Joulupukki-asiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli mitä mieltä olette tästä: Me emme vietä joulua, mutta emme ole mitenkään muiden joulun viettoa vastaankaan, luonnollisesti. Tyttäremme oli kuullut muiden lasten juttelevan joulupukista ja on sen ikäinen että asia jäi askarruttamaan häntä. Tyttö sitten kysyi, onko joulupukkia oikeasti olemassa enkä nähnyt oman etiikkani mukaiseksi alkaa häntä siinä huijaamaankaan eli kerroin asian niin kuin itse uskon eli että satua on. Hän oli sitten mennyt tämän kertomaan yhdelle toiselle tytölle joka oli "vähän" järkyttyneenä kysynyt äidiltään että miksi hänelle on valehdeltu joulupukin olemassa olosta. Tämän tytön äiti soitti minulle ja tuli lankoja pitkin melkein siinä raivotessaan että nyt on viety hänen tyttäreltään lapsuus ja että onko meidän pakko kuuluttaa omia sairaita uskomuksiamme ympäri pihoja??!!
Eli mitähän meidän sit olisi pitänyt tehdä? Huijata omaa tytärtämme uskomaan sellaiseen mihin emme itse usko/mitä ei ole, vain siksi että muiden lapsilla säilyy mielenrauha?

Mun mielestä teitte oikein. :)

Jokainen elää oman uskomuksensa mukaan. Jos uskoo johonkin, mitä ei voida konkreettisesti todistaa olemassa olevaksi ja sen olemassa olo perustuu lähinnä siihen, että siihen vaan uskotaan yleisesti ja opettaa lapsilleen, että semmoinen on kuitenkin olemassa, silloin on se riski, että joku sanoo joku päivä sille lapselle päinvastaista, mikä pitää vaan hyväksyä.

Siis jos tahtoo opettaa lapsen uskomaan joulupukkiin, jumalaan, pääsiäispupuun tai mihin muuhun, kantsii olla joku varasuunnitelma sen varalle, mitä sitten tehdään, kun joku joku päivä sanoo sille lapselle, että ei se ole totta (koska jossain vaiheessahan joku väistämättä niin sanoo).

Ei sun ongelma siis. :)

Et nyt kertonut tässä ollenkaan minkä ikäisistä kyse. Mutta tietennii sun olisi kuulunut sanoa tytölle, että antaa niiden uskoa jotka uskoo.

Ja jos kovin pienestä kyse niin muunneltu totuus olisi ollut paikallaan. Vaikka että teillä ei joulupukki käy, mutta saattaa käydä vaikka naapurissa, mistäs sinä sitä tiedät ;)

Vähän kakspiippunen juttu... Toisaalta joulupukkiin "uskominen" ei ole kovin vakavaa ja ryppyotsaista touhua vaan enemmän just sellanen lasten kaunis joulusatu joka kyllä särkyy kun sen aika on. Että niin, miksi viedä sitä pois kun ei mitään haittaa jos uskoo siihen. Toisaalta ei tietysti pitäs valehdella. Olisko tyttösi osannut olla hiljakseen jos olisit huomannu kieltää kertomasta?

Niin, kyseessä on siis kohta 4v tyttö, tämä hänen kaverinsa kohta 5v. Silloin ajattelin kyllä, että sanonko hänelle, ettei sitä saa kertoa muille lapsille mutta sittenhän se ois ollut sama kuin että olisin kehottanut valehtelemaan. Puhuuhan lapset pukista joulun aikaan paljonkin ja sit ois meidän tyttären pitänyt vaan joko "leikkiä" mukana tai vihellellen katsella kattoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Verenpisara:
Minä uskoin lapsena joulupukkiin ja niin mulle uskoteltiin. En usko enää. Mitä pahaa siinä on, jos lapsi uskoo sen muutaman lapsuusvuden joulupukkiin =)

Eihän tässä ollutkaan kyse siitä, että siinä olisi mun mielestä jotain pahaa, että uskoo pukkiin. Mä en vaan halua omalle lapselleni opettaa sitä kun emme muutenkaan vietä joulua. Jokainen siis uskokoon mihin haluaa ja jokainen opettaa omille lapsilleen oman vakaumuksensa mukaisesti. Miksen siis minä saisi?

