Julkisen terveydenhuollon toiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tänään oli niin hämmentävä lääkärikäynti että pakko avautua jonnekin ja kysyä mielipidettä mitä pitäisi tehdä. Olen 22-v nainen ja kärsinyt keskellä ylävatsaa olevasta kivusta pian vuoden. Joskus tuntuu myös oikealla ylävatsassa. Ylämaha on erittäin kosketusarka. Ensimmäisen kerran kävin silloin kesällä lääkärissä. Sain lähetteen kolonoskopiaan jossa kaikki ok. Helikobakteeri myös otettiin. Negatiivinen. Ja perusverenkuva, kaikki ok. Asia jäi auki ja seurantaan, nyt talvella kävin uudestaan. Silloin lääkäri paineli vatsan lisäksi rintalastaa ja kylkiluita, mikä teki erittäin kipeää. Tämä lääkäri oli sitä mieltä että minulla on tiezen oireyhtymä ja että mahakipu on lihasperäistä. Tiedän kuitenkin miltä lihaskipu tuntuu ja tämä ei sitä ole.

Tänään olin taas lääkärissä, ulkomaalaisella mieslääkärillä. Ei ymmärtänyt ilmeisesti suomea kunnolla, koska ensin puhui monta kertaa että laittaa lähetteen kolonoskopiaan. Minä olin aivan ihmeissäni että eikö se mahalaukku pitäisi tähystää. Meni kauan ennen kuin hän tajusi että kolonoskopia on jo tehty ja gastroskopia on tekemättä, eikä toisinpäin. Sain onneksi sitten gastroskopiaan lähetteen.

Tällä vastaanotolla mitattiin kuume korvasta ja se oli 37,3 mikä tuli aivan puskista. Tuo on aika vähän mutta lääkäri sanoi että "sinulla on kuumetta." Mietin vain että onko tuo nyt tosiaan kuumetta sanan varsinaisessa merkityksessä, koska lämpöni on aina lääkärissä korkeampi kuin kotona. Onkohan korvan lämpötila siis korkeampi? Sitten otettiin pika-crp mikä oli 14, eli vähän koholla. Hätäännyin todella paljon että mitä tämä on. Mitään flunssaa tai muuta tiedossa olevaa infektiota ei ole. Lääkäri ei reagoinut crp-tulokseen oikein mitenkään ja määräsi litalginia.

Olisin odottanut pääseväni edes kunnon verikokeisiin. Minulla on kuitenkin monia epämääräisiä oireita mitkä saa aikaan syövän pelon. Olen aika väsynyt, kärsin pahoinvoinnista (en ole oksentanut), joskus hikoilen yöllä ja pari viikkoa sitten pyörryin kerran. Toinenkin kerta oli lähellä mutta silloin kerkisin makuulle kun silmissä musteni.

Tuntuu että aina ollaan vain määräämässä kipulääkkeitä, mutta itse kivun syytä ei sitten hoideta ja tutkita kunnolla. Itse olen todella huolissani ja pelkään jonkinlaista syöpää. Olen "varma" että koko kehoni on täynnä syöpää joka on levinnyt tämän arvailun aikana. Ja tämä pelko vaivaa todella paljon.

Sanoin myös lääkärille tästä pelostani. Vastaus oli vain se perus "syöpä on vanhojen ihmisten tauti." Kun ei ole, vaikka harvinaisempaa onkin. Tiedän kaksi alle parikymppisenä syöpään kuollutta puolituttua, mikä on saanut minut erittäin herkästi menemään lääkäriin. Varsinkin kun tämä toinen tapaus on aika tuore. Suvussakin on ollut syöpää mutta vähän vanhemmilla ihmisillä. Tätini kuoli mahasyöpään. Periytyyköhän sellainen?

Myönnän että minulla on taipumusta luulotautiin ja lääkärit on varmaan sen huomanneet. Silti tämä on nyt mielestäni sellainen asia mikä pitäisi tutkia heti kunnolla. Tekisi mieli mennä yksityiselle mutta varaa ei tietenkään ole. Kehtaanko soittaa seuraavana arkipäivänä (johon on tässä tilanteessa tuskallisen pitkä aika) ja vaatia pääsyä suomalaiselle lääkärille ja verikokeisiin? Tuo gastroskopiakin menee varmaan johonkin kuukausien päähän..

