Juurihoidettu hammas oireilee näin vuosienkin kuluttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kävin muutama kuukausi sitten hammaslääkärissä, koska tämä sama juurihoidettu hammas vihloi kylmälle ja oli koputusarka aina välillä. Hammas kuvattiin, uutta tulehdusta ei ollut, paikan vaihtoivat varmuuden vuoksi ja paikkasivat vieressä olevasta hampaasta pienen reiän. Vihlonta loppui.

Nyt kuitenkin alkanut sykkimään, ei mitään särkyä mutta omituista hieman jomottavaa tunnetta, on myös purenta arka. Ja huomaan että hammas on valunut hieman alaspäin verattuna viereiseen hampaaseen (kyse ylä etuhampaasta), ei siis ole samalla tasolla toisen kanssa, heiluu myös vähän, mutta heilui jo sillon viime hammaslääkärikäynnillä, jolloin kevensivät hieman purentaa.

En tiedä kohta mitä tässä pitäis tehdä, eihän etuhammasta voi poistaakaan, ei mulla ole varaa mihinkään implanttiin. Jostakin kuitusillasta luin, mutta kyllä sitä viimiseen saakka oman hampaansa haluis pitää.

Hammaslääkärissä vaan toitotetaan että ei tuolle voi tehdä mitään kun ei tulehdusta näy, jos on joku ylimääräinen juuri jäänyt, ei sitä voida kuulemma hoitaa.

no juurihoidetulla hampaalla on oma ikänsä ja kun se tulee sen loppuun, niin se joko oireilee niin paljon, jotta se on otettava pois tai lohkeaa omia aikojaan yksi päivä ja silloinkin se on otettava pois. voit toki käydä toisellakin lekurilla kysymässä hänen käsityksensä. tosin hammaskalustoasi pitempään hoitaneella lääkärillä on aivan erilainen ymmärrys tilanteeseesi.

• Tykkää
Reactions: IhanaaMahtavaa
[QUOTE="höh";27760883]no juurihoidetulla hampaalla on oma ikänsä ja kun se tulee sen loppuun, niin se joko oireilee niin paljon, jotta se on otettava pois tai lohkeaa omia aikojaan yksi päivä ja silloinkin se on otettava pois. voit toki käydä toisellakin lekurilla kysymässä hänen käsityksensä. tosin hammaskalustoasi pitempään hoitaneella lääkärillä on aivan erilainen ymmärrys tilanteeseesi.[/QUOTE]

Hammaslääkärit kyllä vaihtuu täällä aika tiheeseen, en ole pitkään aikaan käynyt sillä, joka juurihoidon teki. Juurihoidosta on ehkä 3v. aikaa, ei kai hammas nyt vielä tipahda. Ihmettelivät viime lääkärikäynnillä sitä että se heiluu.

no jos se jo nyt heiluu niin eihän se siellä kauaa kestä. Onko sitä mahdollista tukea tai pakottaa se pysymään paikoillaan jollain tapaa? Tällaisesta olen kuullut.

Mulla on ollut juurihoidettu hammas suussa jo 14 vuotta, eikä oireile mitenkään. Eli tuntuu että jotain on mennyt sulla vikaan joko juurihoidossa, tai ehkä sinne on päässyt joku pöpö nyt myöhemmin. Käytkö kunnallisella vai yksityisellä hammaslääkärillä? Mä käyn yksityisellä, olen huomannut ettei niitä kunnallisella puolella paljon kiinnosta. Voisiko olla, että kipu säteilee jostain viereisestä hampaasta? Varaa uusi aika, pakkohan asia on selvittää.

Voi oireilla vuosienkin kuluttua, jos juurikanavaa ei ole saatu täysin puhdistettua. Hampaan oireiluun voi vaikuttaa myös, jos toinen hammas painaa juurihoidettua hammasta.

minulla oli kauan sitten juurihoidetun hampaan juureen kasvanut kysta. jouduttiin tekemään juurenpäänleikkaus.
minulla ei ole yksikään juurihoidettu hammas jättänyt jollain tapaa oreilematta, joten on mennyt usko koko juurihoitoon.

