Joululahjojen määrä lapsilla?

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttävää:
siis keskimääri menee teiltä 1000 markkaa yhden lapsen romuihin...
(5*30 euroa)
aivan järkyttävää. olin lapsena iloinen kun sain esim. kiiltokuvia ja yöpaidan ja oman konvehtirasian.
Meillä menee 2 lapsen lahjoihin 400 euroa, mutta romua ja krääsää emme kyllä osta.

sef, niin tosiaan miten ne loput ainakin 60 lahjaa? Jos samaa kaavaa noudatatte niin meneehän noihin melkoinen summa rahaa. Mitä järkeä tuossa enää on että lapsilla on satoja leluja huoneissaan?
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttävää:
siis keskimääri menee teiltä 1000 markkaa yhden lapsen romuihin...
(5*30 euroa)
aivan järkyttävää. olin lapsena iloinen kun sain esim. kiiltokuvia ja yöpaidan ja oman konvehtirasian.
Meillä menee 2 lapsen lahjoihin 400 euroa, mutta romua ja krääsää emme kyllä osta.

sef, niin tosiaan miten ne loput ainakin 60 lahjaa? Jos samaa kaavaa noudatatte niin meneehän noihin melkoinen summa rahaa. Mitä järkeä tuossa enää on että lapsilla on satoja leluja huoneissaan?
siis he on ollut pitkään 1-lapsinen perhe niin vaikka lapsi saanut jouluna ja synttärinä 50 lahjaa (en pysty uskoa että voi jaksaa edes avata 80-100 lahjaa) niin tavaramäärä ei vielä ehkä näy? (toinen lapsi oli vasta vauva)

siis en käsitä siltikään jos 80-100 lahjaa pitää paikkansa.
olisi kiva nähdä miltä näyttää lapsi joka avaa 100 lahjaa jouluna. jotain käsittämätöntä.
 
vieras
Me ostetaan noin 5-10 lahjaa/lapsi. Lisäksi saavat mummulta ja papalta (noin 5/lapsi), isomummulta, miehen tädiltä ja sen mieheltä (yleensä 2-3/lapsi), kummeilta (molempien kummit ostavat myös toiselle lapselle, kummilapsi saa yleensä 3 ja toinen 1-2). Eli yhteensä tulee yleensä tulee yli 20 lahjaa/lapsi.
 
äitix4
Veikkaan että itse ostamia ja muualta tulevia lahjoja on yhteensä noin 30 kpl per lapsi (4 lasta). Nuorin (9kk) tuskin saa niin montaa sillä kun on noita isompien vanhoja leluja eikä vielä osaa tykätä lahjojen availusta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
siis en käsitä siltikään jos 80-100 lahjaa pitää paikkansa.
olisi kiva nähdä miltä näyttää lapsi joka avaa 100 lahjaa jouluna. jotain käsittämätöntä.
Ja vielä tuo, että tonneja ei mene mutta silti ei ole krääsää ei oikein täsmää. Jos 1 lahja on 10 euroa ja niitä on 100 tekee jo tonnin. Ja kympillä ei kyllä kovin laadukkaita lelulahjoja saa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttävää:
siis keskimääri menee teiltä 1000 markkaa yhden lapsen romuihin...
(5*30 euroa)
aivan järkyttävää. olin lapsena iloinen kun sain esim. kiiltokuvia ja yöpaidan ja oman konvehtirasian.
Meillä menee 2 lapsen lahjoihin 400 euroa, mutta romua ja krääsää emme kyllä osta.

sef, niin tosiaan miten ne loput ainakin 60 lahjaa? Jos samaa kaavaa noudatatte niin meneehän noihin melkoinen summa rahaa. Mitä järkeä tuossa enää on että lapsilla on satoja leluja huoneissaan?
Meneehän niihin toki rahaa, mutta en MINÄ kaikkia niitä osta, vaikkakin suurimman osan.
Meillä on sukuakin ympärillä sen verran että jos vaikka yhteensä lahjoja tulee sen 80 kpl ja ostan niistä itse suurimman osan (eli vaikka 55 kpl) niin ei niihin loppuihin lahjoihin siltikään tonneja pala.

