Joulupukista

• Viestiketjun aloittaja sadunhohto
  • Ensimmäinen viesti
sadunhohto
Kertokaa minkä ikäiset teillä vielä uskovat pukkiin tai minkä ikäiset eivät usko. Itsellä viiden vanha uskoo vielä ihan täysillä mikä omasta mielestäni on ihanaa enkä mitenkään haluaisikaan hänen uskonsa loppuvan vielä niin kauan kuin se nyt on mahdollista. Uskoo myös muumeihin jne. ihan kybällä. Asian ydin nyt on se kun luin Pirkka-lehdestä jonkun neron sanovan ettei alkaisi enää viisi vuotiaalle sepittämään mitään peitetarinaa jos itse kysyy toden peräisyyttä. Itse sanoin juuri ihan pokalla että tottakai puolen hehtaarin metsä on olemassa. Onko muita jotka kanssani samaa mieltä että saahan lapsen uskoa vaalia mahdollisimman pitkään? Aatellen ett parina ekana jouluna ei ymmärrä pukin päälle ja sit olis vaan kaks joulua kun se taru kestäis niin ei oo kyl reilua mun mielestä!

Oliskohan niin, että lapset uskovat erinäisiin asioihin niin kauan kuin itse haluavat.

Meillä nimittäin uskotaan joulupukkiin täysillä, vaikka olen aina sanonut aikuisten ostavan ne lahjat, joita jouluna tulee, ja että pukinpuvun sisällä on vaan joku aivan tavallinen ihminen. Tämä totuudentorvena oleminen alkoi siitä, kun sitä pukkia ensivuosina pelättiin niin mahdottomasti.

Nykyään on aivan turha kyseenalaistaa joulupukin olemassaoloa, sillä TIETENKIN JOULUPUKKI ON OLEMASSA.

No mun mielestä sitten kun lapsi menee kouluun on hyvä jo tietää mikä on totta ja mikä ei. Ihan vain siitä syystä että toiset lapset saattaa kiusata, jos itse jo tietävät asian todenperän. Itse muistan kun mulle naurettiin ekaluokalla, kun väitin kivenkovaan että joulupukki on olemassa ja muut tiesivät jo vähän paremmin.

Mäkin oon sitä mieltä että ennen koulua (tai ainakin ennen ekan vuoden joulua) pitää kertoo totuus joulupukista. Nykyään kyllä aika moni ekaluokkalainen ja vielä tokaluokkalainenkin tuntuu uskovan pukkiin ...
Noh, eihän siinä mitään pahaa oo jos ennen joulua uskookin ;) , mut kunhan tietää totuuden ettei sit kiusata.

Meillä on oltu aina totuuden torvia ja kerrottu että joulupukkia ei ole olemassa. Siis puhuttu asiasta esim. kesällä jos joulupukki on tullut jostain puheeksi. Mutta olemme aina sanoneet että jouluna kuitenkin kaikki uskoo joulupukkiin ja että se on kiva yhteinen leikki lasten ja aikuisten välillä. Vanhempi tietää tarkalleen että minä laitan yllätykset kalenteriin eikä tontut, mutta kun pilke silmäkulmassa sanon että enhän minä vaan ne tontut, niin menee vakavaksi ja selvästikin jää asiaa miettimään että onko tonttuja sittenkin olemassa. Poika on yhdeksän vuotias ja haluaa vielä uskoa siis pukkiin. Meidän 6 vuotias unohtaa heti mikä on oikea totuus kun näkee syksyllä ensimmäisen tonttulakin. :LOL: Tänäänkin on ollut joululahjaansa ostamassa vaarin kanssa ja selittää silmät kirkkaina, että tontut käskivät käydä sovittamassa luistimia ja niistä hiottiin kärjetkin pois. Ja jouluna kun saa ne niin neiti varmasti hihkaisee, että mistä tontut tiesi että tykkään just tämmösistä. :LOL: Eli kyllä se lapsi uskoo niin kauan kuin haluaa, kun lapselle annetaan lupa uskoa sellaiseenkin mistä tietää että sitä ei ole olemassa. Meillä ainakaan ei ole ollut haittaa koskaan totuuden kertomisesta kun ollaan aina annettu kuitenkin lupa uskoa. Mutta olen todellakin itse myös joutunut koulussa aikoinaan noloon tilanteeseen kun kaverit sanoivat että pukkia ei ole olemassa. Ja voi sitä tuskaa kun lapsen usko sitten romahti kerta heitolla kun sain äidiltä totuuden kuulla. Siksi olen pienestä pitäen kertonut että pukki on satua, mutta jouluna siihen saa kaikki uskoa, niin lapset kuin aikuisetkin.

tahtipoika
Meillä miehen tytöt nyt 7 ja 9 uskoivat molemmat vielä 5v:na joulupukkiin. Vuosi sitten alkoi nuorempi epäilemään pukkia, kun se muistutti paljon velipuolta =) Nyt ei usko enää. 5v nuorempi puhui menevänsä isona joulupukin pajaan töihin =)

Meillä lapset 9,7 ja 4 ja pukkiin uskovat vielä jokainen! Lahjoja kyllä ostelen heidän nähden, mutta sanon, että pukki tulee ja jakaa ne paketit ja tuo omia tullessaan.

Esikoinen kyllä viime jouluna sanoi, että pukki on vaarin näköinen ja ihmetteli, että vaari ei ole koskaan paikalla kun lahjat jaetaan...

Tuskin pukkiin uskomisen takia kiusataan, mitä sitten? Vika on kiusaajassa ja mun puolesta lapset saa uskoa pukkiin vaikka yläasteikäisenä.

Yhteistyössä