Siis ihan kuin olisin omaa tekstiäni lukenut!! Mulla oli sama tilanne vuonna 2008. Silloinen hammaslääkärini (tosi hyvä hänkin) lähetti mut todella erikoisspesialistille (Helsingissä). Tämä todella hyvä erikoishammaslääkäri löysi kuin löysikin neljännen juuren, jota ei oltu koskaan aiemmin löydetty.

Kun kaikki juuret ja myös tämä uusi löydetty putsattiin, lääkehoidettiin ja täytettiin, on hammas ollu oireeton, eli tämä oli kesä 2008.

Sulla voi aivan hyvin olla yks juuri, jota ei ole koskaan löydetty. Kehotan menemään jollekkin todella hyvälle hammaslääkärille, siis ihan huipulle.

[QUOTE="vieras";27760942]Mulla on ollut juurihoidettu hammas suussa jo 14 vuotta, eikä oireile mitenkään. Eli tuntuu että jotain on mennyt sulla vikaan joko juurihoidossa, tai ehkä sinne on päässyt joku pöpö nyt myöhemmin. Käytkö kunnallisella vai yksityisellä hammaslääkärillä? Mä käyn yksityisellä, olen huomannut ettei niitä kunnallisella puolella paljon kiinnosta. Voisiko olla, että kipu säteilee jostain viereisestä hampaasta? Varaa uusi aika, pakkohan asia on selvittää.[/QUOTE]

Kunnallisella käyn, viimeksi vihlonta loppui kun paikka uusittiin ja viereisestä hampaasta paikattiin pieni reikä, syytä tähän vihlomiseen ei löydetty, mutta nämä toimenpiteet auttoi, nyt on alkanut tää sykkiminen, varsinkin ulkona kylmässä kun kävelet ja hengität suu auki, niin se kylmä saa hampaan sykkimään. Mutta sykkii hiljaa ihan paikallaan ollessakin ja on tullut jotenkin purenta araksi. Tulehdusta vaan ei röntgenissä näkynyt.

[QUOTE="vieras";27760979]Siis ihan kuin olisin omaa tekstiäni lukenut!! Mulla oli sama tilanne vuonna 2008. Silloinen hammaslääkärini (tosi hyvä hänkin) lähetti mut todella erikoisspesialistille (Helsingissä). Tämä todella hyvä erikoishammaslääkäri löysi kuin löysikin neljännen juuren, jota ei oltu koskaan aiemmin löydetty.

Kun kaikki juuret ja myös tämä uusi löydetty putsattiin, lääkehoidettiin ja täytettiin, on hammas ollu oireeton, eli tämä oli kesä 2008.

Sulla voi aivan hyvin olla yks juuri, jota ei ole koskaan löydetty. Kehotan menemään jollekkin todella hyvälle hammaslääkärille, siis ihan huipulle.[/QUOTE]

Voiko etuhampaassa olla enemmän kuin yksi juuri?

Mua tosissaan sykki ja tykytti ihan samat oireet kuin ap:lla ja multa se spesialisti löysi sen neljännen juuren. Se lähti vielä jotenkin omituisesti yhden juuren keskeltä, haarautui jännästi. Ja tuo spesialisti löysi sen heti. Ja vaiva tosiaan loppui. Toinen vaihtoehto kuulemma olisi ollut, että hammas olisi jotenkin murtunut tai lohjennut sisältä. Mutta sulla se olisi kai röntgenissä nähty. Pyydä lähete siis jollekki tosi hyvälle, joka ottaa näitä "ongelmatapauksia"

-jos todella itse olet motivoitunut hampaan säilyttämiseen, ilmaise asia hammaslääkärissä seuraavalla kerralla (motivaatio vaikuttaa paljon hoitopäätöksiin).

-endodontian erikoishammaslääkärit ovat juuri tällaiseen tilanteeseen tarkoitettuja. He tekevät juurihoidot luuppien ja mikroskoopin kanssa ja kykenevät toisinaan löytämään 3./4. pääkanavan tai jonkin sivukanavan, jossa on yhä tulehdusta jäljellä.