Ja suvulta on kyllä tulossa myös vaatteita, sillä käly ketoi tilanneensa Jenkeistä Gymboreen vaatteita nuoremmalle pukinkonttiin kun halvalla nimenomaan sai. Ja saattaa olla että minäkin ostan vaatteita...en ole tosiaan vielä päättänyt mitä kaikkea ostan. Eikä kaikkien lahjojen tarvitse olla kalliita jotta ne olisivat hyviä.

Ja itseasiassa nuo atomit ja se prinsessalinna ovat kirpputorilta ostettuja sillä niitä ei kaupasta enää uusinä edes saa, tai ei ainakaan ole tullut vastaan. Pienempää tuskin kiinnostaa mistä lahjat on hälle hankittu.

Ei siellä huoneessa satoja leluja ole vai meniaatko että jokainen yksittäinen legokin lasketaan? Mielestäni esim. legoja tulee olla riittävästi jotta niillä voi oikeasti sitten kunnolla rakentaa.

Ja kun ottaa huomioon lastemme ikäeron, niin on varmaan aika päivänselvä asia ettei meillä välttämättä ole enää jäljellä "vauvaleluja" isomman jäliltä joten ne pitää ostaa uusiksi. Miksei niitä siis ostaisi nyt jouluksi kun lapsi alkaa tulemaan siihen ikään että ymmärtää enempi lelujen päälle?

Toisaalta isompi on taas kasvanut isommaksi ja hän haluaa siirtyä pois niistä duploista niihin pikkulegoihin joita hänellä ei siis ole vielä ainuttakaan.

Ja kirpputori on oiva paikka päästä ylimääräisistä leuista eroon, jos tulee liian ahdasta. Me olemme myös vieneet anoppilaan leluja ja pelejä jotka eivät lasta/lapsia kotona kiinnosta sillä anoppilassa on lastenhuone jota käyttää useampi lastenlapsi. Lisäksi olen paljon lahjoittanut lähipäiväkoteihin leluja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttävää:
siis keskimääri menee teiltä 1000 markkaa yhden lapsen romuihin...
(5*30 euroa)
aivan järkyttävää. olin lapsena iloinen kun sain esim. kiiltokuvia ja yöpaidan ja oman konvehtirasian.
Meillä menee 2 lapsen lahjoihin 400 euroa, mutta romua ja krääsää emme kyllä osta.

sef, niin tosiaan miten ne loput ainakin 60 lahjaa? Jos samaa kaavaa noudatatte niin meneehän noihin melkoinen summa rahaa. Mitä järkeä tuossa enää on että lapsilla on satoja leluja huoneissaan?
siis he on ollut pitkään 1-lapsinen perhe niin vaikka lapsi saanut jouluna ja synttärinä 50 lahjaa (en pysty uskoa että voi jaksaa edes avata 80-100 lahjaa) niin tavaramäärä ei vielä ehkä näy? (toinen lapsi oli vasta vauva)

siis en käsitä siltikään jos 80-100 lahjaa pitää paikkansa.
olisi kiva nähdä miltä näyttää lapsi joka avaa 100 lahjaa jouluna. jotain käsittämätöntä.
Synttärinä lapset saavat pääasiassa yhden lahjan/lahjan antaja. Tänä vuonna suurin osa antoi rahaa ja se laitettiin possuun. Eli montaakaan lelupakettia ei tyttö saanut.

Meillä joulua vietetään 3 päivää (koska sukuloidaan ympäriinsä) ja lapsi jaksaa kyllä kolme päivän aikana avata lahjoja niin paljon kuin niitä ollaan ostettu. Koskaan ei ole paketit avaamatta jääneet.

