KÄNNISTYKSEN YRITYS

Moikka,

kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa. Onkohan muita kohtalotovereita?

Olin eilen yrittämässä käynnistystä. Raskausviikot 40+4 ja kolmas lapsi. Laitettiin tippaan ja 6 tuntia kokeiltiin mutta vain muutama kovempi supistus saatiin aikaiseksi. Sitten päätin että nyt tämä tyttö lähtee kotiin ja toivoo että vauva lähtisi itsestään syntymään. Minä en ole lainkaan sairaalaihmisiä.

Onko kenelläkään kokemuksia tälläisesta tilanteesta? Onko synnytys alkanut piakkoinkin vai miten on käynyt?

käynnistyksenkokenut
Itsellä käynnisteltiin 2 viikkoa sairaalassa, ensin lääkemurusia suun kautta, sitten lääkemurusia kohdunsuulle, sitten jopa oksitosiiniä suoraan tipalla synnytyssalissa, tämän tipan ansiosta menivät vain lapsivedet jonka jälkeen piti odottaa vielä liki 4 vuorokautta ennen kuin lapsi syntyi. Koko prosessi niin raskas että olin aivan uupunut lapsen synnyttyä.

Mua ihmetyttää toi, että lähetetään kotiin kun on aloitettu käynnistys. No, mut se on näköjään paikkakuntakohtaista ja täällä sitä ei käsittääkseni tehdä. Mulla käynnistettiin rv40+0 cytotec-murusilla kohdunsuulle ja sit piti tunti maata käyrässä. Niitä murusia laitettiin muutamana päivänä muutamia kappaleita(laho pää). Kolmantena päivänä käynnistyksen aloittamisesta meni vedet ja melkein samantien alkoi supistukset. Neljäntenä päivänä syntyi poika. Synnytys oli pitkä, kivulias ja rankka, mutta hyvä mieli jäi silti. Tsemppiä!

Minä nimenomaan halusin itse kotiin koska juuri tota pelkäsin että joutuisin olemaan monta päivää sairaalassa ennenkuin lapsi syntyisi.

Siitä en tiedä miksei kotiin päästettäisi jos kerran noinkin monta päivää menee ennekuin syntyy. Meiltä on sairaalaan vain puolen tunnin matka. Että eiköhän sitä ehdi.

Minulla tilanne oli ns. kypsä eli kohdunkaula havinnyt ja paikat pehmeät mutta kohdun suu kiinni visusti. Entä teillä muilla?

Hei!

Mulla ollut melko samanlainen käynnistysyritys viime kesänä mutta viikkoja oli vain 38+6. Kokopäivän olin salissa tippa kädessä ja me saatiin hurjat supparit, jotka eivät tehneetkään työtä toivottua vaan paikat pysyi kiinni tiukasti. Kotiin en päässyt siltä istumalta vaan jouduin olemaan sairaalassa seuraavan yön. Itse sitten seuraavana päivänä halusin jo kotiin, koska koin, että tarvitsen kaikki voimat oikeaan synnytykseen ja niitä ei riitä harjoituksiin.

Pariin otteeseen synntys yritti käynnistyä itekseen seuraavien viikkojen aikana mutta lopulta taas tipalla käynnistettiin kun viikkoja oli tasan 42. Silloin paikat jo ihan kypsät mutta ei meinannut vaan kroppa perässä pysyä. Kaikki kumminkin päättyi hyvin ja suloinen tyttövauva näki päivänvalon.

Tsemppiä tulevaan!

aleta
Mulla kans kakkosta käynnisteltiin.Yhden tabun sain suun kautta, aiheutti supistuksia mutta muutapa ei tapahtunut.Niin limatulppa irtosi seuraavana päivänä.Ja kotio lähdin kun mitään ei kerta tapahtunut.N.2 viikkoa sen jälkeen lapsi vedet meni ja siitä vuorokausi niin lapsi syntyi.Synnytys kesti n.5h.Yliaikaisena syntyikin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2007 klo 10:36 käynnistyksenkokenut kirjoitti:
Itsellä käynnisteltiin 2 viikkoa sairaalassa, ensin lääkemurusia suun kautta, sitten lääkemurusia kohdunsuulle, sitten jopa oksitosiiniä suoraan tipalla synnytyssalissa, tämän tipan ansiosta menivät vain lapsivedet jonka jälkeen piti odottaa vielä liki 4 vuorokautta ennen kuin lapsi syntyi.
Siis mitä? Olen luullut, että kun lapsivedet menevät, niin korkeintaan vuorokausi olisi aikaa saada lapsi ulos, ettei tule tulehdusta tms. On varmaankin oltava antibioottitipassa sairaalassa lapsiveden menon jälkeen?

Moikka,

täällä sitä vielä kotona odotellaan josko pieni päättäisi tulla maailmaan itsestään. Maanantaina on taas aika lääkäriin ja sitten katsotaan tilannetta uudestaan. Jotenkin sitä toivoisi että synnytys käynnistyis itsestään.

Siis mitä? Olen luullut, että kun lapsivedet menevät, niin korkeintaan vuorokausi olisi aikaa saada lapsi ulos, ettei tule tulehdusta tms. On varmaankin oltava antibioottitipassa sairaalassa lapsiveden menon jälkeen?
[/quote]

Mä taas olen kuullut että on oltu kotona jopa yli viikko, vaikka vedet menneet. Toki seurattu neuvolassa tai sairaalassa tarkemmin.

Itse oli viikolla 41+5 kun alettiin käynnistelemään... Ensimmäiset kaksi päivää sain tabletteja suun kautta. Kolmantena päivänä pidettiin ns. "lepopäivä" (olimme silti sairaalassa) neljäntenä päivänä laitettiin tippa. Koko aikana ei tapahtunut mitään!! Siis supistuksia tuli jatkuvasti mutta ei ollut kivuliaita! Ja yöt saimme olla kotona, koska matka sairaalaan oli lyhyt! Neljäntenä iltana jäin osastolle yöksi ja viidennen päivän aamuna lääkäri teki leikkaus päätöksen, koska paikat olivat vain sormelle auki, kanava oli kyllä hävinnyt. Eikä vauva ollut laskeutunut.
Minut siis leikattiin viikolla 42+3! Siinä vaiheessa siihen käynnistämiseen oli NIIN kypsä että leikkauspäätös tuntui hyvältä! Toivottavasti kuitenki ensi kerralla ei tarvitsisi leikata!!!
Mutta tsemppiä sinulle käynnistykseen, toivottavasti kaikki menee hyvin ja saat pian oman nyytin kainaloon :heart:

kaynnistyksen kokenu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2007 klo 11:41 Pätkis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2007 klo 10:36 käynnistyksenkokenut kirjoitti:
Itsellä käynnisteltiin 2 viikkoa sairaalassa, ensin lääkemurusia suun kautta, sitten lääkemurusia kohdunsuulle, sitten jopa oksitosiiniä suoraan tipalla synnytyssalissa, tämän tipan ansiosta menivät vain lapsivedet jonka jälkeen piti odottaa vielä liki 4 vuorokautta ennen kuin lapsi syntyi.
Joo oltiinkin lapsen kanssa kaksi viikkoa syntymän jälkeen vielä sairaalassa, nimen omaan antibiotilla.

hei, ihan mielenkiinnosta. miksi teillä joillakin nuin vähillä viikoilla käynnistelty, vaikka paikan ihan alkutekiöissä yms ? ihan joku syy varmaan ? täällä päin niin sitkaasti käynnistelevät, aikaisintaan rv 41+6..

Yhteistyössä