Joutuuko Kuopiossa automaattisesti jostain syystä sokerirasitustestiin?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Pelkään suunnattomasti, että joudun sokerirasitustestiin, koska en usko että pystyisin nielemään sitä litkua vaan laattaisin sen koko ajan ulos... :(

Jossain kunnissa esim. yli 25-vuotiaat joutuvat siihen testiin automaattisesti vaikkei olisikaan syytä epäillä raskausajan diabetesta... Joutuuko Kuopiossa?
 
vieras
Ei ainakaan 08 joutunut automaattisesti. Riippuu varmaan ihan jo et onko esim ylipainoa. Mulle terkka pelotteli että katellaan jos joutuu jossain vaiheessa kun painoa on... Painoa oli 65 kiloa...:p
 
kuopiolainen
mä ainakin joudun, juuri siksi että olen yli 25v. Ylipainoa, nopeaa painonnousua, verenpainetta tai sukurasitetta ei ole. Olen ymmärtänyt että Kuopiossa kaikille yli 25 vuotiaille tehdään. Mutta kai siitä voi kieltäytyä?
 
rv21
Mä olen joutunut molemmissa edellisissä raskauksissa ja joudun tässä kolmannessakin. Mutta se on ollu vasta noin rv24-25 eikä oo enää ollu hirveää pahoinvointia ni hyvin se on menny. Ja nykyään se "litku" on ihan juotavaa eikä sitä hirveää sokerisiirappia mitä se oli 13v sitten..
 
ap
Voihan surku... En haluis... Tuleeks ongelmia jos siitä kieltäytyy? Tai siis onks teillä muilla ei-ylipainoisilla sit ollut jotain sokeritautia, vai miks ihmeessä ne haluaa kaikki testat?! Oon 28 vuotta ja ensisynnyttäjä, ni totta kai ne mut siihen laittaa.
 
Monikkoraskaudessa joutuu myös automaattisesti sokerirasitukseen.
Jos on riski ennenaikaseen synnytykseen suositellaan sokerirasituksessa käyntiä. Äidin diabetes ja ennenaikasuus, kun ei ole hyvä yhdistelmä :/
 
savotar
Sinne olen minäkin menossa, vaikka olen hoikka ja hyväkuntoinen. Kuulemma tehdään kaikille yli 25-vuotiaille.

Kaipa fiksut ihmiset ovat katsoneet tuon testin tarpeelliseksi. Tuntuu nimittäin, että Kuopio ei käytä yhtään resursseja mihinkään turhaan tai ylimääräiseen tai edes synnytysvalmennukseen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja savotar:
Sinne olen minäkin menossa, vaikka olen hoikka ja hyväkuntoinen. Kuulemma tehdään kaikille yli 25-vuotiaille.

Kaipa fiksut ihmiset ovat katsoneet tuon testin tarpeelliseksi. Tuntuu nimittäin, että Kuopio ei käytä yhtään resursseja mihinkään turhaan tai ylimääräiseen tai edes synnytysvalmennukseen...
Ihmettelin tuota ihan samaa, kun luin ketjua. Kuopiossa kun säästetään kaikesta mahdollisesta ja sitten kaikki yli 25-vuotiaat laitetaan johonkin sokerirasitustestiin. Jotenkin outoa.

 
savotar
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voihan surku... En haluis... Tuleeks ongelmia jos siitä kieltäytyy? Tai siis onks teillä muilla ei-ylipainoisilla sit ollut jotain sokeritautia, vai miks ihmeessä ne haluaa kaikki testat?! Oon 28 vuotta ja ensisynnyttäjä, ni totta kai ne mut siihen laittaa.
Kai nyt melkein mistä vain voi kieltäytyä, mutta minun mielestäni tuollainen omaan ja lapsen hyvinvointiin liittyvä tieto on ihan tarpeellista.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja savotar:
Sinne olen minäkin menossa, vaikka olen hoikka ja hyväkuntoinen. Kuulemma tehdään kaikille yli 25-vuotiaille.

Kaipa fiksut ihmiset ovat katsoneet tuon testin tarpeelliseksi. Tuntuu nimittäin, että Kuopio ei käytä yhtään resursseja mihinkään turhaan tai ylimääräiseen tai edes synnytysvalmennukseen...
Ihmettelin tuota ihan samaa, kun luin ketjua. Kuopiossa kun säästetään kaikesta mahdollisesta ja sitten kaikki yli 25-vuotiaat laitetaan johonkin sokerirasitustestiin. Jotenkin outoa.
Mua ihmetyttää myös, koska nykyaikanahan melkein kaikki synnyttäjät ovat yli tuon 25, koska opiskellaan ja luodaan uraa ensin... Huoh :(
 
savotar
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja savotar:
Sinne olen minäkin menossa, vaikka olen hoikka ja hyväkuntoinen. Kuulemma tehdään kaikille yli 25-vuotiaille.

Kaipa fiksut ihmiset ovat katsoneet tuon testin tarpeelliseksi. Tuntuu nimittäin, että Kuopio ei käytä yhtään resursseja mihinkään turhaan tai ylimääräiseen tai edes synnytysvalmennukseen...
Ihmettelin tuota ihan samaa, kun luin ketjua. Kuopiossa kun säästetään kaikesta mahdollisesta ja sitten kaikki yli 25-vuotiaat laitetaan johonkin sokerirasitustestiin. Jotenkin outoa.
Mua ihmetyttää myös, koska nykyaikanahan melkein kaikki synnyttäjät ovat yli tuon 25, koska opiskellaan ja luodaan uraa ensin... Huoh :(
Mutta siksihän juuri nuo testit ovat tarpeellisia, kun ihmiset saavat lapsia keskimäärin vanhempina kuin ennen.
 
Ei se ole kovin kummoista, turha pelätä sitä. 3 dl sokerilitkua. Vedät vaan lomona alas. Parempi sulle ja vauvalle, että menet testiin ja jos r-diabetes on, se saadaan hoitoon. Mutta, en usko että koe on pakollinen.
 

Yhteistyössä