kaavinta?

Taidan olla jo myöhässä vastauksen kanssa, mutta jospa olisi apua muille.

eli, mikäli kohtu ei tyhjene kunnolla itsestään, voidaan tehdä joko kaavinta tai lääkkeellinen tyhjennys. Nykyään suositaan ilmeisesti enemmän tuota lääkkeellistä tyhjennystä, koska se on elimistölle helpompi tapa kuin kaavinta.

Lääkkeellinen tyhjennys: Lääkäri antaa kotiin 2-3 cytotec pilleriä jotka asetetaan itse emättimeen, esim seuraavana aamuna. Tämä aiheuttaa kohdun supistumista minkä tarkoituksena on saada kohtu tyhjenemään. Saat myös vahvempia kipulääkkeitä varten reseptin. Kivut on kovien menkka kipujen luokkaa, joillakin kuitenkin todella kovia. Nuo kipulääkkeet kuitenkin auttavat hyvin. n. viikon päästä on kontrolli, jossa katsotaan onko kohtu tyhjentynyt kunnolla. Mikäli ei, listalla on seuraavana se kaavinta. Vuoto on runsaudeltaan menkkojen luokkaa, mikäli vuoto pysyy niukkana on todennäköisesti edessä kaavinta

Kaavinta: Ravinnotta ja juomatta oltava nukutuksen takia. Saat lääkäriltä cytotec pillerin joka asetaan emättimeen ja annetaan vaikuttaa n. 4 tuntia. Lääke pehmentää kohdunsuuta. kipuilua ja pientä vuotoa voi esiintyä tässä vaiheessa. Itse toimenpide suoritetaan päiväkirigiassa, nukutuksessa eli se ei satu. toimenpide kestää noin 15 min, minkä jälkeen voit heräillä rauhassa heräämössä. Herätessä voi tuntua kipua, mutta lääkettä saa heti ja sitä kannattaa kyllä ottaa. Herättyäsi saat hiukan syötävää ja sitten sinut kotiutetaan. Sinulla tulee olla saattaja matkassa ja seuraavaa yötä ei saa olla yksin. Saat kovia särkylääkkeitä reseptillä ja hyvät hoito-ohjeet. Vuotoa tulee viikon pari, mutta ei yleensä ole kauhean runsasta. Kontrolli omalla gynellä noin kolmen viikon kuluttua.
Tämä on elimistölle kaikkein rankin vaihtoehto, mutta joskus välttämätön.

Omia kokemuksia: Omalla kohdalla on kolme km. Eka kaavittiin (keskeytynyt km), toiste en mene kuin väkisin. salissa avuton olo, jalat levällään ja telineisiin köytettynä. sali täynnä porukkaa. vaikka olikin mukavia tyyppejä oli tilanne tosi alistava. Onneksi tuli unimatti. särky alkoi heräämössä, mutta onneksi sain heti hyvät tropit. niukkaa vuotoa tuli viikon verran. kipuilua muutama eka päivä, ne vietinkin sängyssä kaverinani kolmio lääkkeet ja uni. Muutenkin paranin suht hyvin, siis fyysisesti. Menkat alkoi 7 viikon kuluttua, kierto suht, säännöllinen heti..

Toinen meni sponttaanisti kesken. Koin tämän paljon helpommaksi kuin tuon kaavinta rumban. Vaikka kivut oli kovat ja vuotoa oli tosi paljon, se oli jotenkin helpompaa. Edelleen kolmiolääkkeitä söin, mutta olo ei ollut missään vaiheessa niin voimaton kuin Kaavinnan jälkeen. En osaa selittää paremmin tätä eroa. Kyllä se luonnon tapa näköjään on helpoin tapa. Menkat 4 viikon kuluttua, heti säännöllisenä.

kolmas on nyt parhaillaan käsillä (km ei alkanut, vaikka sikiön sydän ei ole sykkinyt kuukauteen). Huomenna laitan noi lääkkeet aamulla ja sit katellaan. Sain valita haluanko kaavinan vai lääkkeet. Valinta oli helppo. Välttelen kaavintaa niin kauan kuin voin. Toivotaan etten joudu siihen.

