K-S keskussairaala

minä pyöräytin tuon meidän ipanan siellä. Hengissä selvittiin Sen huomasin että piti olla tiukkana jos halusi jotain tehdä "oman pään mukaan". Varsinkin vanhemmat kätlöt ja lääkärit ovat hieman kaavoihinsa kangistuneita. Mutta, ilokseni huomasin että paljon oli myös uusia nuoria kätilöitä, joiden ammattitaito oli erittäin luotettavaa. Mun synnytykseen osui mäihällä kaksi mukavaa nuorta kätilöä. Kivunlievitystä tarjottiin, ei tarvinnut vaatimalla vaatia. Asennoksi jouduttiin valitsemaan puoli-istuva, koska käytössä oli imukuppi ja väliliha piti leikata. kaikin puolin synnytyskokemus jäi positiivisesti mieleen. osastollakin olivat mulle mukavia mutta jälkeenpäin kuulin kaverilta joka oli siellä kesätöissä että henkilökunta puhui paskaa potilaista kahvihuoneessa
Jos jotain negatiivista pitää sanoa, niin raskauden aikaisessa hoidossa olisin toivonut että minua olisi kuunneltu enemmän. Olisin halunnut synnytystapa-arvioon, mutta eipähän ne minua sinne päästäny. Lopputulos oli se, että pääsin kokoarvioon rv 38+3 ja sielläkin arvioitiin vauva pienemmäksi kuin se oli. Samana iltana synnytin ja jouduttiin imukuppisynnytykseen kun vauva oli huonossa asennossa. Ja ahtauden vuoksi vauva sai ilmarinnan ja joutui teho-osastolle elvytyksen jälkeen Tältä olisi vältytty jos olisin päässyt sinne hemmetin synnytstapa-arvioon...
Mutta kuten sanoin, hengissä ollaan ja ehkä joskus vielä uskallan hankkiutua raskaaksi

semmonen tuli vielä mieleen että muistaakseni yhdessä synnytyssalissa oli siellä enemmänkin kaikkea synnytystä helpottavaa vempainta (esim. jakkara, säkkituoli jne...) eli kannattaa ajoittaa synnytys eiruuhka-aikaan

ja vielä tuli yks juttu mieleen. yks ammekin on avautumisvaihetta varten mutta muista pyytää siihen tarpeeks lämmintä vettä, mulle ne laitto ihan viileetä vettä

taustalta huutelen
Mulla on kokemusta kolmesta synnytyksestä siellä eikä huonoa sanottavaa kyllä oo! Aina oon saanu haluamani kipulääkkeet. Kätilöitä ollut hyvinki eri tyyppisiä mutta ei siellä mitään "nokkapokkaa" päässyt syntymään. Ihan jees paikka!!!
:D

toukomamma harmaana
jatkokysymys: onko kukaan synnyttänyt siellä muuten kuin selällään/puoli istuvassa asennossa? miten suhtautuvat esim kyykkyyn, onko siellä useampia jakkaroita? haluaisin liikkua mahd.paljon avautumisvaiheessa, ja mielellään synnyttää aika pystyssä. onnistuukohan? ottavatko mielellään vastaan sellaisen "toivelistan" asennoista ja puudutuksista yms. kiitos!

Sain neuvolasta sellaisen esitietolomakkeen synnytyssairaalaan jätettäväksi. Siinä sai esittää toivomuksiaan synnytyksestä ja sen kulusta, puudutuksista ym.

Samalla lomakkeella ilmoitetaan myös tytön/pojan nimi mahdollista hätäkastetta varten.

-satu- harmaana
Minä synnytin siellä reilu 3,5kk sitten!!!
Äippäpoli käyntejä tuli ennen synnyttämään menoa useempia ja nekin työssä olevat hlö:t olivat (ainakin minulle) tosi ystävällisiä ja ihan kivoja...
Synnyttäessäni salissa oli kätilö (TOSI IHANA!!!) ja kätilöopiskelija! Molemmat kannustivat koko ajan ja minunkin toiveet ottivat huomioon. Mutta synnytyslääkäri (naislääkäri.joka kävi laittamassa kohdunkaulanpuudutteen) oli töykeä ja jotenkin "äkäsen" oloinen..Sanoin miehelle että hui, tuoko pistää piikin muhun!! \|O :whistle:
Olin tyttöni kanssa sädesairaalan puolella (osasto6) ja siel oli muutama TOSI IHANA kätilö-hoitaja, joiden kanssa pystyin puhumaan ihan kaikesta ja joilla tuntui olevan aikaa muillekin kuin vaan vauvalle...
Mutta kaikenkaikkiaan ei oo kun hyvää sanomista sieltä...!!!!!!!!!

