Joulun ja joulupukin pakanalliset perinteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teräsvaari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paavolan mukaan Jeesus ei käskenyt juhlia syntymäänsä. Mutta jos ei edes Jeesusta (syntymä, kuolema eli pääsiäinen) eli Jumalaa itseään juhlia, niin aika vähässä on juhlat. Sit ei saa juhlia alempiarvoisiakaan juhlia kuten jonkun ihmisen häitä, jopa hautajaisetkin on kielletty.

Mä ymmärrän että Jeesus ei ole syntynyt 25.12 vaan ehkä syksyllä. Mutta mä odotan joulunvietosta kieltäytyvien uskovien kutsua syksyiseen Jeesuksen syntymäjuhlaan, mutta eipä ole semmoista kutsua tullut.

Mun mielestä on väärin jättää juhlimatta itse Jumalaa kuin juhlia Häntä väärään aikaan kalenterivuodesta.

Viimeksi muokattu:
Eri asia jos joku tekee joulusta krääsäjuhlan. Joulua voi viettää materialistisesti ja ei-materialistisesti.

Vielä: Se on totta kuten esim.David Pawson sanoi, että jouluna tapahtuu uskoontuloja tavallista vähemmän. Joululahjat, kuusi+koristeet, jouluruuat, joulupukki tonttuineen ym. vie sitä huomiota pois pelastussanomasta.

Vaikka jouluna saa ja pitää iloita, niin pelastussanomaa ei saa korvata jollain seimi/tähti/Beetlehem/lammas -nyyhkinnällä ja kiiltokuvakertomuksilla.

Joulukirkossakin pitäisi kutsua ihmisiä parannukseen ja antamaan elämänsä Jeesukselle. Tosin sitä ei taida luterilaisessa tapahtua nykyään muulloinkaan...

Yleensähän on ollut perinteinen Jehovan todistajien argumentti se että "Jeesus ei käskenyt viettää syntymänsä juhlaa". Ikäänkuin Jeesus olisi kieltänyt sen. Uutta että hellarikin samoilla linjoilla...Raamatussahan Jeesus-lapsi saa lahjoja ja hänen syntymäänsä kyllä juhlitaan.

Itselleni pääsiäinen on läheisempi pyhä, mutta todellakin joulunvietto on ok.

Ja Echo ehtii taas haukkua luterilaista kirkkoakin katolisen ohella...hohhoijaa. Kovasti erilaisen kuvan olen saanut luterilaisen kirkon toiminnasta kuin Echo. Ehkä siksi että olen sitä enemmän nähnyt ja olen mukanakan siinä. Uskoon kyllä kutsutaan.

Kuusi on enemmänkin perinne ja symboli nykyään kuin mitään pakanallista.

Naapurissani on paikallinen helluntaiseurakunta ja viettivät kyllä joulujuhlia...

Kuusi on enemmänkin perinne ja symboli nykyään kuin mitään pakanallista.

Naapurissani on paikallinen helluntaiseurakunta ja viettivät kyllä joulujuhlia...

Babyloniassa joulukuun 25 päivä oli talvipäivänseisauksen ja auringonjumalan syntymäpäivä. Babylonian sana "yule" tarkoittaa lasta. Joulukuun 25 päivää kutsuttiin yule päiväksi myös pakanallisten anglosaksien parissa. Anglosaksit olivat Brittiensaarilla asuvia asukkaita, jotka puhuivat germaanisia kieliä. Myös Skandinaviassa oli yule-juhla, joka oli joulukuun 25 päivä se oli myös talvipäivänseisauksen päivä. Auringonjumalaa kutsuttiin Babyloniassa myös nimillä Baal-berith sekä kuusipuun herra. Egyptiläiset sekä persialaiset juhlivat jumalansa syntymäpäivää joulukuun 25 päivänä. Aurinkojumalaa tarkoittavat monet eri nimet kuten Mithra, Horus, Isvara, Bacchus, Iacchus, Adonis, Attis jne. Auringonjumalan syntymäjuhla sai alkunsa Babyloniasta, josta se monien vaiheiden kautta saapui myös muinaiseen Roomaan.

Muinaisessa Babyloniassa juhlittiin auringonjumalan syntymäjuhlaa joulukuun 25. päivänä jokavuotisena juhlana, jolloin kansa juhli ja juopotteli. Auringonjumalan syntymäjuhlaan kuului myös vihreä havupuu, joka koristeltiin pyöreillä palloilla (aurinkopallot), jotka auringonjumalan symbolina symbolisoivat aurinkoa.

Kopsin ton ap.n linkistä. Joulukuusi on baabelin epäjumalan kuusipuun herran joulupuu.

Ja Echo ehtii taas haukkua luterilaista kirkkoakin katolisen ohella...hohhoijaa. Kovasti erilaisen kuvan olen saanut luterilaisen kirkon toiminnasta kuin Echo. Ehkä siksi että olen sitä enemmän nähnyt ja olen mukanakan siinä. Uskoon kyllä kutsutaan.
Ai, sä tiedät että olet enemmän nähnyt luterilaista kuin mä. :D No olen ollut ikäni luterilaisen kirkon jäsen ja vapaaehtoishommissa siellä enemmän tai vähemmän semmoiset 20 vuotta (välillä taukoja).

Yhteistyössä