Joulusta ja rahojen riittävyydestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs tonttu

Vieras
Ja alkuun sanon, että en pröystäile!

Mulla on 4lasta. 11v tyttö, 8vuotias poika, 7vuotias tyttö ja 3vuotias tyttö..
Mulla on nyt jouluruookaan ja joululahjoihin 1700euroa käytössä, pieni osa tuosta menee arkiruokaan. Riittääkö? En ole trolli! Tuossa, kun katselin toivelistoja, niin aloin miettiä. Meillä lapsilla ei kuitenkaan ole järjettömiä toiveita ja eivät he edes odota kaikkia toiveita lahjoiksi. Taitaa olla äidin päässä tämä panikointi rahojen kestävyydestä..

Kertokee siis, minkälaisilla summilla te vietätte _joulun_

22 v tytär, 17 v poika, 22 v siskonpoika, 14 v siskontyttö, 20 v siskonpojan morsian, 53 v sisko, 29 v "ottoipoika", 81 v äiti, 79 v isä, 46 v exä, 43 v exän avovaimo, 12 v koira ja tänä vuonna aion saada heidän lahjansa 600 eurolla. Ruokaan menee 80 euroa ja hyväntekeväisyyteen 500 euroa. Yhteensä siis 1180 euroa. 1700 eurolla selviäisin loistavasti.

meillä 3 lasta 15, 12 ja 7,5kk, kummilapsia kolme, pääasassa lapsille ostetaan lahjoja, jotakin myös perheen yhteiseksi lahjaksi, rahaa menisi tonnitolkulla, mutta ruokiin ja koko höskään palaa noin 2 tonnia...liikaa on sekin.(isoporukka syömässä meillä jouluna)

Vähällä saat keittis ostettua ruuan o.O. Menetkö muualle syömään?
Meillä, kun jouluna on pöperöä pöydässä :D, mutta niillä ruuilla eletäänkin sit uuteenvuoteen asti

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
meillä 3 lasta 15, 12 ja 7,5kk, kummilapsia kolme, pääasassa lapsille ostetaan lahjoja, jotakin myös perheen yhteiseksi lahjaksi, rahaa menisi tonnitolkulla, mutta ruokiin ja koko höskään palaa noin 2 tonnia...liikaa on sekin.(isoporukka syömässä meillä jouluna)

Minkälaisia lahjoja olet ostanut isoimmille lapsille?

Meillä menee ruokaan ehkä 100 e normaalia enemmän (tavan jouluruuat halvempia kuin normaali arkiruoka, mutta sitten kalat ja mädit vähän ylimääräistä). Lapsen 4 v lahjaan lahjaan meneen 30-50 e, ja vauvan reilu 1 kk jouluna ehkä jokunen euro. Sukulaisten lahjoihin menee ehkä 200 e, eli yhteensä mennee sellainen 350 e.

Aikamoisia summia kyllä... Kun mietiin että meille jää vuokran jälkeen reilu tonni käteen, jolla on sitten pärjättävä myös koko joulukuu. ehkä joku 300e ihan maksimissaan käytetään jouluun, vaikea arvioida.

Meitä kaks plus mahamölliäinen. Jouluruokaan ei erikseen tarvitse satsata, ollaan joulunpyhät sukulaisten pöydissä. Normiruokaan menee se 200-300/kk. Lahjoihin ollaan säästetty 200e, emme osta toisillemme lahjoja. Tuolla kahdellasadalla pitäis saada lahja mun siskoille 2kpl, miehen veljelle, meidän molempien vanhemmille, kahdelle sukulaislapselle, ja parille kaverille. Pakko riittää kun ei ole varaa enempään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Vähällä saat keittis ostettua ruuan o.O. Menetkö muualle syömään?
Meillä, kun jouluna on pöperöä pöydässä :D, mutta niillä ruuilla eletäänkin sit uuteenvuoteen asti
Aatoksi mennään muualle syömään, mutta laitan sekä kotiin että likalle jouluruuat. Meitä on kuitenkin täällä kotona vain minä ja junnu ja sitten omassa huushollissaan likka. Graavi lohi eli joulupöydän tärkein eläin, tulee joululahjana exältä. Lanttulaatikko, perunalaatikko, porkkanalaatikko, rosolli ja luumurahka ei paljon maksa, kun itse tekee. Parin kilon kinkku - edes luomuna - ei maksa kuin muutaman kympin. Marinoidut valkosipulit, omenachutneyt, vihreät tomaatit yms tein jo elokuussa. Lanttu, peruna, porkkana ja punajuuret on varsin edullisia.

Lisäys: mä jaksan syödä jouluruokia max tapaninpäivään asti :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
22 v tytär, 17 v poika, 22 v siskonpoika, 14 v siskontyttö, 20 v siskonpojan morsian, 53 v sisko, 29 v "ottoipoika", 81 v äiti, 79 v isä, 46 v exä, 43 v exän avovaimo, 12 v koira ja tänä vuonna aion saada heidän lahjansa 600 eurolla. Ruokaan menee 80 euroa ja hyväntekeväisyyteen 500 euroa. Yhteensä siis 1180 euroa. 1700 eurolla selviäisin loistavasti.

Hyväntekeväisyyteen 500e! Oot kyllä avulias :) <3

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Hyväntekeväisyyteen 500e! Oot kyllä avulias :) <3

Juu, tuosta oli tarkoitus erikseen sanoa, mutta unohtui, kun joutusasti kirjoittelen.. iso hatunnosto keittikselle! Näitä tälläsiä tarvitaan lisää <3

Joku ihmetteli isoa summaa.. No siis, onhan meitä iso porukka ja me vietetään joulua aina kotona, siksi tarvitaan ne joulupöperöt kotiin :)

Lisää?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Juu, tuosta oli tarkoitus erikseen sanoa, mutta unohtui, kun joutusasti kirjoittelen.. iso hatunnosto keittikselle! Näitä tälläsiä tarvitaan lisää <3
Meillä tää on verissä :D Viime vuonna sain tyttäreltäni ihanan joululahjan. Pieni paketti mulle ja paketissa sisällä lappu " + 50 purkkia kissanruokaa Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen kissoille". Samanlaisen lapun oli laittanut pikkuveljensäkin pakettiin =) Mä laitan 80% ihmisille ja 20% eläimille. Kun vielä toistaiseksi haluan uskoa ihmisten hyvyyteen =)

Meillä meni joululahjoihin n.330e. Siinä on lahjat 13 eri talouteen. Myös omien pienten lasten lahjat eli ei todellakaan suuria summia ole per. lahja. N. 50e meni kortteihin, koristeisiin ja sellaseen sälään. Parikymppiä hyväntekeväisyyteen. Eli 400e yhteensä noihin.

Ruokaa en ole yhtään laskenut vielä. Kinkku saadaan ilmaseksi. Pari sataa varaan jouluruokia varten aatoksi ja joulupäiväksi. Meillä käy jouluna mun vanhemmat syömässä.

Yhteistyössä