-jos endodontista ei ole apua, on mahdollista, että ongelma on parodontologinen: että ientaskusi on niin syvä, että tulehdus on mennyt hampaan juurenkärjen alueelle ientaskua pitkin. Tällöin hoito voisi olla parodontologinen hoito: ientaskun kunnollinen puhdistus erikoishammaslääkärillä ja mahdollinen kiskotus naapurihampaisiin. Tai jopa uudiskiinnitysterapia. (huom! parodontologisia juttuja monet perushammaslääkärit eivät ole kovin innokkaita hoitamaan, vaikka ne ovat aivan perustyötä nekin)

-purentakisko suojaa paljon paikattua / jh:ttua hampaistoa, juurihoidettujen hampaiden riskinä ovat erilaiset halkeamat, jotka heikentävät hammasta ja saavat sen oireilemaan.

[QUOTE="vieras";27761031]Mua tosissaan sykki ja tykytti ihan samat oireet kuin ap:lla ja multa se spesialisti löysi sen neljännen juuren. Se lähti vielä jotenkin omituisesti yhden juuren keskeltä, haarautui jännästi. Ja tuo spesialisti löysi sen heti. Ja vaiva tosiaan loppui. Toinen vaihtoehto kuulemma olisi ollut, että hammas olisi jotenkin murtunut tai lohjennut sisältä. Mutta sulla se olisi kai röntgenissä nähty. Pyydä lähete siis jollekki tosi hyvälle, joka ottaa näitä "ongelmatapauksia"[/QUOTE]

Pelkään ettei tää hammas kestä enää yhtään juurihoitoa kun nyt jo heiluu ja on valunut alaspäin, mikä ei kuulemma pitäis olla tyypillistä näin nopeasti.

-jos todella itse olet motivoitunut hampaan säilyttämiseen, ilmaise asia hammaslääkärissä seuraavalla kerralla (motivaatio vaikuttaa paljon hoitopäätöksiin).

-endodontian erikoishammaslääkärit ovat juuri tällaiseen tilanteeseen tarkoitettuja. He tekevät juurihoidot luuppien ja mikroskoopin kanssa ja kykenevät toisinaan löytämään 3./4. pääkanavan tai jonkin sivukanavan, jossa on yhä tulehdusta jäljellä.

-jos endodontista ei ole apua, on mahdollista, että ongelma on parodontologinen: että ientaskusi on niin syvä, että tulehdus on mennyt hampaan juurenkärjen alueelle ientaskua pitkin. Tällöin hoito voisi olla parodontologinen hoito: ientaskun kunnollinen puhdistus erikoishammaslääkärillä ja mahdollinen kiskotus naapurihampaisiin. Tai jopa uudiskiinnitysterapia. (huom! parodontologisia juttuja monet perushammaslääkärit eivät ole kovin innokkaita hoitamaan, vaikka ne ovat aivan perustyötä nekin)

-purentakisko suojaa paljon paikattua / jh:ttua hampaistoa, juurihoidettujen hampaiden riskinä ovat erilaiset halkeamat, jotka heikentävät hammasta ja saavat sen oireilemaan.

Onko nää erikoishammaslääkärin tutkimukset kunnallisella puolella mahdollisia vai onko pakko mennä yksityiselle ja maksaa kallis hinta?

Itselläni oli aivan samat oireet hampaassa joka oli paikattu, ei juurihoidettu. Röntgenkuvissa ei näkynyt mitään vikaa. Kunnes ien ja poski tulivat älyttömän kipeiksi ja erikoishammaslääri hoksasi hampaan, juuren ja poskiontelon olevan täynnä mätää. Tulehdus oli päässyt pahaksi, mutta silti röntgenkuvissa oli terveet juuret. Hammasjuuri hoidettiinx2 sekä söin antibiooit, mutta silti hammas jatkoi samaa oireilua muutaman viikon päästä, parin kuukauden päästä hammas poistettiin.

[QUOTE="vieras";27761174]Onko nää erikoishammaslääkärin tutkimukset kunnallisella puolella mahdollisia vai onko pakko mennä yksityiselle ja maksaa kallis hinta?[/QUOTE]

On mahdollisia. Riippuu lähinnä siitä, onko kunnalla erikoishammaslääkäreitä saatavilla. Esim. kanavaan katkenneita juurihoitoneuloja etsitään usein ehl:n toimesta, jos resurssit on erityisen hyvät. Ja paron hoitoa voi perushml tehdä esim. konsultoituaan hoitosuunnitelmasta spesialistia.