En halua kuolla.

Huijaa.

Ensi viikolla taas lääkärille ja sanot että vatsaan sattuu enemmän ja että on vaikea hengittää ja kun yskit, tulee verta.

Viimeinen oli se, miten mä pääsin viimein röntgeniin ja kasvain löydettiin.

Huijaa.

Ensi viikolla taas lääkärille ja sanot että vatsaan sattuu enemmän ja että on vaikea hengittää ja kun yskit, tulee verta.

Viimeinen oli se, miten mä pääsin viimein röntgeniin ja kasvain löydettiin
.
Kai yskän vuoksi otetaan röntgenkuva sen jälkeen, kun lääkäri on kuunnellut keuhkot? Keuhkokuume ilmenee rankkana väsymyksenä eikä yskänkään tarvitse olla voimakasta siinä. Oliko sulla kauankin yskää ennen sitä?

Lääkäreillähän on käypähoitotaulukko, mistä he katsovat vaihe vaiheelta, poissulkevat vaivoja erilaisten kokeiden perusteella.
Crp merkitsee muutakin kuin tulehdusta, mutta sitä he eivät noteeraa, kun ei lue siinä listassa. Mutta jos maha valvottaa, voi lääkäri tehdä diagnoosin: divertikkeleitä kuulemma on kaikilla:LOL:

Normaali lämpöni on suunnilleen 36,5.

Olen sen verran pienituloinen että ensisijaisesti menisin julkiselle. Pitäisi vaan saada ne siellä ottamaan tosissaan.

No jos tuo on liki elämän ja kuoleman kysymys, niin eikö oman hengen pelastamiseen sitä yksityislääkärin maksua liikenisi? Luulisi, että sen rahan voisi käyttää huonompiinkin tarkoituksiin.
No toivon todella että ei olisi elämän ja kuoleman kysymys. Kyllä varmaan jos ei hirveästi sen satasen yli mene. Mutta pääseeköhän sinne yhtään nopeammin? Jouduin käymään joskus ihotautilääkärillä yksityisellä ja silloin sain ajan kahden kuukauden päähän.

Yksityislääkrille kyllä pääsee satkulla mutta noihin kuvauksiin menee toinen satanen tai jopa tonni. Riippuen siitä mitä halutaan kuvata.

Mä en olisi hengissä ellen ois sitä tonnia maksanut.

Juuri sait lähetteen tutkimuksiin ja paljon on jo tutkittu. Mitä ihmettä vielä pitäisi tehdä. Kyllä tosiaan kuulostaa luulotaudilta.
No ne verikokeet ja esimerkiksi sappikivien mahdollisuuden tutkiminen. Ei vaan ole oikein että pitää rukoilla polvillaan että tutkitaan ja maksaa satasia jos ei halua kuolla. Niitä tarinoita on ihan liikaa että vakavia sairauksia ei olla huomattu ennen kuin on liian myöhäistä. Olkoon luulotauti, mielenrauha on tärkeä juttu ja se vaikuttaa fyysiseenkin oloon. Mä en jaksa enää pelätä.

Sehän on ihan väärin että sä meet "vaatimaan" jotain. Mee lääkärille, kerro sun oireet ja kerro että pelkäät syöpää. Kyl ne sut ottaa tosissaan. Mut toi et "vaaditaan jotain tutkimuksia ja kaikki kokeet" -asenne on niin syvältä ettet pääse ekaa hoitajaa pitemmälle. Ole asiallinen ja aikuinen, sillä sä saat asias eteenpäin. Ei sillä et mert meuhkaamaan.
Tai vaihtoehtoisesti mee sinne yksityiselle ja lyö rahaa riittävästi pöytään ni saat mitä ikinä keksit pyytää, vaikka kuinka turhaa olis. Mut julkiselta saat sen mikä on tarpeellista.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä