Joulun vietto ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Meillä on kahtena jouluna ollut miehen vanhemmat, itse olemme pyytäneet.

Nyt kuitenkin haluaisin "pitää joulun itsellä", ja olla kutsumatta appivanhempia.
Haluan itse saada laittaa kaiken, ruoat, koristeet yms... En ketään toista siihen höösäämään, ja tuomaan ruokia jne...
Yhtään joulua ei olla vielä oltu vain omalla perheellä, ja tehty "meidän joulua".

Mulla kun muutenkin tahtoo hermot kiristyä heidän vierailuidensa aikana, niin joulutunnelmaa on vaikea saada, vaikka oikeasti yrityksestä ja halusta ei ole kyse.

Mutta jos heitä ei kutsuta tänne, he joutuvat viettämään joulun yksin, ja se taas tuntuu myös pahalta. En mä halua että mun takia joutuu vanhukset viettämään yksinäisen joulun :(

Jos vietätte aaton ja joulupäivän oman perheen kesken, ja vaikka tapanina pyydätte appivanhemmat kylään?

Jokaisella on oikeus viettää sellainen joulu kuin tahtoo. Varmasti myös miehen vanhemmat ymmärtävät tämän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos vietätte aaton ja joulupäivän oman perheen kesken, ja vaikka tapanina pyydätte appivanhemmat kylään?

Jokaisella on oikeus viettää sellainen joulu kuin tahtoo. Varmasti myös miehen vanhemmat ymmärtävät tämän.

tuota olen ajatellut.
Mutta silti he joutuisivat olla aaton yksin, miehen sisko tuskin heitä pyytää luokseen.

Mä oon taas sitä mieltä että joulu kun on vaan kerran vuodessa niin saa luvan purra hammasta ja olla niiden sukulaisten kanssa ettei pahoita kenenkään mieltä. Tuskin sitä kuitenkaan pystyisi nauttimaan jos huono omatunto kolkuttaa. Kaikkea ei voi saada.

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Mä oon taas sitä mieltä että joulu kun on vaan kerran vuodessa niin saa luvan purra hammasta ja olla niiden sukulaisten kanssa ettei pahoita kenenkään mieltä. Tuskin sitä kuitenkaan pystyisi nauttimaan jos huono omatunto kolkuttaa. Kaikkea ei voi saada.

Just sen takia kun joulu on vaan kerran vuodessa niin siitä kannattaa tehdä mieleinen tapahtuma. Kyllä siinä on koko perhe tiukilla jos äitiä tai isää kiristää koko joulun pyhät. Kompromissi tässäkin paras, eli osan pyhistä omalla porukalla ja osan vanhusten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:

tuota olen ajatellut.
Mutta silti he joutuisivat olla aaton yksin, miehen sisko tuskin heitä pyytää luokseen.

Ehkäpä hekin tahtoisivat viettää joulun omalla porukalla, eli kahdestaan?
Ja aikuiset ihmiset varmasti pärjäävät =)

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:

tuota olen ajatellut.

No eivät halua, vaan haluavat olla lasten ja lastenlasten kanssa.
Muoks. kesällä jo ovat päättäneet millaisen kinkun tuovat...

Samoja mietteitä tuli mullekin, saattaisivat ihan mielellään olla välillä keskenäänkin.

Voihan sitä myöskin nätisti tunnustella fiiliksiä, mies voisi kysyä itselleen lähemmältä vanhemmalta että olisivatko kauhean pahoillaan jos joskus joulu vietettäisiin omin väin ja jos tuntuu että pahastuisivat ihan hirveästi vielä miettiä mikä olisi sellainen kompromissi että kaikilla olisi mukava joulu. =)

Lisäys: Olitkin jo vastannut etteivät halua olla muualla, harmillinen tilanne. :/ Jos päivistä kuitenkin saisi nätisti sovittua että saisitte olla itseksennekin osan joulua?

Meille saa tulla isovanhemmat käymään aattona tai joulupäivänä, mut ei olla lähdetty enää siihen rumbaan et joulunpyhät pitäis viettää niiden kanssa. Aluksi tämä tais ainakin toisen vanhempien taholla loukata, nyt ovat tottuneet.

Eli kun tulevat niin kahvitellaan, lapset avaa ehkä muutaman lahjan samalla mut ei oo ruokatarjoiluja tms, vaan me syödään ja vietetään aattoilta ihan oman perheen kesken. Saatetaan sit tapanina kyläillä isovanhemmilla.

Näin osin siksikin ettei mun vanhana tarvii sit "kiristää" lapsia viettää joulua meidän kaa, nautitaan niistä jouluista lasten kanssa nyt ja sit lapsilla on aikuisena oikeus ja mahdollisuus viettää joulu oman perheensä kanssa halutessaan.
Kun ainakin miehen suvussa on ollut tapana et joulu on menny lapsuudessa niiden isovanhempien pillin mukaan ja nyt se ikäänkuin olis velvollisuus et sama jatkuu seuraavankin sukupolven kohdalla, kiitos ei meille, miehen sisarukset pyöriköön sit sen perinteen mukaan jos haluavat.

Sit jos ja kun jommankumman vanhemmista toinen kuolee, niin tilanne voi toki muuttua, sit varmaan pyydettäsi se yksinäinen meille jouluksi. Mut sen verran on syytä puolisostaan mun mielestä pitää ettei joulun vietto puolison kanssa ole ankeaa;) Tai siis, en mä ajattele et joulu olis ankeaa vanhana jos se miehen kaa kahden vietettäis.

Yhteistyössä