Minä uskoin lapsena joulupukkiin ja niin mulle uskoteltiin. En usko enää. Mitä pahaa siinä on, jos lapsi uskoo sen muutaman lapsuusvuden joulupukkiin =)
Näin. En edes muista koska uskoni loppui, ilmeisesti ei kovin traumaattinen kokemus koska en muista. Omilleni aion kyllä kertoa tuota "satua". Minusta se vaan kuuluu jouluun ja ei haittaa ketään. Joo, ja ap:lle, 4 v ehkä vaikea pitää salaisuutta...

todella vaikea asia.
itse olin myös joulupukkia vastaan mutta vanhempani puhuivat mut ympäri.
minusta joulupukki on karmea vale lapselle ja totuuden paljastuminen saattaa järkyttää lapsen luottamista vanhempien puheisiin.
mutta ovatko salaisuudet valhetta? toisaalta sinun kuuluu saada elää niinkuin parhaaksi näet eli itse kokisin niin että on minun vastuullani selvitellä oman lapseni kanssa asiaa jonka on kuullut kaverilta.
joulupukki on pientä verrattuna siihen että jotkut kertovat pienestä asti esim miten lapset tehdään ja miten ne tulee ulos.
se olisi kova pala selitellä oikeilla nimillä ainakin mulle koska itse olen vielä sepittänyt tarinaa siitä kun äiti ja isä oikein rakastaa toisiaan alkaa vauva kasvamaan äidin mahassa ja sille on oma paikka mistä se tulee pois.
jokainen taplaa tyylillään mutten potisi huonoa omaa tuntoa jostain joulupukki asian selviämisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Näin. En edes muista koska uskoni loppui, ilmeisesti ei kovin traumaattinen kokemus koska en muista. Omilleni aion kyllä kertoa tuota "satua". Minusta se vaan kuuluu jouluun ja ei haittaa ketään. Joo, ja ap:lle, 4 v ehkä vaikea pitää salaisuutta...

Niin mutta ap sanoikin että heillä ei joulua vietetä. Miksi siis hänen pitäisi valehdella lapselleen joulupukin olemassaolosta??

Hmm, hankala juttu. Valehdella ei tietenkä saa, siis kun lapsi jostain syystä asiaa kysyy. Olisin varmaan selitelly jotain et se on olemassa niinkun vaikka muumitkin on ... mutta siihen on kiva uskoa ja toiset haluu että se käy jouluna vierailulla, mutta kaikki ei haluu .... Hankala juttu tietenki yht´äkkia keksiä selitys. Varsinkin kun niitä tarkentavia lisäkysymyksiä saattaa tulla monta kymmentä =) .

Ja sen haluan vielä selventää, että missään nimessä en halua kenenkään toisen lapsen uskoa joulupukkiin tai yhtään mihinkään muuhunkaan horjuttaa. Mutta kun on kyse tuon ikäisistä lapsista niin "totuus" tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin eli asiasta puhutaan ja jos joku on oikein kovin pukkiin uskonut niin kyllähän se kysymyksiä herättää. Eri asia sitten on se, että järkyttyykö lapsi siitä että sitä pukkia ei olekaan olemassa vai siitä, että hänelle on valehdeltu.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mun mielestä teitte oikein. :)

Jokainen elää oman uskomuksensa mukaan. Jos uskoo johonkin, mitä ei voida konkreettisesti todistaa olemassa olevaksi ja sen olemassa olo perustuu lähinnä siihen, että siihen vaan uskotaan yleisesti ja opettaa lapsilleen, että semmoinen on kuitenkin olemassa, silloin on se riski, että joku sanoo joku päivä sille lapselle päinvastaista, mikä pitää vaan hyväksyä.

Siis jos tahtoo opettaa lapsen uskomaan joulupukkiin, jumalaan, pääsiäispupuun tai mihin muuhun, kantsii olla joku varasuunnitelma sen varalle, mitä sitten tehdään, kun joku joku päivä sanoo sille lapselle, että ei se ole totta (koska jossain vaiheessahan joku väistämättä niin sanoo).

Ei sun ongelma siis. :)

täysi peesi! se on sen toisen lapsen äidin häpeä, että on mennyt puhumaan lapselle jotain mitä ei sen kummemmin voi perustella. sinuna minä en anteeksi pyytelisi...

Ei tuossa olemistaan vakavasta kysymys kuitenkaan. Ei sen toisen lapsen maailma kaadu siihen etta han saakin tietaa, ettei joulupukkia oikeasti ole olemassa. Mun mielestani hanen aitinsa pikkasen ylireagoi soittaessaan teille.

Siis mä en oikeasti voi ymmärtää tätä. Mitä pahaa on joulupukissa? Oikeasti uskon siihen itsekin ja myös mies. Uskon myös siihen joulun taikaan ja toivon kaikkea hyvää muille ihmisille. Niin että mitä pahaa tuossa on?

Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Ei tuossa olemistaan vakavasta kysymys kuitenkaan. Ei sen toisen lapsen maailma kaadu siihen etta han saakin tietaa, ettei joulupukkia oikeasti ole olemassa. Mun mielestani hanen aitinsa pikkasen ylireagoi soittaessaan teille.

