Juhla-asu firman iltajuhliin!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lilli"

Vieras
Apua, auttaisko joku.. Mun pitäis miehen kanssa mennä firman juhliin ens kuussa ja kutsussa lukee juhla-asu. Juhlat alkaa klo 18 ja loppuu 24. Siellä on juhlaillallinen, ohjelmaa ja tanssia..
Minkälainen puku tonne pitää laittaa?! TAi siis mies tietenkin laittaa mustan puvun, mutta mitäs mulle.. Haluaisin kauniin mutta EI huomiotaherättävä..

Oisko vinkkejä?

[QUOTE="alkup.";22075907]Upsista..

Olisko jollain edes vinkkiä, minkälainen asun pitäisi olla? Etiketin mukaan siis.. Ilmeisesti pitkä? Onko värillä väliä?[/QUOTE]

Lukiko siis vain "juhlapuku" tms. Vai "tumma puku"?
Iltapukuun kallistuisin itse ja varaisin kampaajan myös.

Laittaisin pitkän yksinkertaisen puvun, joka ei liikaa pistä silmään vaikka joillakin olisi lyhyempää ja arkisempaa. Yleensä kun on vaan niin, että vaikka kutsussa lukee "juhla-asu" niin osa tulee yllättävän tavallisissa vaatteissa paikalle (esim. musta puolihame ja paitapusero).

[QUOTE="Vieras";22075942]Lukiko siis vain "juhlapuku" tms. Vai "tumma puku"?
Iltapukuun kallistuisin itse ja varaisin kampaajan myös.[/QUOTE]

Luki siis alareunassa juhla-asu.
Kauhean vaikeaa, kun en haluaisi pistää silmään.. Siis olemalla liian arkinen tai ylipukeutunut.. Mutta tietenkin kaunis pitäisi olla..

Ja mistä sen mekon sit löytäis..

Itse olin just viikonloppuna illallisilla ja "etikettinä" oli vaan "juhla-asu. Vaikka siellä sitten näky muiden "arkivaatteiden" lisäksi jopa housupukua ( enemmän jakkupukuun viittaava ), niin kyllä itse tunsin itseni aika ulkopuoliseksi lyhyehkössä ( siis polven yläpuolelle oleva ) kotelomekon tyyppisessä hameessani niiden muutamien iltapukujen joukossa... Mietin ensin, että ostanko oikein iltapuvun tyyppisen asun, mutta päädyin sitten budjetin ja jatkokäytön takia tuohon halvempaan versioon ja oikeesti harmitti ja hävetti... :(

Summa summarum, osta iltapuku. Vaikka hyvin yksinkertainen ja huomiota herättämätön, mutta pitkä kuitenkin.

[QUOTE="vieras";22076054]Itse olin just viikonloppuna illallisilla ja "etikettinä" oli vaan "juhla-asu. Vaikka siellä sitten näky muiden "arkivaatteiden" lisäksi jopa housupukua ( enemmän jakkupukuun viittaava ), niin kyllä itse tunsin itseni aika ulkopuoliseksi lyhyehkössä ( siis polven yläpuolelle oleva ) kotelomekon tyyppisessä hameessani niiden muutamien iltapukujen joukossa... Mietin ensin, että ostanko oikein iltapuvun tyyppisen asun, mutta päädyin sitten budjetin ja jatkokäytön takia tuohon halvempaan versioon ja oikeesti harmitti ja hävetti... :(

Summa summarum, osta iltapuku. Vaikka hyvin yksinkertainen ja huomiota herättämätön, mutta pitkä kuitenkin.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta =)

Huomasitko mitään värikoodia? :D Siis pitääkö olla tumma? Varmaan jo tähän aikaan vuodesta..

[QUOTE="alkup.";22076145]Kiitos vastauksesta =)

Huomasitko mitään värikoodia? :D Siis pitääkö olla tumma? Varmaan jo tähän aikaan vuodesta..[/QUOTE]

Aika paljon oli tummia sävyjä; eniten lilaa ja mustaa.

Juhla-asu on suurissa muodollisissa juhlissa käytettävä asu. Useimmiten tällaisten juhlien kutsukortissa mainitaan toivottu pukeutumistaso. Maininta "juhlapuku" tarkoittaa miehellä ensisijaisesti frakkia, vararatkaisuna tummaa pukua; naisen juhlapuku riippuu vuorokaudenajasta. Juhliin saapuva pariskunta valitsee asunsa samalle "juhlavuustasolle".

Päivätilaisuuksissa, kuten häissä, syntymäpäivillä tai avajaisissa, pariskunnan pukuyhdistelmiä voivat olla esimerkiksi seuraavat:

miehellä häissä frakki, naisella pitkä puku, hattu ja hansikkaat
miehellä saketti, naisella lyhyt pitkähihainen asu, hattu ja hansikkaat
miehellä tumma puku, naisella vierailupuku, mahdollisesti kepeä hattu
Iltatilaisuuksissa kuten päivällisillä, juhlatanssiaisissa pukuyhdistelmiä voivat olla

miehellä frakki, naisella juhlapuku
miehellä frakki, naisella pitkä iltapuku
miehellä tumma puku, naisella pitkä iltapuku

Oletko Lemminkäisen juhliin menossa? Sinne minä olen mieheni kanssa menossa ja mulla on siis sama ongelma sulla. Itse ajattelin ostaa pitkän iltapuvun ja olen niitä jo katsellutkin. Päädyn varmaan mustaan, koska suomalaiset on aina niin alipukeutuneita, että en halua erottua joukosta jollain kovin värikkäällä. Ihastuin yhteen viininpunaiseen ja sekin on harkinnassa, jos sen uskaltaisi laittaa. En halua mitään paheksuvia katseita, tyyliin mitä toikin luulee olevansa. Jos näen siellä jonkun joka pukeutuu upeasti ja näkyvästi niin nostan hänelle ainakin salaa peukkuja :) Toi ostox, joka myy huutonetissä on ainakin edullinen. Miehelle on niin helppoa laittaa vaan tummapuku.

Olemme myös menossa Lemminkäiseen juhliin ja ongelmana tietysti "juhla-asu". Ajattelin kuitenkiin ostaa pitkän mekon ja tietysti mustan. Koska musta "hoikentaa" ja enpä erotu pahemmin muista. Jos ulkomuotoni sallisivat, niin ehdottomasti laittaisin näyttävän ja hiukan paljastavan.
Minä en ainakaan löytänyt ostoxin sivuilta sopivaa mekkoa. Jatkan etsimistä ....

Törmäsin tähän keskusteluun ja Lemminkäisten juhlien järjestelyihin osallistuvana voisin selventää asiaa.

Juhliin voit tulla sellaisissa vaatteissa, joissa sinulla on mukava olla ja joissa tunnet olevasi kaunis. Asuksi kelpaa siis sekä pitkä että lyhyt mekko tai vaikka housupuku, jos sellaisessa parhaiten viihdyt. Miehelläkään ei ole pakko olla tummaa pukua, vaan esimerkiksi irtotakki ja housut käyvät yhtä hyvin.

Juhla-asu ei ole virallinen pukuoodi, se ei siis tarkoita samaa kuin juhlapuku. Juhliin ei haluttu laittaa liian tiukkaa pukukoodia, jotta osallistuminen ei jäisi pukeutumisesta kiinni.