Joulun perinneruuat ja vieraiden ruokailu"rajoitukset"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Joo,eka kertaa tällaista joudun pohtimaan...miehen puolen sukulaisia on kutsuneet itsensä meille jouluksi ja perheeseen kuuluu teini (13v), joka on hyvin ruokarajoitteinen eli siis ei tykkää juuri mistään perinteisistä jouluruuista, ainoa, joka kelpaa on karjalanpiirakat ja nyt sit äitinsä sanoi, että sille pitää sit keittää makaronia jouluaterialla!!! Siis what??? Meillä itsellä on lapsia 2v-14v ja niistä kyllä jokaikinen löytää runsaasta joulupöydästä syötävää, vaikkei kaikki kaikesta tykkääkkään. Ja makaroni ei todellakaan ole mikään juhlaruoka!
Aion olla niin tyly emäntä, että makaroni jää keittämättä! Kun kerran itse itsensä kutsuivat ja valmiiseen pöytään aikovat tulla, niin saa luvan kelvata se, mitä on tarjolla!
Onko liian paha??

Melko noloa edes pyytää tollasta. =D Mun kersa sais olla sitten nälissään, jos mikään ei kelpaa. (ja siis kyse ei mistään allergioista) Eiköhän se teini elä yhden aaton vaikka pelkällä suklaalla.

Syököönhä ihan vaan iso lapsi muita ruokia! Jätät todellakin pelkän makaronin keittämättä. Jos haluat jotain tehdä, niin tee munamaito-makaroonilaatikko. Sen luulis kelpaavan ja on edes vähän ruokamaisempi kuin pelkkä keitetty makaroni.

Siis onko tämä oikeasti totta, että syö vain makaronia?? Voi lapsirukkaa. Kyllä nyt jossain muussa on vika kuin lapsessa.

No, makaroni on kuitenkin niin helppo keitettävä, että itse luultavasti keittäisin, vaikka käskyä kovasti ihmettelisinkin. Mutta välttyisinpä ainakin mököttävältä teiniltä ruokapöydässä :D

Pikkulapsille voisin tehdä vasitun ruuan mutta kyllä teini-ikäisen pitää löytää normaalista joulupöydästä jotakin syötäväksi kelpuuttamaansa. Tai sitten saa elää yhden illan suklaalla.

Ei siinä pastan keittämisessä nyt kovin suuri vaiva ole. Minä tarjoaisin siis sitäkin.

Tässä on ollut hieman miettimistä omankin perheen perinneruokien reseptien kanssa, mieheni kun ryhtyi vegaaniksi reilu vuosi sitten :)

[QUOTE="anna";22712447]No, makaroni on kuitenkin niin helppo keitettävä, että itse luultavasti keittäisin, vaikka käskyä kovasti ihmettelisinkin. Mutta välttyisinpä ainakin mököttävältä teiniltä ruokapöydässä :D[/QUOTE]

NO joo, suurta vaivaahan makaronin keittämisestä ei tosiaankaan olis, mut melkein sit arvaan, että kun sitä olis tarjolla, niin sitähän ne omatkin muksut haluaisivat! Eivät vaan älyä pyytää, kun ovat tottuneet syömään muutakin...
Makaronilaatikko ei kuulu meillä joulupöytään...mut sen tietty vois tehdä, jos teini sitä syö, mut periaatteessa...en tiiä

Ja mistään allergioista ei siis ole kyse

[QUOTE="äitix2";22712439]Syököönhä ihan vaan iso lapsi muita ruokia! Jätät todellakin pelkän makaronin keittämättä. Jos haluat jotain tehdä, niin tee munamaito-makaroonilaatikko. Sen luulis kelpaavan ja on edes vähän ruokamaisempi kuin pelkkä keitetty makaroni.

Siis onko tämä oikeasti totta, että syö vain makaronia?? Voi lapsirukkaa. Kyllä nyt jossain muussa on vika kuin lapsessa.[/QUOTE]

Eiköhän nyt oo kyse vaan kiukuttelevasta teinistä... Olkoot syömättä jos ei kelpaa.

Niin no typeräähän se on että teitä pyysivät tekeen ruokaa. Itse varmaan keittäisin silti ne makaronit koska en viittis jouluna ruveta kinaan tollasesta asiasta tai pahottaan kenenkään mieltä vaikka oikeassa olisinkin. Itse en tykkää mistään jouluruuasta ja lapsena mulla oli joulupöydässä lihapullia ja perunamuusia ja nykyään lihapullat on vaihtunut poronkäristykseen ja sen kaverina syön salaattia kalaa juustoja ja ehkä maistan yököttäviä laatikoita, koska yritän sopeutua niihen koska anopilla joudun niitä joka tapauksessa syömään. Nykyään teen itse omat ruokana ja myös kala ja juusto tarjotin ovat mun vastuulla. Vietetään joulua äidillä ja isälläni ja siellä on yhteensä 15 ihmistä joten jokainen tekee jotain ruokaa sinne.