Ja meillä sen 80-100 pakettia jakaa tosiaan 2 lasta, ei yksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
siis en käsitä siltikään jos 80-100 lahjaa pitää paikkansa.
olisi kiva nähdä miltä näyttää lapsi joka avaa 100 lahjaa jouluna. jotain käsittämätöntä.
Ja vielä tuo, että tonneja ei mene mutta silti ei ole krääsää ei oikein täsmää. Jos 1 lahja on 10 euroa ja niitä on 100 tekee jo tonnin. Ja kympillä ei kyllä kovin laadukkaita lelulahjoja saa...
Tonni ja tonneja ovat eri asia.

Ja edelleenkään, en minä niitä kaikkia osta. Saattaa olla että lahjat yhteensä maksavat muutaman tonnin (jota tosin epäilen sillä ne Gymbreen farkut maksoivat kuulemman 3,50? kpl) mutta kyse oli nyt siitä että en minä laita niihin tonneja rahaa, vaikka tonnin ehkä laitankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oli miten oli, 100, 80 tai vaikka 60 lahjaa on aivan järkyttävä määrä. MIKSI niitä pitää olla niin paljon?
Ei niitä PIDÄ olla, mutta niitä nyt vaan on. Miksi niitä ei VOISI olla niin paljon?

Meillä ei leluja ostella kuin aniharvoin ja menneinä vuosina olen hyödyntänyt alennusmyyntejä jolloin olen tehnyt vaateostoksia tulevalle vuodelle jolloin lapsi on saanut joululahjaksi myös niitä. Tänä vuonna en vaatteita ole hankkinut, mutta ehkä hankin.

Mun mielestä on ihan ok jos josakin perheessä annetaan lapsille 5 lahjaa, jos se on perheen tapa. Olen kuitenkin itse pienenä tottunut saamaan jouluna paljon paketteja ja pidin siitä...miksi en siis samaa "tarjoaisi" lapsilleni?

Ja lisäyksenä vielä että ei mulla ole listaa johon merkkaan aina rastin, kun olen ostanut yhden lahjan lisää. Ei niitä lahjoja TÄYDY tulla tiettyä kappalemäärää. Mutta kyllä niitä on joka vuosi tullut paljon sillä ostelen niitä pikkuhiljaa, lokakuusta lähtien ja kun löydän jotain kivaa niin sen ostan riippumatta siitä onko se 20. vai 60. lahja.
 
*Ihmettelen*
Meillä 2 leikki-ikäistä lasta ja olemme hankkineet heille jo joululahjat. Tänä jouluna saavat molemmat sormiväripakkaukset kun ovat tuollaisia pikku-taitelijoita ja samaan paketoidaan uudet puuvärikynäpakkaukset (koska meillä niitä kuluu) + jotkut namit mitä se sitten onkaan (karkit vielä ostamatta), sitten pojalle lelutyökalupakki jossa kasa muovisia työkaluja sekä samaan paketoidaan puuha-pete dvd, tytölle tollanen mattelin barbie jossa jotain pikku krääsää pakkauksessa mukana ja samaan paketoidaan Barbie Dvd.