Mulla on ollut juurihoidettu hammas suussa jo 14 vuotta, eikä oireile mitenkään. Eli tuntuu että jotain on mennyt sulla vikaan joko juurihoidossa, tai ehkä sinne on päässyt joku pöpö nyt myöhemmin. Käytkö kunnallisella vai yksityisellä hammaslääkärillä? Mä käyn yksityisellä, olen huomannut ettei niitä kunnallisella puolella paljon kiinnosta. Voisiko olla, että kipu säteilee jostain viereisestä hampaasta? Varaa uusi aika, pakkohan asia on selvittää.

Kysypä käykö yksityiset hammaslääkärit itse mielummin kunnallisessa vai yksityisellä? Vastaus on kunnallisella! Siellä työnlaadun kirjavuus työyhteisössä kyllä huomataan mutta yksityisiä ei valvo kukaan.
Itse kävin yksityisellä juuri tuossa vanhassa uskossa ja maksoin liikaa huonosta hoidosta. Jäi rahastuksen maku. Kunnallisessa meillä ainakin upeita hammaslekureita jotka hoitaa asiallisesti!

Yksityinen vai kunnallinen ? - minä käyn yksityisellä, ja jatkuvasti samassa paikassa. Se on iso yksityinen yritys, joka joutuu seuraamaan ja vastaamaan aina sinun hammaskalustosi hoidosta, josta todisteena ovat röntgenkuvat. Joka kerta he käyvät yhdessa asiakkaan kanssa läpi röntgenkuvat ja historiikit hampaista ennen hoitoa ja hoidon jälkeen. Samat kuvat ja historia säilyvät, vaikka hoitava lääkäri yrityksen sisällä vaihtuisikin, hoidosta riippuen, toiseksi.

Itse en vielä ole tarvinnut juurihoitota, vaikka yläleuan takimmaisen kanssa kävi aikoinaan lähellä sitä. Hammaslääkärin kanssa konsultointiani päätin antaa ottaa sen hampaan pois, koska se oli todella takana, ja olipa sitä tai ei, ei vaikuttanut purentaan, Näin säästin juurihoidon kulut ja kivut, ja pääsimme hoitamaan muita, rauhallisempia hampaita. Yksityinen hammaslääkäri ei ole ahne! vaan neuvot ja ehdotukset ovat erittäin järkeviä. Juurihoito siihen hampaaseen olisi maksanut minulle paljon, ja samalla tuonut lisäätuloa itse hammaslääkärille. Hammaslääkäri kertoi avoimesti siitä, että juurihoita vie aikaa, ja lopputulos ja sen pysyvyys, noinkin vaikeassa paikassa, takana yläleuassa, on kyseenalainen.

Vaikka hammas poistettiin on minulla ollut juuri noita samoja oireita, kuin ap:llä. Tuntui, että ylähampaiden juuriin koskee, ja että uusi viimeisiin hammas tai joku sen lähistöllä olevista hampaista, heiluu. Tämä olo tuli noin vuoden jälkeen. Menin samalle hammaslääkärille.
Mitään näkyvää reikää ei ollut. Röntgenkuvat näyttivät, että yläleuan moneen vierekkäiseen hampaaseen oli vasta tulossa reikiä, mutta siis kenen sisällä olevaan hammaspintaan, mikä ei perustarkastuksessa näy.
Ne kohdat halusin paikkauttaa heti, vaikka ei pakotettu. Oli aika friikki hoito, kun kolutaan ikenen sisällä :D

Nyt käytän hampaitteni pesussa joka kolmen kuukauden välein, kuukauden verran, erikoisfluorihammastahnaa, jonka saa vain hammaslääkärin reseptillä.

Olen tyytyväinen, ainakin toistaiseksi. Kaikki tulevatkin hammaskivut on napattu pois ihan röntgenkuvien tietojen avulla. Hampaiden hyvä kunto on erittäin tärkeä asia koko terveyttä ajatellen. Sitäpaitsi implantit maksaa niin paljon, että hampaat kannattaa hoidattaa säännöllisesti.
Se minkä rahan kunnallisella säästää, verrattuna yksityiseen, ei merkkaa mitään enää silloin. jos hampaita alkaa tippua ja on pakko laittaa implantit.