Käsinlypsy raskausaikana?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En löytänyt tästä keskustelua, joten kysynpä muiden kokemuksia.

Jonkin verran netissä on ohjeita käsinlypsyn aloittamisesta jo raskausaikana ja mainittu hyödyt mm. imetyksen sujuvuudesta sitten synnytyksen jälkeen, ja myös jos vauva joutuisi alussa eroon äidistä, voisi sitä omaa "parasta" maitoa antaa niin välttyisi korvikkeilta.

Oletteko siis lypsäneet ja pakastaneet maitoa jo raskauden loppupuolella? Jos olette, oletteko myös ottaneet maidot mukaan synnyttämään mennessä ja minkä vastaanoton tähän olette kätilöiden yms osalta saaneet?

Kysyin itse asiaa neuvolasta ja sain vähän vähättelevän vastauksen, että ei sitä nyt kuitenkaan tule kuin pari tippaa, eikä oikein kommentoitu mitään mihinkään. Kuitenkin seuraavaksi puhuttiin siitä, että jotkin vauvat tarvitsevat lisämaitoa esim sektion jälkeen, jos siihen päädytään.. ei siis tukea tälle neuvolan puolelta ja mietinkin nyt viitsinkö sitten edes kokeilla :/
 
vierailija
Minun mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä. Maidon nostatus jo raskausaikana voi kaiketi haitata raskautta, kun muuttaa hormonitoimintaa ja saattaa aiheuttaa turhia supistuksia.

Anna vaan luonnon hoitaa homma. Maito kyllä nousee suurimmalla osalla sitten synnytyksen jälkeen ihan luonnostaan, kuten kuuluukin.
 
vierailija
Minun mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä. Maidon nostatus jo raskausaikana voi kaiketi haitata raskautta, kun muuttaa hormonitoimintaa ja saattaa aiheuttaa turhia supistuksia.

Anna vaan luonnon hoitaa homma. Maito kyllä nousee suurimmalla osalla sitten synnytyksen jälkeen ihan luonnostaan, kuten kuuluukin.
Kiitos kaikille vastauksista!

Olen tosin tämän kommentoijan kanssa eri mieltä, kannattaa vaikka Googlata, esim. ihan TAYSin sivuilla puhutaan lypsämisestä raskausaikana (tietysti vasta vk 37-38 jälkeen) ja siitä ei ole mitään haittaa raskaudelle. :) Muut syyt jättää tekemättä on sitten asia erikseen.

Itsellä maitoa tuntuu valuvan jo nyt aika paljon, en tosin ole vielä mitään erityisesti yrittänyt lypsää, mutta siksi juuri mietin että kannattaisiko sen avulla tehostaa maidonnousua ettei tarvitsisi odottaa sitä 5pv että nousee.
 
Kiitos kaikille vastauksista!

Olen tosin tämän kommentoijan kanssa eri mieltä, kannattaa vaikka Googlata, esim. ihan TAYSin sivuilla puhutaan lypsämisestä raskausaikana (tietysti vasta vk 37-38 jälkeen) ja siitä ei ole mitään haittaa raskaudelle. Muut syyt jättää tekemättä on sitten asia erikseen.

Itsellä maitoa tuntuu valuvan jo nyt aika paljon, en tosin ole vielä mitään erityisesti yrittänyt lypsää, mutta siksi juuri mietin että kannattaisiko sen avulla tehostaa maidonnousua ettei tarvitsisi odottaa sitä 5pv että nousee.
Itse en ole pumppaillut etukäteen. Molempien lapsien kohdalla maito nousi viimeistään kolmantena päivänä. Kuopuksen kohdalla vielä nopeammin.
 
vierailija
Onko vielä ketään joka olisi pumppaillut, niitä kokemuksia ensisijassa haen? :) Näköjään aika harvinaista vielä.
Just sen takia ajatuksena houkuttelisi että olisi omaa superrasvaista maitoa heti tarjolla, jos jotain itselle tuleekin niin ettei imetys onnistukaan.
 
vierailija
Lypsin käsin päivittäin rv 37+0 alkaen, meni monta päivää ennen kuin sain yhtään tippaa maitoa ja suurimmat maitomäärät taisi olla 1 ml/päivä... ei tullut supistuksia tai muitakaan ongelmia lypsyn takia, synnytys käynnistyi rv 40+0. Vauva sai nuo lypsetyt maidot ekoina päivinä mutta eivät ne valitettavasti mihinkään riittäneet kun määrät olivat niin pieniä, jouduttiin antamaan liiallisen painonlaskun vuoksi myös korviketta ekalla viikolla. Maidonnousu tapahtui 4 vrk synnytyksen jälkeen ja siitä parin päivän päästä saatiin jättää korvike pois ja jatkettiin täysimetyksellä kiinteiden ruokien aloitukseen asti. Eli mulle etukäteislypsystä ei ollut varsinaista hyötyä, jos nyt ei haittaakaan. Ennen synnytystä talteen saadun maidon määrästä ei voi mitenkään ennustaa, että kuinka nopeasti maito nousee synnytyksen jälkeen tai että kuinka runsasta maidontuotanto tulee olemaan. Jos maitoa valuu jo valmiiksi, niin ilman muuta kannattaa tuo kallisarvoinen ensimaito ottaa talteen ja pakastaa vauvaa varten, oman äidin maito on aina parasta ravintoa vauvalle :)
 
vierailija
Lypsin käsin päivittäin rv 37+0 alkaen, meni monta päivää ennen kuin sain yhtään tippaa maitoa ja suurimmat maitomäärät taisi olla 1 ml/päivä... ei tullut supistuksia tai muitakaan ongelmia lypsyn takia, synnytys käynnistyi rv 40+0. Vauva sai nuo lypsetyt maidot ekoina päivinä mutta eivät ne valitettavasti mihinkään riittäneet kun määrät olivat niin pieniä, jouduttiin antamaan liiallisen painonlaskun vuoksi myös korviketta ekalla viikolla. Maidonnousu tapahtui 4 vrk synnytyksen jälkeen ja siitä parin päivän päästä saatiin jättää korvike pois ja jatkettiin täysimetyksellä kiinteiden ruokien aloitukseen asti. Eli mulle etukäteislypsystä ei ollut varsinaista hyötyä, jos nyt ei haittaakaan. Ennen synnytystä talteen saadun maidon määrästä ei voi mitenkään ennustaa, että kuinka nopeasti maito nousee synnytyksen jälkeen tai että kuinka runsasta maidontuotanto tulee olemaan. Jos maitoa valuu jo valmiiksi, niin ilman muuta kannattaa tuo kallisarvoinen ensimaito ottaa talteen ja pakastaa vauvaa varten, oman äidin maito on aina parasta ravintoa vauvalle
Kiitos kun jaoit :) Tuo on totta on että maitomäärää on vaikea ennustaa ja pienestä määrästä vain pieni hyöty. Jotenkin uskon itse että tuo pienikin määrä mitä vauvasi sai voisi olla tyhjää parempi kuin ensimaitoa niin hehkutetaan, vaikka en korvikkeitakaan vastaan tietenkään ole!
 

Yhteistyössä