Mummiloista tulee yleensä pehmeää pakettia; tänä jouluna on mennyt toiveina pojalle autot alushousuja ja aluspaitoja ja pussilakanasetti ja tytöltä hello kitty vastaavat. JOten varmaankin sellaista sieltä tulee + jotain kirjoja jos vanhat merkit paikkansa pitää ja namia. Ollaan pyydetty että ei leluja koska hukutaan leluihin. Asutaan kolmiossa ja lapsilla yhteinen lastenhuone ja meilläkin on kätevät thyllyköt siellä mutta kun meillä on ihan tajuttomasti leluja. Tähän mennessä ovat ehtineet saamaan synttäreidensä ja joulujen aikana duplo eläintarhan, duplo sirkuksen, duplo eläintarhan pikku pakkauksia, duplo nukkekodin, duplo iso junaratasetin, duplo peruspakkeja isoja ja pieniä, rakennuslevyä, duploja kaikkia niitä pikku pakkauksia, pikku leegoja kaiken laisia pakkauksia, sitten on autoja, nukkeja, barbeja, niiden vaatteet, pehmoleluja, autorata, puinen junarata, muoviastiasto, kassakone ja korillinen muovisia ruokaostoksia... Joten hukutaan leluihin ja todellakin tarkoitus on tänä jouluna että leluja on nuo mitä ollaan miehen kanssa hankittu ja isovanhemmat antaa hyödyllistä pelkästään. Tädeiltä tai muilta sukulaisilta ei tule lahoja, kavereiden kanssakaan ei lahjoja vaihdeta. Kaiken kaikkiaan toivon että lapset saavat n. max 7 pakettia per pää. Sekin on ihan liikaa, toivottavasti isovanhemmat pakkaavat useamman asian samaan pakettiin että paketteja tulee vähemmän. Joku 5 per pää on kohtuullinen.

Ja itse tulen siis lapsuudenkodista jossa oli joululahoja säkkikaupalla. Eli en mitenkään pidä outona että joku antaa kahdelle lapselleen 80-100 lahjaa. Järkeähän siinä ei ole, eikä lapsen etujen mukaista koska lapsille tulee aina se joku suosikki ja muut unohtuu joksikin aikaa. Mutta meillä lapsuuden kodissa kansa saatiin siskon kanssa varmaan n.50 lahjaa per pää. Mutta meillä oli aina jokainen lelu pakattu erikseen ja muistaakseni tyyliin sukkaparin kanssa joku konvehtirasia oli pakattu yhteen. Joten kyllähän niitä paketteja kertyi. Yök, tollasta en omille lapsilleni halua.
 
Me ostetaan miehen kanssa 1-2 isompaa per lätty, mitä ovat kovast toivoneet, viime vuosina esim: My Little Pony-linna, Petshop- talo, Lego linnoja, Lego poliisiasema, Kapteeni koukun laiva jne jne. Eli noin 150? per lapsi.

Ja sen lisäksi PC tai Pleikkari3 pelit per lätty, + kirjat per lätty.

(Alesta katon uupuvaa vaatetta, mitä ei tullu jouluna.)

No meijen on järkevissä rajoissa, mutta PORUKAT sekoaa ja osa ok, osa krääsää. Niitä tulee kummallekin lapselle vajaa jätesäkillinen :xmas: Kappalemäärällisesti jotain 15-.

Sitten kummeilta per lapsi (3kpl) tulee noin 6 lahjaa, lasten yks serkku antaa lahjat ja anoppi antaa viisaana rahaa.

Eli noi saa sellaiset 30kpl joka joulu...
 
Johjo harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Lisäksi olen paljon lahjoittanut lähipäiväkoteihin leluja.
Etenkin tuo kohta on hyvä ;)

Meilläkin kierrätetään leluja. Eli montaa vuotta ei samoja leluja kaapeissa pidetä. Lapset kyllästyy samoihin leluhin ja kasvaa tietyistä uloskin. Vanhat pannaan eteenpäin ja siksi jouluisin lahjoja ostetaan paljon (tai ei kaikkiin verrattuna kylläkään). Muutoin meillä ei juuri leluja ostellakkan. Synttärilahjaksikin saa yleensä vaan 1-2 pakettia.

Lisäksi kaikki paketit ei ole leluja vaan mukana on mm. luistimet, vaatteita, korurasia, yölamppu jne.

