Juhlien järjestäminen,kun tilaa on vähän.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ollaan järjestämässä kastetilaisuus kotona,ja vieraita on enemmän kuin ruokapöytään mahtuu. Ajateltiin että tilaisuus oliskin ihan vaan yksinkertainen(toivottavasti melko lyhytkestoinen)ja rento juhla perheen kesken kotioloissa,eikä siksi aiota vuokrata juhlatilaa.

Miten järjestäisit tämmöiset juhlat?
varsinkin kun järjestäjinä on ihmiset joista kumpaakin yleensä perinteisentyyliset juhlat vain ahdistaa.

Mitä ja miten laittaisit tarjolle,kun vieraat mahtuvat oleilemaan enimmäkseen seisoskellen?
Voisiko kanniskeltavien lautasen sijaan ollakin joku muu vaihtoehto?
Vaikka pöytä jossain keskellä,jonka ympärillä mahtuisi napostelemaan ja jutustelemaan seisoskellen? Kuulostaako ihan tyhmältä...

Itse ajattelin että kahvin ja lapsille mehun lisäksi olisi jotain sormin syötävää pientä vain,koska kakkua olis vaikee syödä samalla pitäen kahvikuppia,ja stten vieraat joutuisi laskemaan kuppeja ja lautasiaan minne sattuu.

Ajattelin pienikokoisia suupaloja,esim pieniä tuulihattuja,jotakin pikkulepiä,ja vaikka paria erilaista suolaista palaa.

Kuulostaako ihan tyhmältä lähteä rikkomaan kerma- ja voileipäkakkuperinnettä ja toimia tämmöisellä kaavalla?

Mua jotenkin ahdistaa että useat tuttujen juhlat pyörii vaan hienojen tarjottavien ympärillä ja sinne tullaan vaan mässäilemään,sitten kun uoka loppuu,lähdetään.
Näistä tahdon rennot juhlat joissa jutustellaan,oleskellaan mukavasti ja siinä sivussa napostellaan jotain.
Meidän kummakin suvun ihmiset on rentoja ja hauskoja,mutta juhlissa yleensä alkaa semmoinen pönötys ja jäykistely joka mua ainakin ahdistaa.

Kaikki vinkit on tervetulleita,sekä tarjoilun että muunkin suhteen! :)

Tulevatko vieraat kaukaa? Tästä minä lähtisin liikkeelle. Jos isovanhemmat tulevat satojen kilometrien päästä, minusta heille kuuluu silloin tarjota ruokaisampaa tarjottavaa.

Minulla henk.kohtaisesti kastetilaisuus menee hienompiin juhliin ja koen että niihin pitää satsata. Tietenkin omien voimien määrittämissä rajoissa.

jokainen mun mielestä järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa, vaikka sitten ilman niitä kakkuja. mutta jos porukkaa on tulossa pitkän matkan takaa, kannattaa varoittaa, että mitään sellaista ruokaa, jolla nälkä lähtisi ei ole tarjolla. itselle kävi niin, että oltiin menossa 300 kilsan päähän viisikymppisille, ja siellä ei ollutkaan sitten muuta kuin kahvia, kuivakakkua, kääretorttua ja muuta pient. kyllä oli aika huono olo, kun pois pääsi. kun ei ollut osannut varautua ja käynyt syömässä jossain menomatkalla

Kaikissa ristiäisissä, joissa olen ollut (tosin niistä on aikaa) on ollut pelkkä kahvitarjoilu. Ja koskaan ihmiset eivät ole istuneet ruokapöydän ääressä, vaan osa sohvilla ja nojatuoleissa ja osa sitten ruokapöydän tuoleilla, jotka on nostettu vaikka olohuoneeseen. Aika harvalla on niin iso pöytä, että koko suku sen ympärille mahtuisi. Minusta tuo sinun ideasi on ihan ok.

Ristiäiskutsuun voi mainita, että kahvitarjoilu. Ei minusta tarvitse mitään isoja kokkauksia laittaa. Ihmiset pärjäävät yhden päivän vaikka ilman lämmintä ruokaa, kun osaavat ottaa eväitä. Ja kahvipöydässä voi olla jotain simppeliä suolaistakin, tyyliin karjalanpiirakoita. Ihmiset voivat halutessaan käydä ennen juhlaa jossain syömässä, jos lämmin ruoka on ehdottoman tärkeää.

Lapset tykkäävät selkeistä syömisistä, kuten kekseistä. (Tai no toki palstalaisilla on niitä lapsia, jotka syövät kaikki erikoisilla täytteillä varustetut tuulihatut ;) mutta suurin osa tuntemistani lapsista ei niin tee.)

Käsittääkseni ristiäiset ovat yleensä aika yksinkertaisia ja lyhyitä juhlia. Pääasia siellä on, että tullaan kastomaan vauvaa ja vaihtamaan vähän kuulumisia. Tarjoilujen ei minusta tarvitse olla mitään kauhean ihmeellisiä tai monimutkaisia. Ja nyt kun itsellä on lapsia, nostan vaan hattua kaikille, jotka jaksavat järjestää pikku vauvan kanssa yhtään minkäänlaisia juhlia!

Kiitos vastauksista.olisiko vielä ehdotuksia hyviin tarjottaviin?kaikkia on tiedotettu että tarjoilut tulee olemaan pienet. Munkin mielestä kastejuhla on tärkeä ja hieno juhla,mutta se voi olla sitä myös ilman kakkua. Aion laittaa kodin kauniiksi ja koristella sen,vauvan juhlapäivänä.
tämän toisen lapsen kohdalla päätin etten ota mitään stressiä syömisistä.viimeksi oli kaikki mahdolliset herkut ja ihan vaan herkkujen syöpöttelyä koko juhla,sekä kallista ja vaivalloista,stressaavaa.

Itsekään en arvota käymiäni juhlia tarjoilujen perusteella.lapsena tein niin. Toivon että vieraillekin tunnelma ja vauvan näkeminen olisi tärkeämpää.

Hanki nyt ainakin riittävästi jakkaroita, ettei kukaan joudu seisomaan.
Enkä kyllä käsitä lainkaan sellaista mentaliteettia, että ajetaan 300 km ja tullaan nälkäisinä kyläpaikkaan. Jos ei matkalta löydy ruokapaikkaa, syökää vaikka eväät matkalla. On eri asia, jos vieraat majoittuvat luoksesi, silloin ruokaakin voi tarjota (ennen juhlia). Mutta ei mielestäni juhlissa tarvita ruokatarjoiluja.

Yhteistyössä