Käsien kutina raskausaikana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutisee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kutisee

Vieras
Mulla alkoi tässä pari tuntia sitten aivan hillitön kutina käsissä/sormien välissä. Mietinkin, että voiko raskausaikana käyttää esim. kotisonivoidetta?? Tää on aivan tuskaa... Taitaa yö mennä raapiessa tällä menolla...

Kämmenien kutina on raskausaikana yleisimmin merkki raskausmyrkytyksestä. Jos taas omaat kuivan ihon ja kutina ei ole kämmenissä niin varmaan on vaan kuivuutta. Mitä kortisonia sulla on kotona? Itse pelkäsin käyttää raskaana kortisonia ja käytin apteekin rasvoja sekä body shopin oliiviöljysuihketta.

Kannattaa varmistaa ettei ole kyseessä raskaushepatokestoosi. Minulla oli se ja oli juuri kutinaa kämmenissä, voi kutista myös esim. jalkapohjat ja vatsa. Asia on helppo tarkistaa verikokeella ja yleensä jos se todetaan, synnytys käynnistetään vähän ennen laskettua aikaa riskien välttämiseksi.

Käsien kutina on myös oire raskaushepatoosista.. pyydä neuvolasta lähete maksakokeeseen! Itse sairastuin tuplia odottaessa viikolla 30, hoidettiin lääkkeillä ja seurattiin arvoja.

Mulla alkoi siis kutina ihan puskasta äsken, eli ei kai se hepatoosi ihan tälleen iskis yhtäkkiä...?? Pitänee vähän seurailla :) Kerran jo tossa otettiin ne kokeet n. rv 30, joten en edes kehtais nyt soittaa ja sanoa, että kämmenet kutisee...nyt rv 34.
Perusrasva ei auttanut, joten pakko ois saada jotain helpotusta tähän...

[QUOTE="aloittaja";23029159]Mulla alkoi siis kutina ihan puskasta äsken, eli ei kai se hepatoosi ihan tälleen iskis yhtäkkiä...??..[/QUOTE]

eiköhän ole ihan talven kuivatusta ja raskauden vilkastuttaman verenkierron yhteisvaikutusta jos nimenomaan sormien väleissä kutisee..

älä turhaan mitään kortisonia laita jos iho on kohtuullisessa kunnossa, ei siitä luultavasti ole mitään hyötyä. tosin kortisonivoiteiden satunnainen käyttö raskausaikanakaan ei ole yleensä haitallista sillä määrät ovat kuitenkin äärimmäisen pieniä.

jos kutittaa, kokeile vaikka lämpimällä vedellä kasteltujen käsien väliin ottaa kahvinpuruja ja hieroa niitä käsiin, raaputtaa mukavasti ja kuorii ihoa ja kahvissa oleva rasva kosteuttaa.

Raskaushepatoosi voi kylä aktivoitua nopeaakin ekasta todettiin rv 32+ ja tokasta vielä rv32 ei mitään arvojen nousua ja rv34+ lähti arvot nousuun. Juurikin alkoi käsistä ja sormien välistä. Ja se tosiaan on sellaista, ettei raapimalla juuri kummene. pahenee vain. on kuitenkin vauvalle vaaalinen jos ei huomata ajoissa.

[QUOTE="vieras";23029213]eiköhän ole ihan talven kuivatusta ja raskauden vilkastuttaman verenkierron yhteisvaikutusta jos nimenomaan sormien väleissä kutisee..

älä turhaan mitään kortisonia laita jos iho on kohtuullisessa kunnossa, ei siitä luultavasti ole mitään hyötyä. tosin kortisonivoiteiden satunnainen käyttö raskausaikanakaan ei ole yleensä haitallista sillä määrät ovat kuitenkin äärimmäisen pieniä.

jos kutittaa, kokeile vaikka lämpimällä vedellä kasteltujen käsien väliin ottaa kahvinpuruja ja hieroa niitä käsiin, raaputtaa mukavasti ja kuorii ihoa ja kahvissa oleva rasva kosteuttaa.[/QUOTE]

Itse alan ammattilaisena suosittelen ihan muuta! Eli ota heti huomisaamuna yhteys omaan neuvolaasi ja kerro oireet! Käsien /jalkapohjien kutina ei ole leikin asia! Täällä sitä syytä on turha arvuutella! JOS kyseessä hepatogestoosi, voi sen seurauksena sikiö menehtyä tilan edetessä pidemmälle ( tämä ei ole tarkoitettu pelotteluksi, vaan on fakta). Sinun ei todellakaan tarvitse miettiä olevasi ylihysteerinen, vaan sinun täytyy oikeasti ottaa neuvolaan yhteys heti huomisaamuna. Ei varmaan se jää harmittamaan että otit yhteyttä turhaan (toivottavasti) neuvolaan. Se ettet ottaisi yhteyttä ja jotain tapahtuisi niin olisi aika vaikeaa kestää, eikö? Kipinkapin yhteys neuvolaan, siellä päättävät. Ei täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei hyvää päivää..;23029309:
Itse alan ammattilaisena suosittelen ihan muuta! Eli ota heti huomisaamuna yhteys omaan neuvolaasi ja kerro oireet! Käsien /jalkapohjien kutina ei ole leikin asia! Täällä sitä syytä on turha arvuutella! JOS kyseessä hepatogestoosi, voi sen seurauksena sikiö menehtyä tilan edetessä pidemmälle ( tämä ei ole tarkoitettu pelotteluksi, vaan on fakta). Sinun ei todellakaan tarvitse miettiä olevasi ylihysteerinen, vaan sinun täytyy oikeasti ottaa neuvolaan yhteys heti huomisaamuna. Ei varmaan se jää harmittamaan että otit yhteyttä turhaan (toivottavasti) neuvolaan. Se ettet ottaisi yhteyttä ja jotain tapahtuisi niin olisi aika vaikeaa kestää, eikö? Kipinkapin yhteys neuvolaan, siellä päättävät. Ei täällä.

niin, huomenna, aamulla. mutta ap:n käsiä kutittaa nyt. eikä hysterisoiminen tällä hetkellä auta asiaan yhtään mitään.
totta kai ap varmasti soittaa neuvolaan jos vaiva ei häviä mihinkään koska ap varmasti on täysjärkinen ihminen, mutta siihen huomisaamuun asti pitäisi jotenkin pärjätä eikä se ehkä onnistu parhaiten niin että istuu sohvannurkassa pohtimassa pahimpia kauhuskenaarioita rasvaillen kortisonia sormenväleihin...

Suosittelen myöskin soittamaan heti huomenna aamulla neuvolaan. Mulla on kolme lasta ja kaikissa raskauksissa ollut hepatogestoosi. Se alkaa juurikin tuollalailla kovalla kämmenien kutinalla.
Siinä on vauvalla oikeasti riski kuolla. Mulla tämä 8kk ikäinen käynnistettiin 36+0, koska sikiö ei liikkunut juurikaan.

huvittavaa, että ihmiset luulee raskausmyrkytyksen ja hepatoosin olevan sama asia.
eri oireetkin. selvennyksenä vielä näille tietämättömille seuraavaa:
raskausmyrkytyksen eli pre-eklampsian oireita ovat korkea verenpaine, valkuaista (proteiinia) virtsassa, äkillinen turvotus ja painonnousu, päänsärky, ylävatsakipu ja silmäoireita (valonarat silmät, erilaisia näköhäiriöitä).
hepatoosissa taas ilmenee kovaa kutinaa kämmenissä, jalkapohjissa ja mahdollisesti muuallakin kehossa.

Yhteistyössä