KÄÄK!! Ei kettu, Facebook saattaa lopettaa toimintansa Euroopassa!

Mut miks Facebookin pitäisi saada Usaan tietoa käyttäjistään, muuta kuin heidän lukumääriä? Tai jos nyt mainoksia halutaan kohdentaa, niin kai sekin onnistuisi ilman että jonkun Selma-tädin sienireissu on heidän tiedossaan?
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
Mut miks Facebookin pitäisi saada Usaan tietoa käyttäjistään, muuta kuin heidän lukumääriä? Tai jos nyt mainoksia halutaan kohdentaa, niin kai sekin onnistuisi ilman että jonkun Selma-tädin sienireissu on heidän tiedossaan?
No nyt moni taitaa paiskata tietokoneen seinään tai järveen:ROFLMAO:

”Facebook-tilin poistaminen ei myöskään lopeta tietojen keräämistä. Silloin Facebook vain luo sinusta varjoprofiilin. Ja sen profiilin tietoja sinulla ei ole oikeus hallinnoida senkään vertaa.

Ainoa tapa välttää Facebookin seuranta, on lopettaa internetin käyttö.”


 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mut miks Facebookin pitäisi saada Usaan tietoa käyttäjistään, muuta kuin heidän lukumääriä? Tai jos nyt mainoksia halutaan kohdentaa, niin kai sekin onnistuisi ilman että jonkun Selma-tädin sienireissu on heidän tiedossaan?
Jos Facebook, Google ja vastaavat eivät saa kerätä netin käyttäjistä mahdollisimman yksityiskohtaisia tietoja, niin niiden liikeidea menee nurin. Nimenomaan ihmisten henkilökohtaisia tietoja kaupallisesti hyödyntämällä ne saavat rahansa. Selma-täti on siinä mielessä aivan yhtä tärkeä kuin kuka tahansa muukin.

Lähes kaikilla nettisivuilla on käytössä jokin näiden firmojen tiedonkeruupalikka tai koodinpätkä, joten seurannalta on lähes mahdotonta välttyä.

Useimmat ihmiset eivät ikinä hyväksyisi, että viranomaiset keräisivät heistä näin äärettömän yksityiskohtaisia tietoja. Mutta firmojen tekemänä se onkin ihmisille yhtäkkiä ok.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama ja Echo
Jos Facebook, Google ja vastaavat eivät saa kerätä netin käyttäjistä mahdollisimman yksityiskohtaisia tietoja, niin niiden liikeidea menee nurin. Nimenomaan ihmisten henkilökohtaisia tietoja kaupallisesti hyödyntämällä ne saavat rahansa. Selma-täti on siinä mielessä aivan yhtä tärkeä kuin kuka tahansa muukin.

Lähes kaikilla nettisivuilla on käytössä jokin näiden firmojen tiedonkeruupalikka tai koodinpätkä, joten seurannalta on lähes mahdotonta välttyä.

Useimmat ihmiset eivät ikinä hyväksyisi, että viranomaiset keräisivät heistä näin äärettömän yksityiskohtaisia tietoja. Mutta firmojen tekemänä se onkin ihmisille yhtäkkiä ok.
Mä oon huomannu että jossain paikoissa on kohdennettua mainontaa, ihan täällä Kaksplussallakin. Mut ei se muhun vaan toimi.

Jos mä kirjoitan että olisi mukava mennä muksujen kanssa kalaan, niin en mä innostu jos kohta on joku K-marketin mainos alapuolella "haukifile alennuksessa."

Ymmärrän että kaupat joutuvat laittamaan hirveästi ruokaa ja tavaraa roskiin, koska eivät tiedä mitä asiakkaat tulevat ostamaan.
Mutta mun mielestä pitäis siirtyä enemmän tilausmeininkiin ruuan ja tavaran suhteen, eikä niin että rahan ja mainonnan takia menetämme lopunkin yksityisyyden.
 
Viimeksi muokattu:
Ja heti sanon kuittailijoille, etten käytä sitä hömppämielessä, vaan lähinnä harrastuksissa, joissa se on mitä parhain tiedotuksessa, koulutuksessa, kuvapankkina jne jne.

Koskee myös Instaa, siihen olen pettynyt, en enää käytä enkä ole lämmennyt.

