Jupinaa ristiäisistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karkkinaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karkkinaama

Aktiivinen jäsen
14.04.2006
1 692
0
36
Onks kukaan ollut ristiäisissä missä on käytetty tätä uutta kaavaa? Meillä on sunnuntaina pojan ristiäiset ja pappi kävi eilen ja se esitteli tätä uutta kaavaa mitä nykyään käytetään..Must se oli ihan ihmeellinen.. Siinä pitää jomman kumman vanhemmankin lukea sellanen esirukouspätkä, sit kummi, isovanhempi ja sisarus sanoo kans sellasen pätkän. :/ Mä kun en muutenkaan tykkää mitenkään "esiintyä" niin nyt pitää sit lukea tollanen läpätys. Olis vaan ollu se vanha "kastan sinut pälä pälä"..

Kummipojan (nyt 2-v.) ja kummitytön (reilu 1-v.) ristiäisissä oli tuo käytössä ja kaunishan se pätkä on mikä luetaan. Ite noissa ensimmäisissä luin sen kummin pätkän.

Hei oikeesti ei ole pakko! Jos työ vaan sanotte, ettette tahdo, ni se on sillä selvä, ne on täysin vapaaehtoisia osia. Mutta niitä mielellään esitellään sen takia, että "seurakunta" voisi enemmän osallistua toimitukseen.

nimim. papin vaimo<br><br>

Itse saa valita kaavan ja senkin tuleeko tyhjänpäiväiset virret mukaan tai ei. Kuopuksen kasteesta sanoin papille että kaikki turhake pois ja nopeasti nimen mainitsee jotta päästään hommasta ja näin tehtiin.

Meillä on ollut molempien tyttöjen ristiäiset uuden kaavan mukaan. Esikoisen ristiäisissä oli mukana se rukous jossa minä, anoppi ja yksi kummeista luki pätkän. Toisen tytön ristiäisiin sitä ei otettu koska yksi kummeista piti lasta, tonen luki evankeliumin ja kolmas, jolle sen lukeminen olisi jäänyt, oli niin esiintymiskammoinen ettei uskaltanut lukea. Sitä ei siis ole pakko ottaa mukaan. Myö ainakin saatiin tehdä kastetoimituksista ihan sellaiset kuin itse haluttiin. Valittiin itse rukouksvaihtoehdoista mitkä haluttiin, kuinka nimi julkaistaan yms.

Piti vastata tähän mutta kun kone temppuili tai jotain mystistä tapahtu ja sivu hävis näkyvista..
Meillä esikoinen kastettiin 2004 ihan sillä vanhalla tavalla eikä nyt tullu mieleen että ei tätä uutta kaavaa ole pakko noudattaa..Mutta ku se pappi sitä esitteli niin me oltiin vaan että joo...
Siis voiskohan sen koko esirukous-osion jättää pois. En tosiaan oo mitenkään niin uskonnollinen että tuntuis vähän hölmöltä ruveta tollasta rukousta lukemaan.. :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 15:24 Oskunäiti kirjoitti:
Piti vastata tähän mutta kun kone temppuili tai jotain mystistä tapahtu ja sivu hävis näkyvista..
Meillä esikoinen kastettiin 2004 ihan sillä vanhalla tavalla eikä nyt tullu mieleen että ei tätä uutta kaavaa ole pakko noudattaa..Mutta ku se pappi sitä esitteli niin me oltiin vaan että joo...
Siis voiskohan sen koko esirukous-osion jättää pois. En tosiaan oo mitenkään niin uskonnollinen että tuntuis vähän hölmöltä ruveta tollasta rukousta lukemaan.. :\|

Saako kysyä että miksi pidätte ristiäiset jos et ole uskonnollinen ja rukous tuntuu vieraalta :o ?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 15:26 vieras kirjoitti:
\

Saako kysyä että miksi pidätte ristiäiset jos et ole uskonnollinen ja rukous tuntuu vieraalta :o ?

Kun nyt kirkkoon kuulutaan niin eikös sillon ole tapana lapsi kastaa.. Eikai sitä tarvi olla uskonnollinen kuuluakseen kirkkoon tai pitääkseen ristiäiset.
Mutta toi rukous tuntuu vaan omaan suuhun niin teennäiseltä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 15:33 Oskunäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 15:26 vieras kirjoitti:
\

Kun nyt kirkkoon kuulutaan niin eikös sillon ole tapana lapsi kastaa.. Eikai sitä tarvi olla uskonnollinen kuuluakseen kirkkoon tai pitääkseen ristiäiset.
Mutta toi rukous tuntuu vaan omaan suuhun niin teennäiseltä.

Totta kai saa, eihän siitä ollutkään kyse, olin vaan utelias tietää miksi. Minä olen ollut todella kauniissa nimiäissä, joissa puhuja ollut Pro-seremonioilta, ja oli kyllä paljon mukavampi tunnelma, kuin yksissäkään ristiäisissä missä olen ollut, siis ihan siitä syystä kun ne ovat niin ulkokultaisia, kun tietää ettei kukaan porukasta usko, no pappi ehkä.

Yhteistyössä