Jupinaa isovanhemmista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Ovatko isovanhemmat tietoisia siitä miltä teistä tuntuu? Huomaavatko he ollenkaan kohtelevansa lapsenlapsia eriarvoisesti?

Kannattaisi kokeilla ihan suoraan kertoa asiasta, ja jos suhtautuminen on "ei liikuta meitä"-tyyliä, niin ilmoittaa tyynesti että älkää sitten ihmetelkö jos vanhainkotiin ei tulla katsomaan.

Kukaan normaalijärkinen suomalainen ei laske vanhuuttaan miniöidensä varaan. Ja vain harva edes omien lapsiensa varaan. Yleinen trendi nykyisin on, että vanhukset kärrätään vanhushautomoihin ja korkeintaan yleisönosastoilla jupistaan, jos mummoa ei muisteta kuivittaa kerran päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Ovatko isovanhemmat tietoisia siitä miltä teistä tuntuu? Huomaavatko he ollenkaan kohtelevansa lapsenlapsia eriarvoisesti?

Kannattaisi kokeilla ihan suoraan kertoa asiasta, ja jos suhtautuminen on "ei liikuta meitä"-tyyliä, niin ilmoittaa tyynesti että älkää sitten ihmetelkö jos vanhainkotiin ei tulla katsomaan.

Kukaan normaalijärkinen suomalainen ei laske vanhuuttaan miniöidensä varaan. Ja vain harva edes omien lapsiensa varaan. Yleinen trendi nykyisin on, että vanhukset kärrätään vanhushautomoihin ja korkeintaan yleisönosastoilla jupistaan, jos mummoa ei muisteta kuivittaa kerran päivässä.

ihmetteletkö?
ennen vanhempi polvi auttoi seuraavaa. siitä seurasi luonnollisesti sitä, että vanhuksia hoidettiin omin voimin enemmän. ehkä ei myöskään ollut paljon vaihtoehtoja.
itse olen sitä mieltä, että jos aina on toisen lapsen perhe ja lapselapset ne tärkeät, niin silloin sopii odottaa apuakin vain niiltä.
tilanne on vain kurja, en olisi halunnut olevan näin, mutta kun on aina se kakkonen tai kolmonen oma perheeni, niin ei sitä kovin pitkäään jaksa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ihmetteletkö?
ennen vanhempi polvi auttoi seuraavaa. siitä seurasi luonnollisesti sitä, että vanhuksia hoidettiin omin voimin enemmän. ehkä ei myöskään ollut paljon vaihtoehtoja.
itse olen sitä mieltä, että jos aina on toisen lapsen perhe ja lapselapset ne tärkeät, niin silloin sopii odottaa apuakin vain niiltä.
tilanne on vain kurja, en olisi halunnut olevan näin, mutta kun on aina se kakkonen tai kolmonen oma perheeni, niin ei sitä kovin pitkäään jaksa.
En ihmettele. Aluksi tämä auttaminen puolin ja toisin loppui, kun ihmiset muuttivat maalta kaupunkeihin. Vanhemmat jäivät maalle ja nuoret aikuiset muuttivat työn perässä kaupunkiin. Etäisyys teki tehtävänsä eikä kyse ollut vielä mistään haluttomuudesta huolehtia toisista. Sitten aika kului, tuli uusi sukupolvi, jolle oli luontevaa pärjätä yksin. Yhteisöllisyys oli kadonnut. Lapset kuuluvat päiväkotiin ja vanhukset vanhainkotiin.

Tuosta olen samaa mieltä kanssasi, että jos appivanhempasi yleensäkään apua jälkeläisiltään odottavat, niin sitten niiltä, joiden kanssa ovat tekemisissä. Mitä olet tässä ketjussa kertonut, niin vaikea uskoa, että he sinulta apua odottaisivatkaan. Ja nyt en siis tarkoita, että sussa olisi jotain vikaa tms vaan sitä, että he ovat valinneet olla tekemisissä tämän toisen lapsensa perheen kanssa ja jos jotain apua aikanaan lapsiltaan odottavat, niin luultavasti juuri heiltä.