Toivottavasti oli apua jollekin. Toimintatavat noissa operaatioissa voi vaihdella tietty paljonkin

kohtalotoveri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 00:03 hanna kirjoitti:
Kaavinta: Ravinnotta ja juomatta oltava nukutuksen takia. Saat lääkäriltä cytotec pillerin joka asetaan emättimeen ja annetaan vaikuttaa n. 4 tuntia. Lääke pehmentää kohdunsuuta. kipuilua ja pientä vuotoa voi esiintyä tässä vaiheessa. Itse toimenpide suoritetaan päiväkirigiassa, nukutuksessa eli se ei satu. toimenpide kestää noin 15 min, minkä jälkeen voit heräillä rauhassa heräämössä. Herätessä voi tuntua kipua, mutta lääkettä saa heti ja sitä kannattaa kyllä ottaa. Herättyäsi saat hiukan syötävää ja sitten sinut kotiutetaan. Sinulla tulee olla saattaja matkassa ja seuraavaa yötä ei saa olla yksin. Saat kovia särkylääkkeitä reseptillä ja hyvät hoito-ohjeet. Vuotoa tulee viikon pari, mutta ei yleensä ole kauhean runsasta. Kontrolli omalla gynellä noin kolmen viikon kuluttua.
Tämä on elimistölle kaikkein rankin vaihtoehto, mutta joskus välttämätön.

Omia kokemuksia: Omalla kohdalla on kolme km. Eka kaavittiin (keskeytynyt km), toiste en mene kuin väkisin. salissa avuton olo, jalat levällään ja telineisiin köytettynä. sali täynnä porukkaa. vaikka olikin mukavia tyyppejä oli tilanne tosi alistava. Onneksi tuli unimatti. särky alkoi heräämössä, mutta onneksi sain heti hyvät tropit. niukkaa vuotoa tuli viikon verran. kipuilua muutama eka päivä, ne vietinkin sängyssä kaverinani kolmio lääkkeet ja uni. Muutenkin paranin suht hyvin, siis fyysisesti. Menkat alkoi 7 viikon kuluttua, kierto suht, säännöllinen heti..

Toivottavasti oli apua jollekin. Toimintatavat noissa operaatioissa voi vaihdella tietty paljonkin
Sama fiilis jäi kaavinnasta. En kyllä saanut itse valita, jouduin olosuhteiden pakosta :'(

mä sain valita kaavinnan tai lääkkeellisen kun raskaus selvisi tuulimunaksi.valitsin kaavinnan.oli todella helppo kokemus fyysisesti.nukutettiin ja kun heräsin niin kaikki oli ohi.vuotoakin oli vain muutama hassu päivä,sekin niin pientä että selvisi pikkuhousunsuojilla.kipuja ei nimeksikään.mulle valinta ei ollut edes vaikea,olin kuullut niin paljon huonoa lääkkellisestä :/

Mulla sikiö kuoli kohtuun, rv 11.

Sain valita, otin sen lääkkeellisen tyhjennyksen. Kamalat kivut (Se supistelu tuntui valehtelematta rajummalta kuin esikoista synnyttäessä), vuoto kesti melkein 3 viikkoa ja oli todella runsasta. Kotiutuksen jälkeen olin heikossa kunnossa, huimausta ja pahoinvointia vielä 2-3 päivää.
Eikä sieltä kaikki edes tullut pois.

6 viikon päästä todettiin kohtutulehdus koska sinne oli vielä jotain jäänyt.
Silloin ei enää ollut muita vaihtoehtoja kuin se niin kovasti pelkäämäni kaavinta.

Totta kyllä, että oli vähän "alistettu" olo siellä toimenpidehuoneessa, porukkaa ja kirkkaat valot, mutta nukutuksessahan se kuitenkin tehtiin. Vähän kipuja, muttei lähellekään sitä kuin niiden lääkkeiden kanssa. Jälkivuoto niukkaa ja loppui viikossa. En edes tarvinnut särkylääkkeitä kuin ne pari tablettia sairaalassa.
Tässä yhteydessä tenttasin myös hoitavaa kätilöä. Mitään tutkimuksia ei silloin vielä oltu tehty, mutta hoitsujen kahvipöytäkeskusteluissa oli pohdittu monesti, että lääkkeellisistä keskeytyksistä/tyhjennyksistä epäonnistuu isompi osa ja potilaat kärsivät useammin kovista kivuista.
Mutta tämähän nyt on sitten vaan kuulopuhetta.