tsemppiä!!! :D :D

Minulla on valitettavasti huonoja kokemuksia..Eka synnytykseni oli ihan ok vaikka kipeänä jäikin mieleeni, en nimittäin ehtinyt saamaan MITÄÄN lievityksiä.. kätilö oli kuitenkin nuori ja mukava. Toinen olikin sitten (8kk sitten) sellainen että ei muuten toistu. Olen päättänyt että kolmatta kun menen synnyttämään niin sama kätiö ei tule minulle, vaadin vaihtoa jos niin huono tuuri käy, että se sama noita astuu ovesta. Se oli siis aivan järkyttävä akka..Oikeesti kuin ilkeä noita-akka joka nautti mun kivuista, oikein sörkki ja satutti lisää ja tosi töykeä, ei hymyn häivää sen kasvoilla koko aikana, eikä kysynyt koko aikana mun voinnista mitään..Meidän piti tehdä silloin valitus siitä, mutta se jäi tekemättä, tekis kyllä mieli vieläkin tehdä...sen verran voin paljastaa että sen akan nimikirjaimet on R.O. Et toivottavasti ei satu teidän kohdalle..

Mä synnytin siellä viime elokuussa. Alku näytti pahalta kun kätilö oli tosi epäystävällinen ja aikoin lähettää minua vielä kotia kun samalla supistukset tulivat jo tosi kovina 3 minuutin välein.... Minun onneksi kätilö vaihtui, joka oli TOSI mukava =) Kivunlievitystä annettiin tarpeeksi ja synnytyksestä jäi tosi hyvä fiilis!

:attn: Osastolla oli aivan hirveää!! Meille luvattiin perhehuonetta, jota ei ikinä saatu vaan annettiin uusille tulijoille, meidät "unohdettin" vaikka kävin vähän väliä kysymässä... Hoitajat oli tosi outoja. Viidestä ehkä yksi oli mukava. Mulla jäi fiilis, että ei niitä oikeen edes kiinnostanut koko homma!! Sitä on ite sillon jotenkin niin uudessa tilanteessa pienen vauvan kanssa, eikä todellakaan halua nähdä irvisteleviä hoitajia....Musta se oli aika uskomatonta!!!!!! :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2005 klo 17:59 janna kirjoitti:
minä menossa myös sinne heti kun tuo vaavi päättäisi tulla ulos.
Polilla kun olen käynyt niin kätilöt on ollu aivan ihania ja lääkärit taas ei,varsinkaan tämä viimesin mies lääkäri,tai liekköharjoittelija..
se on pitkätarina mutta jo se että odotin 1,5h että ultras n.1minuutin ja en edes nähnyt koko kuvaa,eikä hän kertonut mitään(saati merkannut mitään neuvolakorttiin,paitsi pvm,rv.viikot)niin ja huippu oli että sen jälkeen hän lätkäisi kasan paperia mahan päälle ja lähti kävelemään..
sehän mua sapetti meinaan enhän mä nää misää sitä geeliä on..eikä sitä enää tuppaa taipuunkaan.
sillä lääkärillä ei oo mitään asiaa samaan huoneeseen,sen tein kyllä selväksi.
Tässä oli siis vain osa tarinaa,kätilötkin oli ihmeissään toiminnasta.
mutta avoimin mielin menen synnyttämään =)

mulla samanlainen kokemus tuosta mieslääkäristä ku kävin tuos joulukuun alussa siel, just samanlai se mulle teki mut jouduin kyl oottaa et pääsin käymää siel ultras ni 2 ja puol tuntia... ens kuun alussa ois lasketuaika ja toista ootellaan. aikasemmin en oo synnyttäny tuolla mut avoimin mielin oon menossa
=)

Minä synyttänyt siellä neljästi ja joka kerta mukavia ovat olleet. Yksi kätilö otti hermoon mua mutta se on varmaan jo jääny eläkkeelle? oli sillon jo iäkäs. Ekan kerran synnytin siellä 12.-95 ja viime kerta oli 11.-04 tosin olen ollut vain toisella niistä osastoista, eli ei kokemuksia toisen henkilökunnasta. :wave:

Yhteistyössä