KÄÄK! Luomi on tummunut!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HyppyKeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HyppyKeppi

Aktiivinen jäsen
12.12.2005
2 682
0
36
Mulla on nivusessa ollut jo jokusen vuoden sellainen n. 0,5 cm ihosta ulkoneva luomi, jonka väri on ollut ihonväri.
Nyt huomasin, että se onkin tummunut täysin.
Oisko voinut hankautua rikki? Vai voisko johtua jostain muusta?
Onkohan vakavaakin? Aamulla ajattelin soittaa heti lääkäriin, mutta hermostuneena piti tietty vielä tännekin tulla vouhaamaan... :|

Tummuminen ei niin haittaa, huonompia oireita on jos se vuotaa, muuttuu osittain punaiseksi, epäsymmetriseksi tms.
Multa on 2 tummunutta leikattu pois, ne oli ihan ok. Ne menee aina tutkittavaksi.

Värin muuttuminen on aina sellainen "varoittava" merkki. Ei toki aina tarkoita mitään, mutta aina luomessa tapahtuvat muutokset on syytä ottaa vakavasti.

Mutta onko kyse luomesta? Ettei ole ihokasvain?

vähän OT mut..
Missä luomia poistetaan? siis ihan terveyskeskuslääkärin kauttako alkaa edetä vai minkä kautta?

Itselläni on vuosia ollut luomia, joista osa häiritsee elämää todella (kainalossa mm. karvoituksen keskellä oleva on aika ikävä, nainen kun olen ja kainalosta karvoja ajelen.. toinen ikävä on rintaliivien kohdalla niin, että välillä hiertää todella paljon.. plus monen monta muuta ulkonevaa ja häiritsevää.. )..

En mie tiiä, mikä se on, mutta luomeksi olen sitä ajatellut. Eikä siihen koskaan ole kukaan gyne tai vastaava puuttunut, vaikka sen tuosta kyllä huomaa. Mulla on nyt ollut yhdet mammahousut käytössä, jotka ois voinut sitä hangata. Plaah! Kaikkea sitä kanssa tulee! Täytyy vaan nyt saada nukutuksi ja soitan tosiaan aamusta lääkäriin. Tämä tummuminen on tapahtunut ihan muutamassa päivässä nyt, koska juurikin sitä katselin ja oli vielä ihan vaalea muutama päivä sitten. :|

Alkuperäinen kirjoittaja vieras utelee:
vähän OT mut..
Missä luomia poistetaan? siis ihan terveyskeskuslääkärin kauttako alkaa edetä vai minkä kautta?

Voit varata ajan oman alueesi terveyskeskukseen luomen poistoon, eli ihan julkisen puolen tk-lääkäri tekee niitä toimenpiteitä. Tai sitten yksityiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Ei täs nyt vielä luomen poistoonkin tahtois lähteä. :|

Se on tosi helppoa ja nopeaa, nou hätä :)

Raskaus taitaa olla se mielessä päälimmäisin asia, oletan =)

Onnistuu silloinkin, mulla toinen luomi poistettu tyttöä odottaessani.
Jos siis tosiaan haluaa luomen pois/lääkäri ehdottaa poistamista, mutta voihan olla ettei sitä tarvitse poistaa.

Niinhän se on. *huokaus*
Ja kun tässä elämän aikana on ihan riittämiin leikelty, niin ei taas jaksaisi. :| Täällä mä jo luen netistä melanooma kirjoituksia... :/

Ihan iisi homma se luomenpoisto. mulla poistettiin rinnan alta kun hankas rintsikoita, jalkapöydän päältä on poistettu ja nyt olen menossa poistattamaan paria luomea joita on alkanut kutittamaan ja ovat turvonneet.

Ei mua se poistaminen yhtään kyllä loppu viimeksi pelota/jännitä. Vaan se, että voiko tuo olla jotakin vakavempaa??? :|

Harvemmin. Ensinnäkin toisin kun luullaan, ihosyövät ym. ei läheskään aina ala luomesta, päinvastoin. Sitäpaitsi raskauden aikana pigmentit käyttäytyy jotenkin erilailla, ja luomien tummuminen on siks tosi yleistä. Mä käyn kerran vuodessa näiden omien luomieni takia lääkärillä, just viimeksi 2 viikkoa sitten siellä vierähti pari tuntia, on tullut kuultua ne jutut muutamaan kertaan :D

Voihan se toki olla, aina kun poistetaan luomi se lähetetään patologille tutkittavaksi. Kyllä lääkäri pystyy kuulemma jo ulospäin näkemään onko jotain huolestuttavaa, aina ei kuiteskaan näin käy. Ei kannata hermoilla vielä kun ei ole mitään hermoilemisen aihetta, hyvähän se tietty on toisen sanoa :/ Tuloksissa menee muutama viikko kun ne tutkii sitä luomea.

Koitahan saada nukuttua ja aamulla sit lääkärille näyttämään.

Jos siis tosiaan haluaa luomen pois/lääkäri ehdottaa poistamista, mutta voihan olla ettei sitä tarvitse poistaa.

Onnistuu ilman muuta. Tehdäänhän sitä muunlaisiakin leikkauksia raskauden aikana ;) Tarkoitin kylläkin sitä, että kun on raskaana, niin sitä varmasti jokainen toivoo, ettei tarvitsisi syödä lääkkeitä, käyttää lääkeaineita tai joutua minkään muunkaan asian takia hoidettavaksi.

Onnistuu ilman muuta. Tehdäänhän sitä muunlaisiakin leikkauksia raskauden aikana ;) Tarkoitin kylläkin sitä, että kun on raskaana, niin sitä varmasti jokainen toivoo, ettei tarvitsisi syödä lääkkeitä, käyttää lääkeaineita tai joutua minkään muunkaan asian takia hoidettavaksi.

Tietysti. Mutta ei tosiaan ehkä tarvitse edes poistaa, ja jos tarvitsee, se vie vain muutaman minuutin eikä sen vuoksi tarvitse yöunia menettää :hug: En siis vähätellyt, vaan yritin sanoa että ottaa ihan rauhallisesti vaan =)

Yhteistyössä