Juurihoito raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blaah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Blaah

Vieras
Onko teistä jollekin tehty juurihoitoa tai muita isompia operaatioita hammaskalustolle raskausaikana?

Kävin 3 viikkoa sitten hammastarkastuksessa ja kaikki oli ok. Kuvia ei raskauden takia otettu, mutta siinä vaiheessa ei ollut mitään oireitakaan. Nyt siis jo 3. kolmannes menossa eli riskirajat raskaudessa on ylitetty. No heti seuraavalla viikolla alkoi lievä jomotus yläleuassa, sellainen niinkuin olisi ientulehdus päällä. Ei kuitenkaan onneksi ole jatkuvaa ja sen takia olen sitä sietänytkin nän kauan... Ei se kuitenkaan ientulehdusta ole, kun verta ei vuoda edes hammaslankaa käyttäessä. Minulle ei ole koskaan tehty juurihoitoa eli en tiedä miltä tuntuu, kun juuri alkaa tulehtua. Voisiko tämä olla sitä? Täytyy soitella huomenna hammaslääkäriin, mutta silti olisi kiva kuulla kokemuksianne!

Mulle hampilääkäri sanoi ettei voi tehdä juurihoitoa kun siihen tarvii ne kuvat ottaa. Tavallinen reiän paikkaus ja puudutus kyllä onnistuu. Ikenet ja hampaat voivat raskauden aikana hyvinkin jomottaa, koska ikenet usein hieman turpoavat mikä on ihan vaaratonta.

Viko noista kuvista olla haittaa jos raskaus on siis niin alussa ettei edes tiedä olevansa raskaana? Tehtiin juurihoitoa ja viikon kuluttua pitäis menkkojen alkaa jos on alkaakseen. Kaikkia huolia sitä taas tuleekin :(

Tää ei nyt liity raskauteen, mutta miltä juurihoito tuntuu? Mulle joudutaan luultavasti kolmen kuukauden päästä tekeen ja pelottaa enemmän ku parin viikon edessä oleva synnytys... :S

Juurihodossa kanavat joudutaan rassaamaan auki, periaatteessa se ei tunnu kovin kummoiselta, paitsi kun mennään ihan kanavien päihin, niin hiukan vihlaisee. Puhdistus tehdään kerran tai pari, ja sitten kanavat täytetään, sama juttu siinä, kun oikeaa täytteen pituutta tarkastetaan niin voi vihlaista, mutta muuten se ei todellakaan ole mikään kidutuskammio, turhat vanhat jutut pois mielestä. Kyllä varmaan joutuu synnytyksessä reilusti kovemmalle, tai sitten tulenkin pääsemään helpolla!

Mulle tehtiin juurihoito 2.raskauskolmanneksella. Se viimenen hoitokerta oli tarkotus tehdä vasta ihan muutama viikko ennen synnytystä just niitten röntgenkuvien takia ,ut se oli pakko tehdä aikasemmin koska väliaikanen paikka pysy paikallaan korkeintaan 2 päivää eli lääkäri ja meikäläinen molemmat tympäännyttiin mun jatkuvaan vastaanotolla ravaamiseen.

Itse en siitä kuvauksesta paniikkia ottanut sillä kuitenkin sädeannokset on suht pieniä, kuvakenttä on suht pieni (vaikuttaa siihen annokseen), etäisyys suusta vatsaan on kuitenkin suht pitkä (mitä kauempana kohde on sitä vähemmän säteilyannosta tulee) ja ennenkaikkea niitten kuuluu käyttää lyijysuojausta! Toivottavasti selityksessä oli edes jotain järkeä yritin vaan selittää näitä juttuja silleen ""kansantajuisesti"" (pliis älkää ottako pulttia tosta sanavalinnasta).

Tietty jos haluu olla satavarma voi kuvauksesta aina kieltäytyä ja juurihoito voidaan tehdä loppuun sitten kun lapsi on syntynyt. Oon itte röntgenhoitaja ja aina kun juttelen asiakkaitten kanssa joilla on se mahdollisuus että saattavat olla raskaana niin pyydän harkitsemaan tarkkaan onko kuvaus välttämätön juuri sillä hetkellä (joskushan ne ovat kun on hengestä kyse). Lähinnä pyydän harkitseen siksi että jos jotain ikävää tapahtuu esim. keskenmeno (jota ei toivo kellekkään) niin ensimmäisenä syytetään säteilyä vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä asian kanssa.

Oon aina pelänny kuollakseni hammaslääkäreitä ja voisimpa sanoa että juurihoito oli melkeimpä miellyttävimmistä hammaslääkärikokemuksista jos niin voi sanoa. Kaikki oli tosiaan pelotellu ihan turhaan. Raskaudesta huolimatta voi käyttää puudutusaineita. Tosiaan ainoo mikä tuntu ikävältä oli siellä ihan leukaluun likellä kun ""kaiveltiin"" mut mulla se juuren poito ei tuntunu yhtään, vaikka se on kuulemma yleensä se kivuliain vaihe.

