Jumppaaminen ei saa aiheuttaa kipua, puolesta ja vastaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii hän

Vieras
Jumppaaminen ei saa kuulemma aiheuttaa kipua. näin sanoi eilen kuntosali esittelyä vetänyt mies. kaikki liikkeet mitkä aiheuttaa kipua pitää heti lopettaa, niistä kuulemma enemmän haittaa kuin hyötyä.

mutta, viime talvena sairaalan fysioterapeutti opasti mulle alaselän kipujen vuoksi vahvistavia liikkeitä. kaikkiaan neljä kertaa siellä kävin. yksi liike aiheutti ihan järkyttävät kivut, kun niistä siellä kerroin sain vastaukseksi syyttelyä siitä etten ota harjoittelua tosissaan. pitää kuulemma sietää kipuakin kun harjoittelee. liikkeitä pitäisi tehdä kivusta huolimatta.

ja mikäköhän nyt sitten on oikea kanta asiaan? illalla sitä jäin miettimään. nyt selkä niin kipeä että lähes kaikki jumppaaminen pahentaa kipua. pitäisikö siis vain jumpata hampaat irvessä?

Kaikki minun jumppaohjaajani toistelevat aika ajoin, että jos sattuu, tekee jotain väärin. Ja että jos sattuu, ei saa tehdä sitä liikettä enempää. Yksi on fysioterapeutti, yksi hieroja ja yksi ihan vaan kuntosaliohjaaja.

Mulle noi fysioterapeutit jne on sanoneet että kipu ei saa pahentua eikä olla pahaa kipua jumpassa. Kipua voi olla mut sen pitäs mennä parempaan suuntaan jumpan seurauksena. Kaikille ei sovi samanlaiset jutut. Mies on myös selkävaivainen ja tekee niitä juttuja mitkä ovat hyväksi, ketä se auttaa että tila pahenee.

Esim kalkkiolkapään kuntoutuksessa piti tehä erilaisia jumppajuttuja ja terapeutti neuvoi että koska olkapää on kipeä niin jumppaaminen sattuu alkuun. Mutta kun oli oikeat liikkeet niin se väheni ja hävisi.

Riippuu kivusta. Lihaskivut eivät ole vaarallisia, jos ne johtuvat esim siitä ettei lihas ole palautunut kunnolla. Mutta jos kipu johtuukin revähdyksestä, niin silloin ei tietenkään saa tehdä kyseistä liikettä. Kyllä sen oikeastaan itse tuntee mikä on hyvää kipua ja mikä ei.

Nivelkivut, tai vaikeasti paikannettavat kivut ovatkin sitten vähän vaikeampi asia. Jos kuntosalilla tai jumpatessa niveleen sattuu, niin yleensä tekee jotain väärin tai jotain on vähän rikki.
Mutta esimerkiksi polvi- ja selkäkivut vaikkapa juostessa ovatkin vähän eri juttu. Jos esimerkiksi 15 minuutin juoksun jälkeen polveen alkaa sattumaan, niin kyseessä ei välttämättä ole haitallinen nivelkipu. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin tuossa tilanteessa kannattaa lisätä vauhtia. Yleensä tuollaiset polvikivut johtuvat siitä, että lihakset väsyvät eivätkä tue enää niveliä kunnolla. Vauhdin lisääminen pakottaa lihakset taas töihin, ja kipu loppuu.

Yhteistyössä