En minäkään ajatellut että kukaan tuolla tavalla reagoisi mutta tämä äiti oli aidosti poissa tolaltaan ja se oli aika ala-arvoinen veto, että minä olen puheillani vienyt hänen lapseltaan lapsuuden. Siinä tuli hetkeksi sellainen olo, että tässä ei nyt olla ollenkaan samalta planeetalta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Siis mä en oikeasti voi ymmärtää tätä. Mitä pahaa on joulupukissa? Oikeasti uskon siihen itsekin ja myös mies. Uskon myös siihen joulun taikaan ja toivon kaikkea hyvää muille ihmisille. Niin että mitä pahaa tuossa on?

No sanotaanko näin että ei mitään PAHAA mutta ei vaan kuulu meidän vakaumukseemme uskotella pukin olemassa oloa kun on meidän mielestä täyttä soopaa. Muille ihmisille hyvää toivoakseen ei ole vielä tarvinnut pukkiin uskoa, minäkin toivon hyvää ihan kaikille mutta tietysti ensisijaisesti omalle lapselleni enkä ala hänelle tuota juttua syöttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

No sanotaanko näin että ei mitään PAHAA mutta ei vaan kuulu meidän vakaumukseemme uskotella pukin olemassa oloa kun on meidän mielestä täyttä soopaa. Muille ihmisille hyvää toivoakseen ei ole vielä tarvinnut pukkiin uskoa, minäkin toivon hyvää ihan kaikille mutta tietysti ensisijaisesti omalle lapselleni enkä ala hänelle tuota juttua syöttämään.

Ei sen kaverin usko joulupukkiin kovin vahva ole ollut jos yhden kaverin sanominen siitä ettei pukkia ole riittää "viemään lapsuuden". Sanoin minäkin lapsena kavereille ettei jumalaa eikä joulupukkia ole oikeasti olemassa eikä kukaan uskonut ;)

Ei siina ole mitaan pahaa tokikaan. Jos joku ei halua kasvattaa lapsiaan uskomaan joulupukkiin, vaan vaikka selittaa, etta esim mummi antoi jouluna lahjan, koska tykkaa sinusta, ja jouluna on suomalaisen kulttuurin mukaan tapana antaa lahjoja rakkaille ihmisille. Ja jos ap ei edes vieta joulua, ei kai hanen tarvitse joulupukkiin tarvitse lapsiaan opettaa uskomaan, vaikkei siina mitaan pahaa olisikaan?

tehty mikä tehty ja olisi se sille ystävälle varmaan jo ensi vuonna jossain muuallakin paljastunut että pukkia ei ole olemassa.

Ehkä olisit voinut sanoa omalle lapsellesi että se on suuri salaisuus mitä ei saa kertoa muillle. Ymmärrän että haluat kertoa lapsellesi että pukkia ei oikeasti ole koska ette edes joulua vietä.

Pukit, tontu, hammaskeijut ... on sitä lasten satumaailmaa mihin lapsi voi ihan hyvin lapsena uskoa. Lasten pitää saada olla lapsia ja heillä on vielä mielikuvitus mikä monelta aikuiselta puuttuu.

Tämä on meillä ajankohtainen aihe. Ollaan otettu matsia miehen kanssa siitä valehdellaanko lapsille joulupukista vai ei. Miehen perheessä joulupukki ja tontut ovat osa hauskaa jouluperinnettä ja on ollut minunkin lapsuudessa. KUNNES sitten tajusin, että minua on kusetettu joka vuosi rankasti kuuden vuoden ajan. Minulta meni lapsen sokea luottamus vanhempiini, isovanhempiini ja kaikkiin muihinkin aikuisiin, jotka olivat systemaattisesti ylläpitäneet tätä joulupukki ja joulutonttu satua. Totuuden tultua julki, aloin "inhota" joulua. Näin aikuisiällä välillä ihmettelen onko lasen etu satuilla joulupukista?!?! Minä rakastin lapsena joulupukkia, joten siksi totuus oli niin kova pala. Tässä riittää vielä pala purtavaksi.

Minusta tuon kaverin äiti kyllä käyttäytyi todella törkeästi. Jos teillä ei kerran joulua vietetä, niin tietenkään teillä ei uskota joulupukkiinkaan. Enhän minä voi väittää lapselleni että Vishnu on olemassa, kun en ole hindu. Mutta jos eläisin hindujen keskuudessa, olisin ehkä sanonut lapselle, että toisten uskomuksia pitää kunnioittaa. Tietenkään lapsen ei pidä valehdella eikä lapsesi ole tehnyt mitään väärää. Ainoa väärin tehnyt on kaverin äiti. Olisihan hän voinut vain sanoa lapselleen, että teillä ei vietetä joulua ja siksi kaveri on eri mieltä.

Yhteistyössä