Hampaat on hyvä hoidattaa kuntoon raskausaikana ettei niihin tuu mitään pahoja infektioita. Raskausaikana ikenistä saattaa vuotaa suht herkästi verta ja ne voi olla muutenkin arat, mut kannattaa käydä lekurilla varmistuttamassa ettei kyse ole mistään vakavammasta.

Mulle on tehty juurihoitoa jo kolme kertaa tämän raskauden aikana. Myös puudutettu on ja paikkailtu ja kaikenlaista muutakin. Mä ainaskin menen hammaslääkäriin turvallisin mielin ja hoidatan hampaani kuntoon. Jatkuva hammassärky on tuskallista ja ei niitä hoitoja tehtäis jos ne oikein vaarallisia olisi vauvalle. Mä ainaskin uskon niin.

Mulle tehtiin juuri hoito toissaviikolla (rv36). Menin hammaslääkäriin kun hammasta särki ja löyti reiän joka ilmeisesti oli iso ja jotenkin hampaan alareunassa. Laskusta katsoin että juurihoito on tehty, vaikka en kyllä sitä huomannut. Puudutus piti huolen että minkäänlaista kipua en tuntenut, luulinkin että porattiin vain reikää. Yleensä en kestä mitään hampaille tehtävää toimenpidettä ilman puudutusta ja puudutustakin saa olla runsaasti ettei satu, joten olin tosi positiivisesti yllättynyt tästä kivuttomasta juurihoidosta - olin luullut että se on jotain aivan kamalaa.

Tässä nyt mietin pitäisikö soittaa hammaslääkärille ja kysäistä asiaa. En edes tiedä olenko raskaana, mutta pelottaa kovasti. Yksi km takana ja nyt ekalla mahdollisella uusintakerralla ollaan. Kuvat otettu ja ennen ja jälkeen mahd. raskauden alkamisen. Ja onkohan ne lääkkeetkin kuinka haitallisia joita hampaaseen laitetaan. Jos on tetrasykliiniä tai jotain niin ei ole hyväksi. Osaatko sinä röngtenhoitaja sanoa mitään siihen, onko kuvista haittaa noin varhaisessa vaiheessa? Aivan kuin tässä ei olisi jo murhetta ollut tarpeeksi muutenkin niin vielä tämä sitten.

Yleensä noin varhaisessa vaiheessa tapahtuneesta ""sädetyksestä"" sanotaan että sikiö joko selviää tai ei selviä. Tää lause ei varmaan helpottanut yhtään :( mut jos käy huonosti niin sillon on yleensä ollu kyse isommista sädeannoksista tai säteilystä joka kohdistuu suoraan lantion alueelle. Tosin tossa vaiheessa sikiö ei ole niin herkkä säteilylle kun taas pahin mahdollinen vaihe olis joskus tossa n. rv 6-12.

Meidän työssäkin noi 2 viikkoo ovulaatiosta menkkoihin on suht hankalia. Mäkin tein tietämättäni sellasia hommia joita raskaana olevat ei sais tehdä. Tietty aina jos joutuu oleen säteilyssä pitää käyttää lyijyessuja ja aina ottaa mahdollisimman paljon etäisyyttä ja olla siellä säteilyssä mahdollisimman vähän aikaa. Ekat 13 viikkoo ennen np/rakenne ultraa jännitinkin aikalailla vaikka yritinkin ajatella just järjellä noita säteilybiologisia juttuja ja luotin aikalailla siihen että jos jotain pahempaa häikkää on niin luonto hoitaa asian. Aika karusti sanottu, tiedän. Keskenmeno on nimittäin kamalin asia mitä voin kuvitella kellekkään.

Kaikesta huolimatta nyt sylissä pyörii kuukauden vanha terve poika.

Juurihoidossa laitettava ""lääkepaikka"" sisältää yleensä vain kaliumkloridia, ei siis mitään antibioottia tai ""myrkkyä"". Ja muutenkin hammaslääkäri ei tosiaan anna sinulle tetrasykliinejä jos kerrot että olet/ehkä olet raskaana.

Joku täällä jo kertoi, että kyllä raskausaikanakin otetaan tarvittaessa röntgenkuvia jopa suoraan lantion alueelta. Yhdestä kuvasta tuleva säteilyrasitus on pieni, ja hammaskuvassa minimaalinen. Paljon suurempi haitta vauvalle on jättää hampaat tulehtuneiksi!

Eipä tullut hammaslääkärille näistä perhesuunnitteluhommista kerrottua. Eli juurihoitoa on tehty juuri ennen ovulaatiota ja sen aikana ja pikkuisen jälkeen. Kävin kolme kertaa ja joka kerralla kuvat.

No om vika. Mikset sanonut. Itse oon joka kerta täyttänyt esitietolomakkeen ja laittanut siihen lasketun ajan tai mahdollisuuden raskaana oloon. miksi sitä tietoa pitäis pihdata ku niissä selvästi kysytään ""oletko raskaana tai mahd. raskaana?""

Yhteistyössä