juokseminen ja hengästyminen.

  • Viestiketjun aloittaja juoksuttaa
  • Ensimmäinen viesti
juoksuttaa
Olen ruvennut juoksemaan lenkillä ollessa. Ainut mikä haittaa juoksun aikana kun tuntuu että läähätän kun mikäkin läkähdyksissä oleva ajokoira ja sydän muljahtelee epämielyttävästi. Hengitys ja pulssi tasaantuu kun kävelee. Kuntoa riittää kävellä 10km. onko yksinkertaisesti paska kunto vai onko jollain kokemusta samanlaisesta ongelmasta. Täytyykö kirmata lekurille?
 
"annim"
Paska kuntohan se siellä. Sama ongelma on minullakin, pitää vaan totuttaa kroppa isompaan rasitukseen vähän kerrallaan. Ala tekemään minuutin-parin mittaisia juoksujaksoja kävelysi lomassa, pikku hiljaa juoksuaikoja pidentäen. Kunto kohenee ja pian kirmaatkin jo kesälaitumilla.
 
juoksuttaa
Sitä ku on pöljä ja itseään ruoskii lenkillä että kyllä minä menen nyt juoksemalla eli liikaa varmasti yritän. Täytyy höllätä vauhtia aluksi..takaraivossa minä-juoksija/urheilija komentaa kovempaa ????
 
juoksentelija
Hmm, hengästyminen on ihan normaalia, jos aloittelet juoksua. Kunto vielä matalalla, tottakai sitä läähättää. Ehkä juokset liian kovaa aloittelijaksi. Tämä on hyvin yleistä alku vaiheessa. Oletko mitannut vauhtia?
Tuo sydämen muljahtelu kuulostaa vakavammalta. Minä varmaan pistäytyisin lääkärillä, jos yhtään on ylipainoa, verenpainetta tai muuta rasitetta.
Mutta tosiaan kannattaa aloittaa rauhassa ja itseään kuunnellen. Minä olen juossut jo useamman vuoden ja vertailuarvoksi voin antaa tällaisia vauhteja: minulle kovat lenkit juoksen n. 10 km/h ja hitaat lenkit juoksen 6-8 km/h. Eli kannattaa opetella hidas hölkkä, sillä kasvaa kestävyys.
 
Sitä ku on pöljä ja itseään ruoskii lenkillä että kyllä minä menen nyt juoksemalla eli liikaa varmasti yritän. Täytyy höllätä vauhtia aluksi..takaraivossa minä-juoksija/urheilija komentaa kovempaa ????
:)...mieluummin tosiaan kuuntelet kroppaas ja sitä hengitystä. Kyllä sä ajan kanssa löydät sen oman tahtis ja kun kunto siitä kohenee, niin sittenhän se vauhtikin siitä kasvaa tai lenkit pitenevät. Mukavia juoksuhetkiä ja maisemien vaihtumisia :)!
 
Cxfdr
Mä juoksen hitaat lenkit tosi hissutellen n. 7 km/h (kaveri pysyy vauhdissa mukana kävellen) enkä hengästy oikeastaan ollenkaan. Jos menen kovempaa, syke nousee liian korkealle eikä lenkki ole niin tehokas kunnon kohotusta ajatellen. Vauhtilenkkejä teen vähemmän, ja niissä nopeutta onkin jo yli 10 km/h. Mutta siis aluksi kannattaa tehdä vain rauhallisia kunnonkohotuslenkkejä, ja vaikka kävellä välillä jos meinaa alkaa hengästyttää liikaa.
 

Yhteistyössä