jyväskyläläiset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ultra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ultra

Vieras
Täällä ensikertalainen kaipaa tietoa: milloin Jyväskylässä pääsee ultraan? Eli kuinka monta kertaa ja missä vaiheessa raskautta? Sain ensimmäisen neuvola-ajan vasta n. 8. viikon loppuun, (=3 vkoa huomisesta). Jotkut täällä puhuvat, että ovat noihin aikoihin menossa jo ultraan, mutta minä sain sen käsityksen, että tuo minun aikani on vain tavallinen neuvola-aika.

Kavereilta voisi tietysti kysyä, mutta ihan vielä en viitsisi ehdoin tahdoin asiasta julistaa...

Kiitos, kuulostaa hyvältä. Ainoa vaan että olisi ollut kiva päästä ennen kuin loma loppuu... ei tarvitsisi selitellä. Mutta hyvä kun noinkin ajoissa pääsee.

Jokaisella on varmaan omat kokemuksensa, mutta olen käyttänyt Jyväskylässä kahden eri neuvolan palveluja enkä ollut kovin tyytyväinen. Tietysti vaikuttaa minkätyyppisen terveydenhoitajan saa ""omaksi hoitajakseen"" eikä mulla sen suhteen ole käynyt hyvä tuuri. Nyt asutaan maalaiskunnan puolella ja olen saanut todella hyvää palvelua ja tunnen tulleeni kuulluksi Palokan terveyskeskuksen neuvolassa.
Esikoisen synnyttyä vuonna 2003 minut leimattiin Kortepohjan neuvolassa huonoksi äidiksi, koska maidon tulo ehtyi vauvan ollessa 2kk. En kuulema yrittänyt tarpeeksi vaikka yritystä ei todellakaan puuttunut! Nyt siis olen neuvolaani todella tyytyväinen. Nyt ollessani sairaslomalla rvk 22 minulle jopa soitetaan kotiin ja kysytään onko kaikki hyvin! Tuntuu hyvältä!

Mutta niin kuin sanoin kaikilla on omat hyvät ja huonot kokemuksensa ja jokainen vetää omat johtopäätöksensä neuvolahenkilökunnan sanomisista. Sen myönnän, että esikoista odottaessani ja synnytettyäni olin täysin vietävissä ja johdateltavissa ja uskoin sinisilmäisesti kaiken mitä minulle sanottiin. Nyt toisella kerralla osaan tehdä omia päätöksiä siitä mikä on vauvalleni parasta.

Mitä synnytykseen tulee niin olin tyytyväinen keskussairaalan synnytysosaston henkilökuntaan. Synnytykseni kesti yli 16 tuntia ja sain mukavaa kohtelua. Sairaalaan tullessa minulta kysyttiin haluanko epiduraalin ja kerroin haluavani. Sainkin sen vaikka sitä joutui odottamaan todella kauan. Sen annan anteeksi, koska anestesialääkäri oli todella kiireinen, synnytyksiä oli 5 samaan aikaan. Paljon on kirjoiteltu lehdissä, ettei puudutusta saa, mutta ehkä minä olin sitten siinä onnellisessa asemassa, että sen sain. Kätilötkin olivat todella mukavia. Yhteen lääkäriin emme olleet tyytyväisiä. Hän ei tutkinut kunnolla vastasyntynyttä tyttöämme eikä imenyt hengitysteitä heti puhtaaksi vaikka tyttö syntyi kakkavedestä. Vasta paikalle tullut toinen lääkäri teki perusteellisen hengitysteiden puhdistuksen. Mutta meitä on kaikkia joka lähtöön, myös lääkäreitä ja kätilöitä... Pääasia, että kaikki päättyi onnellisesti. :)

Synnytin tyttäreni Jyväskylässä -03 ja silloin ainakin oli se käytäntö, että ns. normaaliraskauden ollessa kyseessä kuuluin vain ja ainoastaan yksi ultrakäynti joka oli tuo vk. 10 tienoilla tehtävä lasketun ajan määritys. (eri lähetteellä Keskustan TK:ssa)

Jos mieli np- tai rakenneultraan oli mentävä yksityiselle.

Minä asioin tuolloin Pohjanahon neuvolassa, eikä minulla ole siitä mitään negatiivista sanottavaa. Mukavaa henkilökuntaa sekä äippä- että lastenneuvolan puolella.

Itse sairastuin hepatoosiin ja sen puitteissa kyllä sitten loppuraskaudessa ultrailtiin Äitipolilla useampaan otteeseen. Rakenneultrassa kävin Puistosairaalassa ja maksoi tuolloin 53e.

Minulla oli ensimmäinen neuvola viikolla 9, sitten ultra seuraavalla viikolla (10) ja siinä määriteltiin laskettu aika tarkemmin. Sain tuon ultra-ajan neuvolakäynnillä joten se tuli tosi ""yllättäen"". Lisäksi menin niskapoimu-ultraan sairaalan äitiyspolille (vai mikä sen nimi virallisesti onkaan) viikolla 13. Tuo np maksoi sen poliklinikkakäyntimaksun verran. Menin tuohon ultraan ja verikoeseulaan ikäni takia, olen 33 v ensisynnyttäjä, muita riskitekijöitä ei ollut.

Keskustan neuvolassa olen käynyt ja hyvää palvelua olen aina saanut. Etenkin ultra-täti oli oikein mukava!

Yhteistyössä