joulupukiton joulunviettotapa, miten teillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ödlkmb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ödlkmb

Vieras
Hyvät kanssa lasten vanhemmat, vietetäänkö teillä joulua joulupukin kera? Kerrotaanko joulupukista ja pyydetään olemaan kiltti?

Aiheena vielä vähän varhainen laatuaan, kun tuohon jouluun on vielä aikaa. Mietittiin vaan, että joulu tuntuis paljon paremmalta ja enemmän joululta kun ei tarvisi lähteä joulupukkileikkiin mukaan. Ymmärrän, että on perinteistä ja varmaan tullaan kohtaamaan aika paljon vastarintaa siinä, että meidän lapsi vesittää muiden "joulupukki korvatunturilta" jutut.

Miten kerrotte, että joulupukki on vain leikkiä ja meillä ei käy joulupukki ja tontut, jotka joulua näin viettää. Hakien itse ainakin vähän enemmän näkökulmaa kristillisestä ajattelutavasta. Tärkeää tietenkin olisi saada viettää aikaa yhdessä ja hemmotella toisiaan.

Pikkuisen ensimmäinen joulu siis tulossa, jolloin ehkä jo ymmärtää enemmän. Ei meillä tosin viime vuonnakaan pukki vieraillut. (Ensimmäisen lapsen kanssa idealisti :))

Tämän joulun ajateltiin viettää perheen kesken. Se osa suvusta, joka haluaa liittyä meidän seuraan on tervetullut. Tosin jouluruoat kun jo aaton aikaan ällöttää, niin edes niitäkään ei tarjota näissä juhlissa...

Ei joulupukkia ja (kohtuullisesti) lahjoja. Ei isoa kinkkuhärdelliä vaan hyvää ruokaa! Joulun ilouutinen!

Meillä tulee lahjat kuusen alle, ovat siinä aamusta asti esillä. Ja ei ole koskaan ollut ongelmia sen kanssa että pitäisi raivona heti päästä avaamaan. Niitä voi ihastella ja mietiskellä niiden sisältöä koko päivän sen mitä muilta puuhilta ehtii. Lahjat avataan sitten sopivana hetkenä syömisen jälkeen.

Meillä on yleensä koko aaton sen verran puuhaa ja kyläilyä saman kaupungin mummoloissa ettei me mitään joulupukkia voitaisi tilata, kauheaa juoksemista aikataulun kanssa silloin.

Meil viime jouluna oli pukki ja toi lahjat. Mut ei me tota poikaa uhkailla sillä että kiltit saa lahjoja ja joulupukki sitä ja tätä. Pukki tuo tulevanakin jouluna lahjat ja se riittää pojalle. Ei olla vielä puhuttu sen todellisuudesta mitään, mut ei peitelläkään asiaa. En välttämättä ois meille pukkia hankkinu,mut anoppilassa sellanen kävi kun lapsi talossa ja mitäs mä niille sanomaan että antaa olla. Eipä se haitanne että lapsi uskoo pukkiin.

Mä olen kovasti pähkäillyt tätä asiaa jo heti esikoisen syntymän jälkeen...

Toisaalta tuntuu nykyajan vouhkaukselta kieltää lapselta kokemus joulupukista mutta toisaalta tuntuu niin typerältä syöttää satua totena...

Meillä on nyt tulevana jouluna esikoinen 2,5v ja ollaan ajateltu että ei sanota että lahjat on joulupukilta vaan ihan kaikilta lahjanantajilta itseltään.. ollaan ajatletu siis mutta en vain osaa viimeistä päätöstä tehdä!

Meillä joulu on kyllä kaikin tavoin todella perinteinen ja satumainen mutta vähän hämää toi pukki-asia...

Paljon vähemmän haittaa joulupukista on kuin jeesusjutuista. Sinänsä onkin positiivista että maahanmuuttajat ovat huomioineet suomalaisten koulujen tavan yrittää tuputtaa kristittyjen jumalanpalvontaa jouluna. Julkisissa laitoksissa, hyi helvetti.

