juoksu

Onko kukaan muu hurahtanut juoksemiseen? Aikaisemmin en tykännyt yhtään juoksemisesta, mutta toisen lapsen jälkeen aloitin opettelemaan juoksemista ja nyt aivan hulluna siihen. Haaveena olisi juosta puolimaraton, mutta mahtaako kunto olla vielä siihen.
 
mie oon aina kävellyt tosi paljon yksin ja vaunujen kanssa ja joku aika sitte alko tuntua että kävely on niin turhaa kun ei yhtään edes hengästy. sit aloin tehdä niin että juoksin/hälkkäsin niin pitkää kun mukavalta tuntu ja sit kävelin kunnes syke laski. taas pätkä juoksua ja kävely. pikkuhiljaa olen alkanut juoksemaan/hölkkäämään pidempiä matkoja ja lähinnä ylämäissä sit kävelen.
 
Ihan hyvä aloittaa tuollain vuorottelemalla kävelyä ja juoksemista intervallin omaisen harjoituksen kautta. Sitten vain alat pidentämään juoksupätkiä suhteessa kävelypätkiin, ja tsadam! kohta juoksetkin useamman kilometrin yhtämittaa alun satojen metrien sijaan. Käyppä katsastaan sport lehtiä. Niiden juoksukoulun avulla siskoni alkoi aikoinaan siirtyä kävelystä juoksuun, ja parissa kuukaudessa juoksi jo 7 kilometrin lenkkejä, vaikkei koskaan ole tykännyt juosta.
 
Uusimmassa Sportissa on juoksuopas, sen opeilla kuka tahansa kunnosta riippumatta (hmm?) jaksaa juosta 5 km yhteen pötköön. Itse ajattelin sitä alkaa noudattaa, kunhan kevät koittaa ja tiet on sulia. Kannattaa ostaa se lehti jos juokseminen kiinnostaa! ;)
 
stepu
Tilasin tuon sport-lehden ja ajattelin aloittaa tuota juoksuohjelmaa, joka tuli kuin tilauksesta =) Nyt olen noin 4km lenkkejä juosten (todella hidasta vauhtia) tehnyt, miten malttaisi aloittaa intervallimaisen harjoittelun, jos sillä saisi tuota kestävyyttä paranettua? On päiviä kun juoksu tuntuu kevyeltä ja vastaavasti päiviä kun tuntuu että juoksisi tervassa.

Ongelma on myös se, että saisi jotain säännöllisyyttä tuohon juoksuun. Nyt on käynyt niin että silloin tällöin käyn juoksemassa n. 4km, joskus kerran viikossa, joskus kaksi..

Vaunujen kanssa kun ei pysty(jaksa) juosta niin hyvin noilla epätasaisilla (joskus auraamattomillakin)metsäteillä mihin koirien takia kulkuni suuntaan. Ja kun päivällä käyn vaunulenkin, niin ei illalla enää ole energiaa tai aikaakaan lähteä juoksemaan.

Pari vuotta sitten alkukesästä tilasin KuntoPlussan Juoksuopas-kirjan. Siinä on vastaavanlainen ohjelma juoksun parantamiseen kuin tuossa sportissa ja paljon myös muuta hyvää tietoa ruokavaliosta, kengistä, rasitusvammoista, oikeastaan kaikesta. Hyvä opus, tykkään kyllä! Ja sitä lukemalla saa aina sen kipinän siihen lenkille lähtemiseen, joka yleensä on se haastavin juttu...Tuota kirjan ohjelmaa noudattamalla, kunto nousi ja jaksoin juosta sen 5km ihan helposti ja reippaasti. Sitten raskauduin ja homma jäi siihen.

Mutta älyttömän hyvä olo tuosta juoksemisesta tulee ja saa vähän vaihtelua jokapäiväiseen kävelyyn =)
 
vuke
täällä yks juoksuun "hurahtanu"... =)
oon kyllä monta vuotta juossu,viis lasta synnyttäny ja jatkanu juoksemista....
en oo vielä maratonille menny,mutta jospa se seki päivä joskus koittaa.ehkä eka kummiski puolimaraton...
nyt mulla on 5 viikkonen vauva,jotenka en oo vähään aikaan juossu.
8viikkoa synnytyksestä tuntuis sopivalta ajalta alottaa taas,ku alan olla nyt hyvin toipunu synnytyksestä.vielä kävelen.
mutta juoksen n.tunnin lenkkejä 2-3 kertaa viikossa kesällä.talvella ehkä kerran/pari .kilometrejä tulee 11-12. kannattaa alottaa kummiski harjottelu vuoroin kävellen ja juosten.minä alotan nytki niin.äkkiä siitä kuntoutuu niin että jaksaa taas 10 kilsaa juosta.
kannatan juoksua!! ensinnäki se on hauskaa ja toisakseen tuntee kuinka kunto kohonee. ja onhan se hyvä painonhallintakeinoki!! että monta hyvää puolta! toiset taas ei tykkää,ku sanovat sitä ittesä rääkkäämiseksi. ;) noo,minä ainaski tykkään!! =)
 
sakama
Täällä yks joka ihan juoksuharjoitusten aloittelija, eka lenkki vasta takana. Koskaan en oo juoksusta tykänny mutta kun tuo mies on niin innokas juoksija että viime kesänä jo koko maratonin juoksi niin täytyy varmaan itsekin kokeilla että josko sitä pääsis sellaseen kuntoon että jaksais edes hölkätä n.10km.

Osaako kukaan sanoa että kauanko mahtaa kestää että tällainen tosi rapakuntoinen ihan ekaa kertaa elämässään kuntoilua harjoittava jo 3kymppinen jaksais tuon verran lönkytellä??
 
minäkin alotin vasta viikko sitten ja hyvältä tuntuu juoksun jälkeen ... tai on pakkokin tuntua kun juoksen 12.5 puolimaratonin ja kyllä se minullakin onnistuu kun vain haluaa onnistuu muiltakin .. koska inhosin ennen juoksua nyt riippuvainen siitä . stempiä juoksijoille
 
Onko "miikku" sulla tarkoitus lauantaina juosta puolimaraton? Uteliaisuuttani kyselen kun itseänikin kiinnostaisi kovasti, mutta vielä en ole "kerennyt" kolmen lapsen urheiluharrastusten lisäksi.

Olen juossut ja kaikin tavoin kuntoillut jo yli kymmenen vuotta, mutta koskaan en ole lenkilläkään tainnut juosta yli kymmentä kilometriä kerrallaan.

Muuten kyllä liikun paljon: pitkiä sauvalenkkejä, jopa kahden ja puolen tunnin, juoksua, pyöräilyä, hiihtoa...
 

Yhteistyössä