Muualta tulevia lahjoja ei ole kuin ehkä 5 kpl/lapsi. Itse ostetaan varmaan ainakin 25 kpl/lapsi (4 lasta).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oli miten oli, 100, 80 tai vaikka 60 lahjaa on aivan järkyttävä määrä. MIKSI niitä pitää olla niin paljon?
Ei niitä PIDÄ olla, mutta niitä nyt vaan on. Miksi niitä ei VOISI olla niin paljon?
Siksi, että ne lapsetkin jo ahdistuu tuollaisesta määrästä, sekö on tarkoitus? Siksi, että ne tottuu tuollaisiin älyttömyyksiin. Mites sitten suu pannaan, kun ne teininä vaatii 100 kallista lahjaa?
Juu, ei ole multa pois mutta kiinnostaa vaan mitä liikkuu vanhempien päässä jotka tuollaisen kasan lahjoja ostavat. Siksi utelen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oli miten oli, 100, 80 tai vaikka 60 lahjaa on aivan järkyttävä määrä. MIKSI niitä pitää olla niin paljon?
Ei niitä PIDÄ olla, mutta niitä nyt vaan on. Miksi niitä ei VOISI olla niin paljon?
Siksi, että ne lapsetkin jo ahdistuu tuollaisesta määrästä, sekö on tarkoitus? Siksi, että ne tottuu tuollaisiin älyttömyyksiin. Mites sitten suu pannaan, kun ne teininä vaatii 100 kallista lahjaa?
Juu, ei ole multa pois mutta kiinnostaa vaan mitä liikkuu vanhempien päässä jotka tuollaisen kasan lahjoja ostavat. Siksi utelen.
No eipä tuo isompi kyllä ahdistuneelta vaikuta.

Eikä meillä tehdä 100 lahjan listaa joita sitten vaaditaan vaan pukille lähetetään joko lista jossa useita lahjoja joista pukki tuo sitten osan (määrä on jouluun saakka arvoitus) tai sitten lista missä on 1 toive jonka eniten haluaa jonka pukki varmasti tuo ja sen lisäksi sitten muita, mitä pukki itse on "päättänyt".

Ja AINA tuo "ahdistunut, ahne ja älyttömyyksiä vaatinut" lapsi on toivonut sen YHDEN lahjan ja hän ottaa loput yllätyksinä.

Viime vuonna se pukille lähetettävä toive oli dublo eläintarha ja tänä vuonna lego Bellville aurinkotalo vai mikä se nyt oli.

En tiedä miten teillä toimitaan mutta meillä ei yksikään penska kyllä vaadi yhtikäs mitään. Ei nyt eikä teininä. Toki yrittää voi jos haluaa mutta se että onnistuuko siinä, onkin asia aivan erikseen.

Itse siis vietin "lahjakkaan" joulun aina lapsena, enkä teininä vaatinut yhtikäs enempää kuin naapurustonkaan mukulat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
En tiedä miten teillä toimitaan mutta meillä ei yksikään penska kyllä vaadi yhtikäs mitään. Ei nyt eikä teininä. Toki yrittää voi jos haluaa mutta se että onnistuuko siinä, onkin asia aivan erikseen.

Itse siis vietin "lahjakkaan" joulun aina lapsena, enkä teininä vaatinut yhtikäs enempää kuin naapurustonkaan mukulat.
Niin minkä ikäinen se sun esikoinen olikaan? :D
 
Itse olen ajatellut että tänä jouluna ostetaan hillitysti koska saavat muualtakin kuitenkin kivasti paketteja, jokainen lapsi vois saada noin kolmisen pakettia meiltä vanhemmilta :)
Ja yritän, todellakin yritän pysyä aikeissani tänä vuonna :D
 
Meillä saavat yhden lahjan/lapsi, mutta vietämme kahdesti joulua eli suomalaisittain aattona ja seuraavan kerran espanjalaisittain loppiaisena. Molemmilla kerroilla saavat yhden lahjan kaikki eli yhteensä kaksi lahjaa. Mummot ja kummit ostavat sitäkin enemmän noille lahjoja.
 

Yhteistyössä