Tulee oikein paha olo kun asiaa rupeaa ajattelemaan. Ei lapsi osaa, ymmärrä tai edes uskalla sanoa vastaan vaan uskoo, jos joku aikuinen selittää vakavalla naamalla jumalista, jeesuksista sun muista maahisista tosiasioina.

Mikähän ihme perinne se on että tietyssä vaiheessa lapselle kyllä kerrotaan joulupukin olevan hömppää, mutta jumalasta ei viitsitä samaa kertoa?

Sikäli kun Joulupukista enemmän innostuneita henkilöitä on joulunvietossa mukana, suodaan joulupukkipukuun pukeutuminen ja lahjojen jako näin, mutta emme kerro mitään tarinaa joulupukista totena hahmona. Hankalampaa kyllä olisi, jos mukana olisi samanikäisiä lapsia, jotka uskoisivat joulupukkiin.

Olen kertonut, että joulupukki on joulunsatua, johon voi uskoa tai olla uskomatta. Meillä se kuuluu jouluun. Ei nuo isommat koe tulleensa huijatuiksi. Nauttivat vain, ku pienet on ihan tohkeissaan pukista. Ja minä ainakin uskon joulupukkiin silloin, kun se on just tulossa ja jännitys on huipussaan. Silloin joulu tuntuu joululta.

Minusta jeesus-jutut on huomattavasti suurempi ja raaempi kusetus, ku joulupukki.

Meille ei tule pukkia. Esikoinen jouluna 1v9kk ja kuopus 3kk. Mun mielestä se on ihan turha momentti joulussa. Toki sitä itse odotti kuin kuuta nousevaa joka aatto, mutta kyllä sitä pohjimmiltaan odotti niitä lahjoja, eikä sitä pukin näkemistä... Ja nykypäivänä lahjojen määrä on jotain ihan järjetöntä, tästä me pyritään myös pysymään kaukana!

Meillä ei ole koskaan käynyt joulupukkia perheemme joulussa. Olemme välillä olleet äitini luona, se paikka sijaitsee 40 km päässä kaupungista ihan syrjässä, ei ole ollut käytettävissä ostopukkeja tai setiä tai serkkuja. Samoin asumme kaukana kaikista sukulaisista, joten kotijouluinakaan näitä sukulaispukkeja ei ole ollut mahdollista saada. Emmekä tosiaan olisi halunneetkaan. Ajatus vieraasta rahalla hankitusta pukinesittäjästä taas on ollut ihan poissuljettu aina.

Lapsemme ovat jo isoja, heidän pieniä ollessaan, esikoinen noin 3-vuotias, he hyvin mutkattomasti kyllä katselivat kaupoissa ja lastenohjelmissa pukkeja, heille se oli satuhahmo tai esittämistä siinä kuin mikä muukin vastaava. Tonttusatuja ja sen sellaisia on luette jne.

Lahjat on jaettu omin voimin ja aina kertoen keneltä lahja on saatu. Kun lapset olivat alle kouluikäisiä juteltiin siitä, että monissa perheissä käy joulupukki, on fiksua olla "mukana" sen verran, ettei mene toitottamaan kenellekään, että itse tietää joulupukin olevan satua. Uskomisesta emme tässä yhteydessä puhuneet. Tietääkseni poikani eivät ole opettaneet toisille lapsille elämän kovia totuuksia tällä pukkirintamalla, ihan varmaksi en voi tietää.

Joulumme ovat olleet iloisia ja muistorikkaita, uskonnollisuus ei kuulu jouluumme juurikaan. Joulukirkoissa on koulun puitteissa käyty.

meillä ei oo koskaan käyny joulupukkia,eikä tuukkaan koskaan..käydään kyllä kattoo jos jossain kaupassa tms, sellanen vierailee.Mä kyllä oon kyllä joka vuosi yhtä ihmeissäni siitä kun on näitä jotka ihmettelee tota Jeesus-juttua,et se on satua niinku joulupukkikin..herää vaan kysymys että minkä ihmeen takia te sitten vietätte joulua??Kyllähän joulu kuitenkin on ihän kristillinen juhla,on aina ollu.Tolla ajattelu tavalla pitäis haistattaa pitkät koko joululle..mitäs sitä lahjojakaan ostamaan,sekin tapa on periytyny raamatun kertomuksista,kun itämaan viisaat tietäjän veivät lahjoja mennessään..Eiks se oo jotenki noloa kuitenkin jossain mielessä toteuttaa raamatusta lähtöisin olevia perinteitä..Eiköhän toi Raamattu oo kuitenki hiukan vanhempi "keksintö" kun joulupukki..