"Sille pitää keittää" ei välttämättä tarkoita, että SUN pitää keittää. Ehkä äiti vaan totes tän asian ja on aikeissa itse keittää makaroonit teinilleen? Ja jos tosiaan tarkoitti "Sun pitää keittää makaroonia" niin huh. Tosi noloa toi teinin tahdon mukaan hyppiminen jo muutenkin, saati muiden määräily sen mukaan... En keittäis mäkään, mutta jos äiti itse keittää niin keittäkööt.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkö;22712551:
"Sille pitää keittää" ei välttämättä tarkoita, että SUN pitää keittää. Ehkä äiti vaan totes tän asian ja on aikeissa itse keittää makaroonit teinilleen? Ja jos tosiaan tarkoitti "Sun pitää keittää makaroonia" niin huh. Tosi noloa toi teinin tahdon mukaan hyppiminen jo muutenkin, saati muiden määräily sen mukaan... En keittäis mäkään, mutta jos äiti itse keittää niin keittäkööt.

No eihän siitä itse keittämisestä tosiaan mtn vaivaa ole, kun keittiössä muutenkin häärin, mut tuo periaate, että kun ruokaa kuitenkin on paljon erilaista tarjolla, niin miksi ihmeessä sitä arkista makaronia pitää olla?! Ja omille lapsilleni haluan antaa esimerkin, että juhlana syödään juhlaruokaa, arkrna arkiruokaa=makaroni!

[QUOTE="aapee";22712596]No eihän siitä itse keittämisestä tosiaan mtn vaivaa ole, kun keittiössä muutenkin häärin, mut tuo periaate, että kun ruokaa kuitenkin on paljon erilaista tarjolla, niin miksi ihmeessä sitä arkista makaronia pitää olla?! Ja omille lapsilleni haluan antaa esimerkin, että juhlana syödään juhlaruokaa, arkrna arkiruokaa=makaroni![/QUOTE]

Toteaisin omille lapsilleni vieraan olevan allerginen näille laatikoille ja muille.
Olisin toivomuksesta kieltämättä hitusen huvittunut.
Oletko kysäissyt toivomuksen esittäjältä, millaista pastan pitää olla?

[QUOTE="aapee";22712596]No eihän siitä itse keittämisestä tosiaan mtn vaivaa ole, kun keittiössä muutenkin häärin, mut tuo periaate, että kun ruokaa kuitenkin on paljon erilaista tarjolla, niin miksi ihmeessä sitä arkista makaronia pitää olla?! Ja omille lapsilleni haluan antaa esimerkin, että juhlana syödään juhlaruokaa, arkrna arkiruokaa=makaroni![/QUOTE]

No ei mun mielestä pidäkään olla. Onhan se tosi törppöä ja myös ärsyttävää, mutta tarkoitin, että jos äiti itse kävelee keittiöön keittämään (=hänestä osallistumaan :D), niin onko pokkaa kieltää? ;) Mulla ei olisi vaikka toki olen samaa mieltä perinteistä yms...

Varaa vaan niitä karjalanpiirakoita reilusti, että jää muillekin syötäväksi nälkäisen teinin niitä popsiessa =)

Enkä keittele meidän teinille pastaa joulupöytään. Syö sitten juuri karjalanpiirakoita, punajuurisalaattia (kunhan on oikeaa merkkiä), lihahyytelöä ja ehkä mahdollisesti kinkkua. Makea puoli sitten uppoaa paremmin.

No et todellakaan keitä mitään makaroonia! Inhosin nirsoja kakaroita, kunnes itse sain hyvin valikoivasti ruokaan suhtautuvan lapsen. Me ei olla annettu periksi, vaan esim. jouluna ei tehdä kenellekään mitään erikoisruokia. Meidän kohta kolme vuotias on opettamalla oppinut syömään ja pitämään erilaisista mauista. Ja viimeistään silloin syö, kun on oikeasti nälkä.
Mutta, että vielä jollekin teinille pitäis alkaa tekemään erikoisruokia, vanhemmat vois katsoa peiliin ja miettiä mistä lapsen nirsoilu johtuu.

Mua ärsytti jo lapsena ihan julmetusti yksi saman ikäinen sukulaistyttö, joka söi jouluna vain makaroonilaatikkoa. Ja ne piti sitä jonain jouluruokana.

Mua ärsytti jo lapsena ihan julmetusti yksi saman ikäinen sukulaistyttö, joka söi jouluna vain makaroonilaatikkoa. Ja ne piti sitä jonain jouluruokana.
Toisilla makaroonilaatikko kuuluu yhtä perinteisesti joulupöytään kuin peruna-, porkkana, lanttu- kuin maksalaatikkokin. Meillä ei ole koskaan noista makarooni eikä maksalaatikkoa. En vedä hernettä nenään, jos joulupöydässä ei juuri mikään uppoa (itsekään en lapsena syönyt paljoa muuta kuin lanttulaatikkoa ja kinkkua), mutta erikseen en ruokia rupea tekemään. Lapset syövät pääasiassa karjalanpiirakoita, jotka kuuluvat ehdottomasti minun joulupöytääni.

