k-15 pelit ym

  • Viestiketjun aloittaja niuhottaja
  • Ensimmäinen viesti
niuhottaja
pelaako perheenne 10 vuotias k-15 pleikkapelejä ja katsooko k-15 elokuvia?minun tekee mieli kieltää tekken, mafia ym pelit, mitä kotiin kantautuu kavereilta lainaan. olenko kalkkis?
 
Joskus tuntuu että monet vanhemmat kuvittelevat että heidän lapsensa on jotenkin tavallista varhaiskypsempi! Kärjistetysti tästä seuraa lapsia, joihin on vaikeaa tai lähes mahdotonta tehdä vaikutusta millään! Siis sadut, elokuvat ja muut, jotka itselle olivat tosi vaikuttavia lapsena, ovatkin tylsiä, lapsellisia, eivätkä herätä ajatuksia tai tunteita. Itse haluaisin varjella omaa pikkuistani tällaiselta "mikään ei tunnu miltään ilmiöltä".
Kieltämisellä on minusta sekin merkitys, että lapsi tajuaa, että on aikuisten asioita ja lasten asioita. Vaikka ikärajat eivät mitään lakeja olekaan, on minusta hyvä, jos aikuinen ottaa ne vakavasti. On lapsellekin helpompaa, kun ei tarvitse erikseen neuvotella joka asiasta, vaan tietää, että ei saa. Itse en vuokraa miehen lapselle k-15 elokuvia, eikä asiaa varmaan muuttaisi se, vaikka lapset meillä asuisivat.
Eli minusta teet oikein, haluan itsekin kalkkisäidiksi, kunhan vauva vaan vähän kasvaa! ;)
 
Meillä katsoo kohta 7.v leffoja jotka on kielletty 7.v ja kohta 11.v myös katsoo samoja, mutta 12.v saa katsoa leffoja jotka on kielletty alle 11.v, peleissä myös ikärajat pitää, ja olen sanonut sen myös lasten kavereille meidän säännöt, ikärajat on ja kiroilla ei saa, jotkut ei ole uskonu, olen käskenyt mennä kotiinsa, ja takas saa tulla jos osaa käyttäytyä, jotkut ei ole tulleet koskaan... :wave:
 
metsänpeikko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 14:59 niuhottaja kirjoitti:
pelaako perheenne 10 vuotias k-15 pleikkapelejä ja katsooko k-15 elokuvia?minun tekee mieli kieltää tekken, mafia ym pelit, mitä kotiin kantautuu kavereilta lainaan. olenko kalkkis?
Ei kyllä ainakaan luvan kanssa!
Meillä on kyllä lapsi kohtaisia eroja näiden rajojen kanssa. Kahdella keskimmäisellä tuo mielikuvitus tahtoo laukata ilmankin joten heidän kohdalla olen tosi tarkka mitä näkevät ja pelaavat. Kahden vuoden marginaalilla saatetaan ikärajat ylittää mutta sekin on kyllä niin tapauskohtainen juttu. Kolmetoista vuotias sai nyt ensimmäisen räiskintäpelin (jossa ikäraja 11) näitä ei meillä ole ennestään lainkaan.
 
tätimonica
EI TODELLAKAAN PELAA/KATSO!!!

kuulun niihin vanhempiin, jotka ovat tarkkoja ikärajojen kanssa. tuskin ammatti-ihmiset niitä ikärajoja huvikseen laittaa, tai kiusaksi. kyllä ne on tarkasti mietitty lapsen/nuoren kehitystä ja kasvua ajatellen.

k-15 pelit ja elokuvat ovat mielestäni todellakin jo enemmän aikuisten juttuja.

kapinoikoon vaan vaikka vastaan.

VASTUU ON VANHEMMILLA. (yhteiskunta voi jo tarpeeksi huonosti ja siitä kertoo täydet hoitopaikat ja pitkät hoitojonot!)
olen iloinen, että nelonenkin kampanjoi lasten tv: katselun rajoittamisen puolesta.
näin me yhdessä rakennamme turvallisen ja hyvin voivan ympäristön!

p.s. nykyään aseet ja muut kättäpitempää tuntuvat jo olevan arkipäivää. mitenkäs silloin, kun asuinalueet tappelivat keskenään '70-'80 -luvuilla? muistaakseni ne käytiin paljain nyrkein ja peli oli reilu (jos tätä esimerkkiä nyt tarvitaan, mutta huomauttaakseni vain tästä maailman menosta!!)
 
Meillä 7 ja 8 vuotiaat saavat pelata k11 pelejä, muttei k15 tai k18. Telkusta katotaan vain lasten leffoja.

Tiedän kyllä heidän pelanneen kylässä samanikäisten kanssa k18 pelejä. Mielestäni vaikka omat lapset saisivatkin pelata tai katsoa mitävain, pitäisi kavereiden vanhemmilta kysyä lupa, jos aikovat pelata ikärajat ylittäviä pelejä tai katsella leffoja.
 

Yhteistyössä