V
vierailija
Vieras
Jos lähivanhemmalla on vuokrarästejä tms, niin lasketaanko ne elatusapua sovittaessa hänen menoikseen eli lisääntyykö tätä kautta etävanhemman maksuvelvoitteet? Meillä on vuoroviikkosopimus, mutta lapset ovat kirjoilla pienituloisemman vanhemman luona, jonka taloudenpito on aika kuralla Kyllä lapset tulee hoidettua, mutta koko ajan tulee velkaa ja luottotiedot ovat menneet jne, ja on vuokrarästejä myös, joita maksaa pikku hiljaa pois - kunnes taas tulee uudet vuokrarästit. Minä olen se "etävanhempi", minulla on paremmat tulot kuin lähivanhemmalla, mutta silti itsekin olen pienituloinen. Maksan lapsen harrastukset, vaatteet, synttärilahjat, synttärit, huvipuistoliput, leffakäynnit yms. eli lähivanhempi maksaa ainoastaan ruokamenot omalla viikollaan, joskus myös autan häntä näille viikoille pikkusummilla. Joka kerta kun mennään uusimaan elatussopimusta (minulla on epäsäännölliset tulot ja joskus on tulojen pienuuden vuoksi nollasopimus), pelkään että minulle aletaan öaskea isompaa elatusvelvoitetta lähivanhemman velkojen takia. Ja tosiaan, lapsen hoito ei ole pääosin lähivanhemmalla. Hän on "lähi" vain paperilla.