Yksilöllisiä juttuja nuokin siis kai ovat, mutta itse en enää ikinä suostuisi niiden lääkkeiden kanssa leikkimään.

Mulla ei asetettu vaihtoehtoa, puhuttiin rypäleraskaudesta, istukka oli viel kohdus, muttei muuta...ei kuulemma tuu lääkkeellisesti välttämättä pihalle...Olin kaavinnas tänään, fyysisesti ei kovin hankalaa, ainut oli kauhia paniikki, kun en oo ollu aiemmin nukutuksessa...Mulla oli eka keskenmeno, eli ei lääkkeellisestä kokemusta. Rasittavinta oli odottelu, itse toimenpide ei kauaa kestänyt...

Spontaanista keskenmenosta jäi sittenkin tavaraa joka kaavittiin eilen päiväkirurgiassa. Epämääräistä tiputtelua, jota ei pidetty ensin vaarallisena. Syömättä ja juomatta jouduin itse asiassa olemaan pitkiä aikoja varalla eri vaiheissa ja vasta neljäs kerta toden sanoi.

Rasittavinta siellä oli odotella noin neljä tunti vuoroa ja pelkäsin tietty nukutusta, mutta meni ok ja heräsin jo 15min päästä. Ei juuri kipuja ja nyt ei enää paljoo tuu mitään. Toimenpiteestä just vrk. Taitaa se olla niin että joillakin se ei millään itsestään tyhjene, joten asiansa osaava gyne kaapii sen taidolla. Pitää vaan vaatia lääkäriä selittämään missä mennään. Ei jäänyt mitään kammoa hommasta.

Mulla todettiin 12 viikon ultrassa kuollut sikiö, joka vastasi viikkoja 11+0. Menin pari päivää ultran jälkeen kaavintaan , mulla ei ollut mitään kipuja eikä vuotoja, yllätys ultrassa oli täydellinen.

Mulla kaavinnassa kamalinta oli se odottelu... :'( Ultran jälkeen soitin silloin heti ajan, sain sen maanantaille (tiistaina soitin, siis melkein viikon päähän) mutta menin torstaina päivystyksenä (soitin ke, ja sanoivat et olen ravinnotta ja menen sinne odottamaan). Lääkäri ensin ultrasi, sanoi jos voitais lääkkeellisesti keskeyttää, mutta sikiö oli niin turvonnut ja kerännyt nestettä että kaavinta oli ainoa vaihtoehto. Laitettiin se pilleri, ei vieläkään vuotoa eikä mitään.

Salissa oli kyllä kamala odottaa nukkumattia, mutta vain siksi kun siellä oli kylmä, ja oli todella paha mieli kun joutui lapsesta luopumaan. Kuitenkin sinne itse halusin ennen aikaa, koska tilannetta pahensi tieto masukin tilasta. :'( :'( Toimenpide oli nopeasti ohi, minulla ei mitään kipuja tullut, ja jälkivuotoakin kesti vain sen ja seuraavan päivän. Sairaalassa sain yhden särkylääkkeen, muuta en tarvinnut.

Onhan se siellä salissa epämukava asento vielä kun on niin paljon ihmisiä hääräämässä siinä, mutta mä en tajunnut kantaa siitä huolta, enemmän mua huoletti se meidän pieni rakas jota oltiin meiltä lopullisesti pois ottamassa...

Minulla on ollut useampia keskenmenoja.
Yksi niistä tyhjennyksistä tehtiin tableteilla,sairaalassa,kätilön valvonnassa.Ilmeisesti käytäntö on erilainen eri paikkakunnilla.Reilun kuukauden päästä jouduin kaavintaan,koska kohtu ei ollut tyhjentynyt kokonaan ja oli jo alkava kohtutulehdus.
Kaikki muut tyhjennykset on tehty kaavinnassa ja niistä minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa.Helppo juttu nukutuksessa, ei isommin kipuja ja vuotoa ihan vähän jälkikäteen.

Yhteistyössä