Kyllä sen tilalle jokin muu tulis.
Mulle suhteellisen se ja sama vaikka loppuiskin, ihmiset on pärjänneet vallan hyvin ilmankin tuota. Olisi oikeastaan hyvä kun loppuisikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Se olisi kyll jänmää vietän paljon aikaa Facebookissa, harrastusten, kierrätyksen, kaupunkini keskusteluryhmissä jne. Olen saanut niistä niin paljon että niiden menettäminen tuntuisi kyllä.
Mutta elin ennen Facebookkiakin hyvin. Liityin sinne 2008.
Minulla olisi varmasti enemmän aikaa harrastaa yms jos en olisi netissä.
 
Onhan MeWe jo olemassa, vastaava kuin FB.
Jenkkilästä tuokin on. Loppuuko sekin?


Hyväksyntä
Tämä on sopimus, joka on muodostettu yrityksen Sgrouples, Inc. (tunnetaan nimellä ”MeWe”), jonka toimipaikka on Los Angeles, Kalifornia, ja joka omistaa ja operoi sivustoa https://mewe.com (”MeWe”-sivusto”), MeWe-ohjelmistoa sekä MeWe-mobiilisovelluksia (yhdessä ”MeWe”, ”MeWe-palvelu” tai ”Palvelu”) ja sinun (”sinä” tai ”Sinä”), Palvelun käyttäjän, välille. KÄYTTÄMÄLLÄ PALVELUA TIEDOSTAT JA HYVÄKSYT NÄMÄ PALVELUEHDOT JA MEWE:N TIETOSUOJAKÄYTÄNNÖN, JOTKA LÖYTYVÄT OSOITTEESTA https://mewe.com/privacy, JA JOTKA ON SISÄLLYTETTY TÄHÄN OSANA SOPIMUSTA. Mikäli et hyväksy jotakin näistä ehdoista, et voi käyttää Palvelua.
 
Sosiaalinen media on siitä jännä juttu, että sen hyödyt ovat aivan mahtavia, mutta kolikon kääntöpuoli on täysin päinvastainen. En sinällään ihmettele, ettei Eurooppa halua jakaa tietoa käyttäjistään jenkeille.
Edes tiedonkeruu ei ole niin paha kuin se, että sinun käyttäytymistäsi halutaan ennustaa ja ohjailla. Se on minusta pelottavaa. Sinua ohjaillaan ilman, että edes huomaat sitä itse.

Kun käytät sosiaalista mediaa, et oikeastaan enää hyödynnä tekniikkaa oman valintasi mukaan ja omiin tarpeisiisi, vaan sinua hyödynnetään ja sinusta onkin tullut tuote.
 
Kyllä sen tilalle jokin muu tulis.
Mulle suhteellisen se ja sama vaikka loppuiskin, ihmiset on pärjänneet vallan hyvin ilmankin tuota. Olisi oikeastaan hyvä kun loppuisikin.
Toi koskee niitä jotka ei käytä muuhun kuin lemmikkiensä, sienikorien ja matkakuvien ym ym tyhjänpäiväisen jakeluun

Aloituksessa jo kerroin, miksi se olisi mulle pettymys jos lakkautetaan. Itse liityin vasta 2017 koska se liittyi olennaisesti uuteen harrastukseen, tiedon ja kokemusten jakamiseen ja oppimiseen. Harrastus on luvanvarainenkin, että siinä mielessä ei mikään hömppäjuttu ;)
 
Mut miks Facebookin pitäisi saada Usaan tietoa käyttäjistään, muuta kuin heidän lukumääriä? Tai jos nyt mainoksia halutaan kohdentaa, niin kai sekin onnistuisi ilman että jonkun Selma-tädin sienireissu on heidän tiedossaan?
Facebook ennakoi käyttäjiensä käyttäytymistä ja pyrkii tarjoamaan kohdennettua mainontaa ennenkuin tiedät itse tarvitsevasi tuotetta. Kun miettii miten isot rahat yrityksellä pyörii, ottaen huomioon, että sinä olet heidän tuotteensa ja sinut pyritään pitämään mahdollisimman riippuvaisena, jotta vietät enemmän aikaa ruudun edessä... on aika selvää, miksi tiedot halutaan siirtää jenkkeihin. On myös selvää, miksi tätä kiristysleikkiä leikitään. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että viekööt naamakirjat ja instat mennessään.
 

Yhteistyössä