Joulupukki on nyt kahtena jouluna käynyt mutta ei oikeastaan minun pyynnöstäni vaan sukulaiset ovat lapsia halunneet ilahduttaa. Jos tänä jouluna ollaan kotona, luulen että "pukki" jättää lahjat kuusen alle kun ollaan joulusaunassa. Sukulaisten luona voi pukki sitten vierailla jos isäntäperhe niin haluaa.

Meillä ei käy joulupukki. Poika on 4,5v ja tähän asti lahjat on löytyneet kuusen alta. Joulupukki on "olemassa" mutta meillä ei ehdi käymään. Olen myös kieltänyt isovanhempia pelottelemasta tontuilla tms. koska mielestäni on typerää että lahjat pitäisi ansaita.
Kristillinen perinne ei meillä ole pääosassa, mutta pienestä pitäen on kyllä kerrottu ettei joulu ole vain lahjojen saamista varten olemassa.

Meillä ei käy pukki eikä meidän jouluun kuulu uskonnolliset hömpätkään. Nautitaan vain pitkistä vapaista ja ollaan yhdessä, syödään hyvää ruokaa ja ollaan vaan. kaikki sukulaisetkin asuvat kaukana ( 500km päässä ) joten saadaan olla ihan kotona vaan ilman mitään kauheaa säntäilyä.

Pst. meilläkin lahjat ovat kuusen alla aattoaamusta saakka, eikä aiheuta lapsille mitään ongelmia. Tosin saavat avata paketit jo aamupäivästä, että ehtivät käyttää uusia tavaroita jo aattona, eikä tarvitse mennä heti nukkumaan kun saa paketit auki :)

[QUOTE="mä";22124055]meillä ei oo koskaan käyny joulupukkia,eikä tuukkaan koskaan..käydään kyllä kattoo jos jossain kaupassa tms, sellanen vierailee.Mä kyllä oon kyllä joka vuosi yhtä ihmeissäni siitä kun on näitä jotka ihmettelee tota Jeesus-juttua,et se on satua niinku joulupukkikin..herää vaan kysymys että minkä ihmeen takia te sitten vietätte joulua??Kyllähän joulu kuitenkin on ihän kristillinen juhla,on aina ollu.Tolla ajattelu tavalla pitäis haistattaa pitkät koko joululle..mitäs sitä lahjojakaan ostamaan,sekin tapa on periytyny raamatun kertomuksista,kun itämaan viisaat tietäjän veivät lahjoja mennessään..Eiks se oo jotenki noloa kuitenkin jossain mielessä toteuttaa raamatusta lähtöisin olevia perinteitä..Eiköhän toi Raamattu oo kuitenki hiukan vanhempi "keksintö" kun joulupukki..[/QUOTE]

se on noloa, että aikuinen ihminen

A: luulee tosissaan että joulu on kristillinen juhla alunperin
B: lahjaperinteessä olisi kyse jostain vitun tietäjistä
C: on noin täysin pihalla joulun oikeasta merkityksestä ja perinteestä
D: kai muuten luulet että jessekin on oikeasti syntynyt jouluna? :D

Lahjat säkissä tai kuusen alla ja sieltä niitä saa avata. Tälläinen on suunnitelma täksi jouluksi. ihan oman perheen kesken vietetään aikaa. Suku on toki tervetullutta. Toinen puoli asuu vaan niin kaukana, että kun tuo joulunaika osuu viikonlopulle, niin voi olla, ettei voi lähteä. Ja jotkut vielä jouluksi joutuvat töihin :(

Meillä maailmankatsomus on uskonnollinen ja siksi nuo jesse-jutut on mukana kuvioissa. :) Kauneimmat kuuluu kuvioihin joulun odotusvaiheessa ja joulukirkko, siellä se iskä luultavasti on töissä aattona.

Näin meillä :D

Yhteistyössä