Joutuuko etävanhempi maksamaan lähivanhemman vuokrarästejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jos lähivanhemmalla on vuokrarästejä tms, niin lasketaanko ne elatusapua sovittaessa hänen menoikseen eli lisääntyykö tätä kautta etävanhemman maksuvelvoitteet? Meillä on vuoroviikkosopimus, mutta lapset ovat kirjoilla pienituloisemman vanhemman luona, jonka taloudenpito on aika kuralla Kyllä lapset tulee hoidettua, mutta koko ajan tulee velkaa ja luottotiedot ovat menneet jne, ja on vuokrarästejä myös, joita maksaa pikku hiljaa pois - kunnes taas tulee uudet vuokrarästit. Minä olen se "etävanhempi", minulla on paremmat tulot kuin lähivanhemmalla, mutta silti itsekin olen pienituloinen. Maksan lapsen harrastukset, vaatteet, synttärilahjat, synttärit, huvipuistoliput, leffakäynnit yms. eli lähivanhempi maksaa ainoastaan ruokamenot omalla viikollaan, joskus myös autan häntä näille viikoille pikkusummilla. Joka kerta kun mennään uusimaan elatussopimusta (minulla on epäsäännölliset tulot ja joskus on tulojen pienuuden vuoksi nollasopimus), pelkään että minulle aletaan öaskea isompaa elatusvelvoitetta lähivanhemman velkojen takia. Ja tosiaan, lapsen hoito ei ole pääosin lähivanhemmalla. Hän on "lähi" vain paperilla.

Ei joudu maksamaan eikä pidäkkään maksaa.

Tilanteessasi ja mahdollisuuksien mukaan vaadi huoltajuutta itsellesi. Älä anna rahallista apua hänen henkilökohtaisiin menoihin. Anna toisen sotkea elämänsä, mutta ilman sinun apua tai niin, että lapset kärsii.

Ei joudu maksamaan eikä pidäkkään maksaa.

Tilanteessasi ja mahdollisuuksien mukaan vaadi huoltajuutta itsellesi. Älä anna rahallista apua hänen henkilökohtaisiin menoihin. Anna toisen sotkea elämänsä, mutta ilman sinun apua tai niin, että lapset kärsii.

Meillä on siis yhteishuoltajuus. Minä olen se, joka hoitaa lapsen asiat esim. koulun kanssa yms. Mutta asumisjärjestely on tällainen siksi, että minulla on oma velaton asunto, jossa lapselle on oma huone, mutta koska toinen vanhempi elää toimeentulotuella, hän ei saisi kahdelle soveltuvaa asuntoa muuten, jos lapsi ei olisi hänellä kirjoilla. Ja kun kouluikäisestä on kyse, niin katsoimme että näin hänellä olisi oma paikka molempien vanhempien luona.

Minua vaan ärsyttää se, että esim. lastenvalvoja painotti minulle koko ajan, että olen vain elatusvelvollinen, vaikka itse olisin halunnut, että meistä molemmista olisi puhuttu lapsen vanhempina, kun lapsi kerran jakaa arkensa meidän molempien kanssa. Joskus jopa minun kanssani enemmän! Mutta ei ole tarvetta hakea yksinhuoltajuutta - minusta on hyvä, että lapsella on molemmat vanhemmat, ja onhan se lapsen turva myös, jos minulle jotain sattuisi. Ja ei toisen vanhemman vanhemmuudessa mitään vikaa tai huomauttamista ole, vaikka taloudenpito ihan p...rsellään onkin.

Jos vuokrat on jatkuvasti rästissä, niin siitä voi tehdä lastensuojeluilmoituksen. Eikä etävanhempi ole millään tavalla velvollinen maksamaan niitä vuokrarästejä esim. suuremman elatusmaksun muodossa.

Yhteistyössä