Huh miten noloa. Omassa ruokapöydässä vanhemmat itse tekevät päätöksensä siitä, miten paljon he lapsiaan paapovat. Mutta kun tässä tapauksessa he ovat itse itsensä kutsuneet kylään (tapa, josta en edes pidä), niin ei todellakaan silloin aleta esittämään jotain typeriä vaatimuksia (tämä vaatimus on erittäin typerä, koska kyse ei ole allergioista, ja lapsi on jo 13-vuotias!)

Kyllä minäkin lapsena inhosin rosollia, silliä ja lanttu- ja porkkanalaatikkoa, mutta minun vanhempani eivät silti keittäneet minulle makaronia tms. joulupöytään kuulumatonta, söin niitä jouluruokia mistä pidin, ja pahojakin uskalsin maistaa. Ja kas, opin rakastamaan kaikkia jouluruokia, ja olen siitä kiitollinen!

[QUOTE="aapee";22712485] mut melkein sit arvaan, että kun sitä olis tarjolla, niin sitähän ne omatkin muksut haluaisivat![/QUOTE]

Onko silläkään nyt hemmetti väliä jos sun omatkin muksut sitä makaronia syö?

Toisilla makaroonilaatikko kuuluu yhtä perinteisesti joulupöytään kuin peruna-, porkkana, lanttu- kuin maksalaatikkokin. Meillä ei ole koskaan noista makarooni eikä maksalaatikkoa. En vedä hernettä nenään, jos joulupöydässä ei juuri mikään uppoa (itsekään en lapsena syönyt paljoa muuta kuin lanttulaatikkoa ja kinkkua), mutta erikseen en ruokia rupea tekemään. Lapset syövät pääasiassa karjalanpiirakoita, jotka kuuluvat ehdottomasti minun joulupöytääni.

Joo, toisillahan lenkkimakkarakin kuuluu joulupöytään :laugh:
No, joo. Ei se kyllä ihan perinneruoka ole, mutta kukin tyylillään.
Mun mielestä se, että lapselle ehdoin tahdoin tehdään ruokaa, jota hän SUOSTUU syömään on typerää.

En tekis minäkään isolle lapselle joka ei oo edes allerginen vaan perin nirso. Jollei kelpaa kyläpaikan ruoat ni eläkööt vaikka suklaalla sitten. Ei munkaan kotona ollu joulupöydässä sinne kuulumatonta ja eikä oo meilläkään. Toikin 3v kyl löytää syötävää vaikkeiu kaikesta pidäkään.

[QUOTE="vieras";22712909]Huh miten noloa. Omassa ruokapöydässä vanhemmat itse tekevät päätöksensä siitä, miten paljon he lapsiaan paapovat. Mutta kun tässä tapauksessa he ovat itse itsensä kutsuneet kylään (tapa, josta en edes pidä), niin ei todellakaan silloin aleta esittämään jotain typeriä vaatimuksia (tämä vaatimus on erittäin typerä, koska kyse ei ole allergioista, ja lapsi on jo 13-vuotias!)

Kyllä minäkin lapsena inhosin rosollia, silliä ja lanttu- ja porkkanalaatikkoa, mutta minun vanhempani eivät silti keittäneet minulle makaronia tms. joulupöytään kuulumatonta, söin niitä jouluruokia mistä pidin, ja pahojakin uskalsin maistaa. Ja kas, opin rakastamaan kaikkia jouluruokia, ja olen siitä kiitollinen![/QUOTE]

Totta ja samaa mieltä olen!

[QUOTE="vieras";22712909]
Kyllä minäkin lapsena inhosin rosollia, silliä ja lanttu- ja porkkanalaatikkoa, mutta minun vanhempani eivät silti keittäneet minulle makaronia tms. joulupöytään kuulumatonta, söin niitä jouluruokia mistä pidin, ja pahojakin uskalsin maistaa. Ja kas, opin rakastamaan kaikkia jouluruokia, ja olen siitä kiitollinen![/QUOTE]

Kas, mäkin opin vaikka lapsena niistä en tykännyt ja mun äiti laittoi sellaista mistä tykkäsin.

[QUOTE="eve";22712962]Kas, mäkin opin vaikka lapsena niistä en tykännyt ja mun äiti laittoi sellaista mistä tykkäsin.[/QUOTE]

Miten opit, jos et koskaan niitä syönyt? Onko sinusta ap:n tapaus ok? Kukin tyylillään, mutta meidän perheessä nautitaan jouluna jouluruoasta, en alkaisi mitään makaroneja ketsupilla keittelemään...

Yhteistyössä