ammattikoulusta. Ovat kaksi erillistä yksikköä siis...En ole tajunnut, että ammatti.instituuttikin on nykyään amis, aiemmin sieltä valmistui opistoasteen porukkaa.

kayfg
[QUOTE="kätilö";28721980]Ah, my mistake ;) Täälläpäin lähärit valmistuvat ammatti-instituutista, ei ammattikoulusta. Ovat kaksi erillistä yksikköä siis...En ole tajunnut, että ammatti.instituuttikin on nykyään amis, aiemmin sieltä valmistui opistoasteen porukkaa.[/QUOTE]

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

:))
[QUOTE="kätilö";28722045]Okätilö olen joo. Perustelisitko vähän miksi olen mielestäsi idiootti?[/QUOTE]

En ole ko. vastaaja, mutta itse olen lähihoitaja, valmistuin ammatti-instituutista, eli ihan helkutti saman tason laitoksesta kuin muutkin amikset. :)

kayfg
[QUOTE="kätilö";28722045]Okätilö olen joo. Perustelisitko vähän miksi olen mielestäsi idiootti?[/QUOTE]

Et oo tosissas, et funtisit et onko ammatti-instituutti amis :LOL: oikeesti hilpeetä

"kätilö"
En ole ko. vastaaja, mutta itse olen lähihoitaja, valmistuin ammatti-instituutista, eli ihan helkutti saman tason laitoksesta kuin muutkin amikset. :)
Silloin kun minä opiskelin, ei ollut lähihoitajan tutkintoa olemassakaan. Oli koulupohjainen perushoitajan tutkinto ja opistopohjainen sairaanhoitajan/kätilön/terveydenhoitajan jne tutkinto. Näitö opiskeltiin sairaanhoito-oppilaitoksissa, joista osa muutettiin minun opiskeluaikanani ammatti-instituuteiksi. Ammattikoulu oli ihan erillinen paikka. Yhä edelleen täällä ammattikoulu on samassa paikassa kuin ennenkin ja ammtiikouluksi sitä myös sanotaan täälläpäin :) Sitten täällä on olemassa entinen sairaanhoito-oppilaitos, jonka seinässä lukee ammatti-instituutti. Lähihoitajan koulutus on minulle sinänsä vieras, koska se on niin "uusi", eikä lähihoitajaopiskelijoihin juurikaan törmää synnytyssalissa. Joskus olen lähäriopiskelijalta kysynyt, että koulutetaanko heitä tuolla ammattikoululla vai missä, niin hän on vastannut että eikun ammatti-insituutilla. Joten ihan niin kuin jo aiemmassa viestissäni totesin: my mistake, en ole tajunnut että ko oppilaitokset ovat hallinnollisesti yhtä ja samaa puljua. Se tekee minusta varmaan sitten sen idiootin :)

Ammatti-Instituutin Teknikko
Opistoasteen tutkinto on ammatillisista tutkinnoista Suomessa käytetty vanha nimitys. Nykyään sen tilalla ovat osin ammattikorkeakoulututkinnot ja osin toisen asteen tutkinnot. Opistoasteen alapuolella olivat aikanaan kouluasteen tutkinnot.

Kaikki tutkintonimikkeet eivät tutkinnonuudistuksen myötä kuitenkaan suoraan periytyneet opistoasteelta ammattikorkeakouluun. Esimerkiksi kaupallisella alalla opistoasteella oli merkonomin tutkinto, jonka yläpuolelle muodostettiin tradenomin ammattikorkeakoulututkinto. Merkonomi-nimike sen sijaan jäi väistyvän opistoasteen tilalle muodostetun toisen asteen liiketalouden perustutkinnon nimikkeeksi.

Aiemman opistoasteen ja esimerkiksi nykyisen toisen asteen tutkintojen vaativuuseroja voi tarvittaessa selventää Tilastokeskuksen koulutusluokitusta käyttäen. Opistossa suoritettu merkonomin tutkinto katsotaan sen mukaan alimman korkea-asteen tutkinnoksi. Sitä alemman tason eli keskiasteen tutkintoja ovat muun muassa ylioppilastutkinto, erityisammattitutkinto, artesaanin, asentajan, mekaanikon, laborantin ja lähihoitajan tutkinnot.

"kätilö"
[QUOTE="kätilö";28721798]Ei vaikuta. Kätilö saa kätilön palkkaa. Suunnilleen sama peruspalkka kuin sairaanhoitajalla. Oma palkka n 2400 + lisät.[/QUOTE]

Tämä on ainoa vastaukseni koko ketjussa. Olisin toivonut myöhemmin vastaavalta kollegalta toista nikkiä. En halua tulla sotketuksi näihin ammattikoulu mielipiteisiin...

"kätilö"
Et oo tosissas, et funtisit et onko ammatti-instituutti amis :LOL: oikeesti hilpeetä
Niin ja tiesitkös sinä sen, ettei ammatti-instituutti ole aina ollut amis ;) Ammatti-instituutista valmistuivat joskus ennen muinoin :) merkonomit, sairaanhoitajat, teknikot yms opistoasteen tutkinnon omaavat. Amiksesta valmistuttiin kouluasteen tutkintoihin ;) Tämä siis ennen AMK:n tuloa 90- luvun alussa.

idiootti-kätilö
[QUOTE="kätilö";28722119]Tämä on ainoa vastaukseni koko ketjussa. Olisin toivonut myöhemmin vastaavalta kollegalta toista nikkiä. En halua tulla sotketuksi näihin ammattikoulu mielipiteisiin...[/QUOTE]

Uh, anteeksi, en huomannut nikkiäsi. Tämä tekee minusta nyt sitten tupla-idiootin :D Ihan nyt selvyyden vuoksi: meitä on kaksi kätilöä tässä keskustelussa; se alkuperäinen kätilö ja sitten se idiootti-kätilö :) P.S ei se ollut mielipide vaan puhdasta tietämättömyyttö, jota kyllä pahoittelin...

se idiootti-kätilö
Yks aikuinen sano, että saattaa saada parempaa palkkaa jos on lukiopaperit, ni sen takia kysyin kumpaa mun kannattaisi mennä.
Sillä oletko pohjakoulutukseltasi yo vai lh ei ole mitään käytännön merkitystä palkkauksen suhteen. Sillä sen sijaan voi olla merkitystä, mitä opiskelet kätilöksi valmistumisesi jälkeen. Eli voit saada henkilökohtaisen lisän lisäkoulutuksesi/pätevyytesi ansiosta. Käytännössä en ole huomannut eroa myöskään työllistymisen suhteen sen perusteella, oletko lähtenyt opiskelemaan yo vai lh -pohjalta. Ei niitä todistuksia sitten enää katsota sillä silmällä. Enemmän työnsaantiin vaikuttaa se, millainen opiskelija/harjoittelija olet ollut.

Yhteistyössä